قرص ویتامین d3 1000 iu

خواص دارویی و گیاهی

فراورده  کپسول ویتامین د1، محصول کمپانی برونسون می باشد .ویتامین D به سکواسترول های ارگوکلسیفرول یا ویتامین D2 و کوله کلسیفرول یا ویتامین D3  اطلاق می شود.ویتامین D  از جهت اینکه تنها ویتامین وابسته به شرایط بدن است با سایر ویتامین های موجود در تغذیه انسان متفاوت است . ویتامین D3  در پوست از 7- دهیروکلسترول بر اثر واکنش های فوتوشیمیایی با استفاده از اشعه ی ماورای بنفش  خورشید ساخته می شود.اماتحت شرایطی سنتز ویتامین D3 در پوست پاسخگوی نیازهای فیزیولوژیک نمی باشد.

ویتامین D  خاصیت ضد پوکی استخوان ،ضد سل ،ضد التهاب (تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن) ،ضد سرطان ، ضد پسوریازیس ، آنتی اکسیدان و تنظیم کننده خلقیات و حالات روانی دارد.

ترکیبات فرآورده :                              

مکانیسم اثر:

اثر ضد پوکی استخوان :

پوکی استخوان یا استئوپورز حاصل عدم تعادل بین تجزیه وتشکیل استخوان است.کاهش میزان ویتامین D منجر به افزایش تولید فرم فعال ویتامین D یعنی 25 دی هیدروکسی ویتامین D می شود.این شکل ویتامین بازده جذب کلسیم و هایپرپاراتیروئید یسم ثانویه می گردد. افزایش تجزیه استخوان می تواند پیامد کمبود ویتامین D  باشد که به دلیل هایپرپاراتیروئید یسم ثانویه ایجاد شده است . بنابراین انتظار می رود دریافت مکمل ویتامین D از استئوپورز و شکستگی های استخوان در افراد مبتلا به شکل مخفی کمبود ویتامین جلوگیری کند. همچنین ویتامین D می تواندد در درمان استئوپورز القا شده با کورتیکواستروئیدها از طریق تحریک جذب کلسیم از روده ی باریک و مهار ترشح آن و نیز مهار ترشح هورمون پاراتیروئید سودمند باشد.

فعالیت ضد سل :

به گفته دانشمندان ویتامین D باعث تحریک پذیری دستگاه ایمنی بدن در برابر باکتری های عامل بیماری های تنفسی به ویژه سل می شود و فعالیت به موقع دستگاه ایمنی بدن مانع از رشد این باکتری ها می شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند کمبود ویتامینD حساسیت به سل را افزایش می دهد  ویتامین 1,25(OH2) D ,D توانایی فاگوسیت های تک هسته ای را در سرکوب رشد داخلی سلولی مایکوباکتریوم توبرسکوزیس بهبود می بخشد.

فعالیت آنتی کارسینوژنیک :

در رده های سرطانی مختلف نشان داده شده است که این شکل ویتامین یک مهار وابسته به دوز در تکثیر سلولی ایجاد میکند و فعالیت سلولها را از حالت تکثیر به تمایز تغییر می دهد. اثر آنتی کارسینوژنیک ویتامین D در سلول های سرطانی از طریق VDRS اعمال می شود. مکانیسم اثر آنتی کارسینوژنیک ویتامین D به خوبی روشن نیست. یافته معمول این است که یکی از اثرات ضذد تکثیر اصلی ویتامین D  تنظیم افزایشی این خانواده مهارکننده های پیشرفت چرخه ی سلولی هستند.نظیر P21 ، واکنش مذکور واکنش تنظیمی چرخه سلول است که ویتامین D  با P53 (پروتئین سرکوب کننده تومور ) در آن مشارکت دارد.

اثر ضد پسوریازیس :

1و25 دی هیدروکسی ویتامین D و آنالوگ های آن به صورت موضعی در درمان پسوریازیس مفید می باشد.پسوریازیس یک بیماری پوستی است که در آن تکثیر و تمایز سلول ها غیر طبیعی است .مکانیسم اثر 1و25 هیدروکسی ویتامین D و آنالوگ های آن در درمان پسوریازیس اثرات ضد تکثیری بر کراتینوسیت ها و نیز آثر آنها در تحریک تمایز سلول های اپیدرمی می باشد.

فعالیت آنتی اکسیدانی :

ویتامین D3 در شرایط invive پراکسیداسیون لیپید در هپاتوسیت های موش صحرایی و پراکسیداسیون لیپید وابسته به آهن را در لیپوزوم ها مهار می کند. همچنین دفاع آنتی اکسیدانی سلولی را در موشها ی مبتلا به لنفوم تنظیم می کند.

اثر تنظیم کننده ی خلق وخو:

ویتامین D3 در دو مطالعه ی انسانی ،به صورت چشمگیری خلقیات مثبت را بهبود بخشیده و نیز حالات روحی منفی را کاهش می دهد. ویتامین D میزان سروتونین مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

موارد مصرف :

بسته بندی : 1 عدد سافت ژل

موارد منع مصرف :

مصرف در دوران بارداری و شیردهی و در صورت استفاده از سایر داروها با پزشک معالج مشورت نمایید.

 نماینده انحصاری در ایران شرکت گیتی سلامت اریا

منابع :

http://www.rxlist.com/vitamin_d/supplements

https://www.bronsonvitamins.com

http://www.mokamelshenasi.ir

PHYSICIANS’ DESK REFERENCE

Executive Vice President, PDR: Thomas Rice

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


We’re sorry,

We apologize for the inconvenience.
Please try clicking your browsers ‘back’ button or try reloading the home page.

.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *