قرص هالوپريدول براي چيست

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

شرکت سبحان دارو

محصولات

طبقه بندي درماني

اعصاب

گروه آنتي سايکوتيک

گروه خواب آور و ضد اضطراب

گروه ضد آلزايمر

گروه ضد افسردگي

گروه ضد پارکينسون

ضد صرع

غيره

داخلي

گروه آنتي هيستامين وآلرژي

گروه ضد چربي خون

گروه ضددرد

گروه گوارشي

موضعي

مکمل غذايي

غيره

قلب و عروق

طبقه بندي براساس شکل دارويي

خوراکي

قرص

کپسول

قطره خوراکي

موضعي

ژل

کرم

پماد

طبقه بندي براساس حروف الفبا

ليست محصولات

ايمني دارو

فرصت هاي شغلي

ارسال رزومه

فـــرم ها

پيشنهاد داروي جديد

ثبت و بررسي عوارض ناخواسته داروها(ADR)

انتقادات-پيشنهادات و شکايات

ثبت اطلاعات پزشکان

فعاليت هاي اجتماعي

انتشار کتاب

کمک هاي اجتماعي

درباره ما

پيام مدير عامل

هيات مديره

مديران

واحدها

تحقيق و توسعه

بازرگاني

فروش وبازاريابي

چارت سازماني واحد

توليد

مسئول فني

استانداردها

نشان هاي افتخار و گواهيه ها

پرسش و پاسخ

سوالات متداول

طرح پرسش جديد

صفحه قبل

صفحه بعد

 

 

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

در این مطلب به فواید و عوارض جانبی مصرف قرص هالوپریدول که برای درمان بیماری ها و ناراحتی اعصاب توسط روان پزشکان تجویز می شود، می پردازیم. همچنین با مکانیسم اثر، موارد منع مصرف و تداخلات دارویی این نوع قرص هم به طور کامل آشنا خواهید شد. در ادامه همراه ما باشید.

قرص هالوپریدول توسط روان پزشکان و متخصصان اعصاب و روان برای درمان بیماری های جنون مثل اسکیزوفرنی، دوقطبی درمان بیماری های دیگری مثل تیک های عصبی، پرخاشگری، وسواس و اضطراب تجویز می شود. در ادامه نیز به کاربرد و عوارض مصرف داروی هالوپریدول می پردازیم.

هالوپریدول به دو شکل 5 میلی گرم و نیم میلی گرم در داروخانه ها موجود است. دوز این قرص برای اختلالات عصبی شدی و دوز نیم میلی گرم برای درمان ناراحتی های عصبی تجویز می شود. در واقع دوز کمتر به عنوان داروی ضد اضطراب مصرف می شود.

برای رفع اختلالات سایکوتیک، سندروم توهم شنیدن صدا، انواع تیک های عصبی، دلیریوم و مشکلات رفتاری کودکان، قرص هالوپریدول مصرف می شود.

در این بیماری شخص دچار روان آشفتگی و عدم هوشیاری می شود. در جهت یابی، زمان و مکان دچار اختلال می شود. همچنین شخص دچار ناراحتی هایی مثل عصبانیت و خشم ، توهم، هذیان گفتن و اضطراب هم می شود. این حالت معمولا بعد از عمل جراحی، ترک اعتیاد، عفونت، تب، خونریزی و یا بی خوابی بروز می کند.

این قرص گیرنده های دوپامین یا عصبی را در سیستم اعصاب مرکزی مسدود می کند. گیرنده های موسکارینی، آدرنرژیک، آلفا و گانگلیونی نیز تا حدودی توسط قرص هالوپریدول مسدود شده و همچنین فعالیت های سروتونین و هیستامین هم مهار می شوند.

از عوارض دیگر مصرف این قرص عبارتند از خواب آلودگی و داشتن آرامش بیش از حد، کابوس های شبانه، بی ثباتی خلقی، سرخوشی و بی خوابی می باشد. در مصرف طولانی مدت نیز شخص ممکن است دچار دیسکینزی (یک نوع اختلال حرکتی است که باعث کند شدن حرکات ارادی و یا ایجاد حرکات غیر ارادی مثل تیک می گردد) شود.

عوارض دیگری مثل خشکی دهان، یبوست، تار شدن دید، خستگی و احساس ضعف، احتقان یا گرفتگی بینی، احتباس ادرار (تخلیه ناکامل مثانه) که گاها بروز می کنند، از عوارض مصرف قرص هالوپریدول می باشند. همچنین مصرف این قرص موجب کاهش و یا افزایش تعداد گلبول های سفید و افزایش تست عملکرد کبد (انجام آزمایش های خون برای مشخص شدن وضعیت کبد) و در سیستم قلبی و عروقی نیز موجب تغییرات EKG، هیپوتانسیون، تاکی کاردی و هیپرتانسیون می شود.

حساسیت نشان دادن به داروی هالوپریدول، پارکینسون (لرزش در وضعیت استراحت) و ضعف در CNS از موارد منع مصرف این دارو می باشند.

سالمندان، بیمارانی که سابقه تشنج دارند، بیمارانی با بنییه ضعیف، ناراحتی های قلبی و عروقی، آلرژی، اختلالات الکتروانسفالوگرام، احتباس ادرار، گولوکوم یا آب سیاه چشم و بیمارانی که داروهایی مثل ضد انعقاد، ضد پارکینسون، ضد تشنج و لیتیم ( داروی تثبیت کننده خلق در بیماران دوقطبی) را مصرف می کنند، بهتر است قرص هالوپریدول را با احتیاط مصرف کنند.

مصرف همزمان داروی هالوپریدول با داروهای زیر موجب کاهش اثرات درمانی آن ها می شود.

مصرف انواع آنتی اسیدها و داروهای ضد اسهال حاوی منیزیم و آلومینیوم، میزان جذب هالوپریدول را کاهش می دهند. 2 ساعت و یا بین مصرف داروها فاصله گذاشته شود. ریفامپین کارایی و سطح درمانی قرص هالوپریدول را کاهش می دهد.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



موزه پرنس ولز هند یک جاذبه توریستی متفاوت!



با بالون معده لاغر می شویم یا نه؟


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!



با جزیره تماشایی ماک و تام موراکوت آشنا شوید

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک


بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *