قرص قند نوونورم

خواص دارویی و گیاهی

شکل دارویی

در ایران به شکل قرص های سفید رنگ، گرد یا مستطیلی شکل 5/، 1 و 2 میلی گرمی در داروخانه ها توزیع می گردد.

مکانیسم اثر

سلولهای بتای پانکراس را وادار به تولید انسولین می نماید. (مانند شلاق بر پیکر پانکراس فرود آمده و آنرا وادار به تولید انسولین می نماید!)

این دارو پایین آورنده قند خون است، پس همواره می تواند باعث افت قند خون (هیپوگلیسمی) بشود.

شروع اثر

تقریبا با اولین دوزی که مصرف می شود اثرات دارو شروع می گردد و تا وعده ی بعدی غذا اثرش تمام می شود.

دوز موثر

می توان 4 – 5/ میلی گرم از این دارو را پیش از هر وعده ی اصلی غذا میل کرد.

عوارض جانبی شایع

اصلی ترین عارضه ی این دارو افت قند خون است که بلافاصله باید درمان شود، اما بعلت طول اثر کوتاهِ آن، کمتر شاهد افت قند شبانه خواهیم بود. از طرفی افزایش وزن کمتر بصورت یک مشکل دیده می شود.

چگونگی مصرف

حدود 15 دقیقه پیش ازهر وعده ی اصلی غذا مصرف می شود. برای پیشگیری از افت قند لازم است بدانید که خوردن غذا بعداز نوونورم نباید فراموش شود. در شروع درمان معمولا با دوز کم شروع و پس از شروع اثرات دارو، دوز آنرا بتدریج افزایش داده تا مقدار آن به اندازه ای که مورد نظر پزشکمان است برسد.

بطور معمول بیش از 3 بار در روز مصرف نمی شود، و اگر به هر دلیلی از صرف یکی از وعده های اصلی غذا منصرف گشتید، دوز مربوط به آن وعده نباید میل شود.

منع مصرف

در نارسایی کلیوی می توان از این دارو صرف کرد. در کسانیکه دچار نارسایی پیشرفته ی کبدی هستند منع مصرف دارد.

یادآوری چند نکته ی مهم

اگر با مصرف حداکثر دوز نوونورم و دوز مناسبی از متفورمین به هدف درمانی خود نرسیده اید (HbA1c &lt 7%) جهت شروع انسولین درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

با سلام خدمت افای دکتر وخسته نباشید .پدر من اصلا با انسولین موافق نیستن وقند ناشتا 17 و2 ساعته 25 میباشد .قبلا گلی بنکلامید .اکاربوز 5و گلوتازون 15 مصرف میکردن کراتین 2 دارند.
2 دستور داروی باشون دادن از راهنمایی شما سپاسگزارم کداو بهتر است؟؟؟
1. 3*1 acarboz ‘گاوتازمن 1*3
2.رپاگلیناید/5با هر غذا 1/2 و اکاربوز5*3

یا سلام و تشکر.
اقای دکتر لازم است حتما گلوتازون صبح باید مصرف شود؟
پدر من از اریتمی قلبی دچار سکته مغزی شدن ایا رپاگلناید روی اریتمی موثر است؟

.با سلام.آقای دکتر مادر من حدود4سال است که دیابت داره و بسیار ناراحتن و اصلأ با این مسأله کنار نمیاد،ما در شهرستان دزفول زندگی میکنیم،مادرم قرص متفورمین و گلی بنکالامید میکنه،قندش خونش حد اکثر به 27 رسیده بعد از ناشتا به بیشترین میزان میرسه،به نظر شما بهتر نیست که از قرص نوونورم استفاده کنند؟و دوم اینکه مرتب وزن کم میکنه و ضعیفتر میشه،لطفأ راهنمایی بفرماید، فراوان

با تشکر فراوان از شما،آقای دکتر قند خونش تا حالا به از 27 نرسیده،باز هم انسولین نیاز داره؟یعنی قرص تأثیری نداره؟یا اینکه در کنار قرص انسولین نیاز داره؟

با سلام خدمت آقای دکتر،من خانمی هستم5ساله،چند سال پیش زمانی که متوجه شدم دیابت دارم قند ناشتا من 16 بود،دکترم قرص گلی بنکالامید 5میلی برای ناشتا،و دو قرص متفورمین،یکی صبح و دیگری شب برایم تجویز کردند،به دلیل کاهش وزن و همچنین بالا رفتن قند خونم پس از خواب شب،دکترم پیشنهاد دادند قرص نوونورم مصرف کنم.إوانسی رو هم گرفتم 5/8 بوده،قرص آتنولول5هم مصرف میکنم ولی فشارم اغلب نرمال است،ضمن اینکه اطلاعاتی را که باید یک فرد دیابتی داشته باشد،به کمک مطالعه و پسرم که دکترای بیوشیمی و دخترم که پزشک است،دارم،رژیم غذایی،ورزش وبهداشت رانیز رعایت میکنم ولی رژیم غذایی خاصی ندارم،به نظر جناب عالی،قرص نوونورم را با چه دوزی،ویا امتحانأ و به جای کدامیک از قرصهایی که داشتم مصرف کنم،و چه هنگام.لطفأ راهنمایی بفرماید.بسیار سپاسگذارم.

باسلام وعرض خسته نباشید.دکترجان پس ازتزریق انسولین قندم بالا میره دلیلش چیه؟

.با سلام. من برای کیست ساده ی تخمدان و نظمی پریود متفورمین مصرف میکنم. پلی کیستیک نیستم اما فولیکولام رشد دارن اما تخمک را ازاد نمیکنن.. پرولاکتین بالا و تیرویید هم خدارو شکر ندارم. یک ماه پیش دکتر بهم داد. ولی نحوه مصرفشو نگفت. بعد روش نوشته بود طبق دستور پزشک. بعدش زنگ زدم مطب منشیش گفت هفته ی اول روزی یکی هفته ی دوم روزی دوتا و هفتهی سوم روزی سه تا الان من یکماهه که روزی سه عدد متفورمین میخورم. حالا با توجه به اینکه پلی کیستیک نیستم و دیابت ندارم و چاق نیستم و موی زاید ندارم به نظرتون دوزش زیاد نیس؟ از بد شانسی پزشکم رفته خارج توروخدا جوابموبدین خیلی نگرانم

با سلام و خسته نباشی.میخواستم نظر شما را در رابطه با جراحی متابولیک بدونم.و آیا در ایران نیز چنین مرکزی همانند ترکیه وجود دارد؟با تشکر.لطفا راهنمایی بفرمایید.[لبخند]

سلام.باتشکر از شما.سپاسگذارم.والا من هنوز با این بیماری کنار نیامده ام.و مرتب کاهش وزن دارم.بیماری و فکر آن بر من غلبه کرده.گاها با شما نیز مشورت مینمایم.با آرروی موفقیت و قبولی طاعات و عباداتتان .التماس دعا.

با سلام.با تشکر از زحمات شما بعرض برسد اینجانب مدت12سال است دیابت دارم اخیرا سوزش وخارش و درد شدید انگشتان دست و تونل تارس مچ وپشت پا دارم وگاههی سوزش در قسمت آلت تناسلی ویا قسمتی از شکم زیر ناحیه قفسه سینه تا ناف وزمان سوزش تست قند زدم 1الی 12 بوده ونمدانم ارتباطی به عوارض دیابت دارد یا خیر دکترای متعددی رفتم وحتی داروی گانابتین مصرف کردم اثری ندارد وگاهی زیر انگشتان پاهایم بقدری دردناک و متورم می شود که قادر به رفتن سرکار نیستم درحا ل حاضر قرص2م گرم .نونورم گلی 5وکاپتوپریل25.التماس دعا

افزایش آموزش‌ های مرتبط با سلامت و اطلاع ‌رسانی تقریبا مناسبی که درباره دیابت صورت می ‌گیرد، باعث تشخیص زودرس این بیماران می ‌شود و به همین دلیل این بیماران نیازمند دانستن مطالب بیشتری درباره داروهای شان هستند. شاید پزشکان کمتر فرصت کنند درباره داروهای این بیماران اطلاعات مناسبی به آن ها عرضه کنند. دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین پدید می ‌آید.

انسولین ماده‌ای است که در بدن توسط لوزالمعده تولید می ‌گردد و باعث می ‌شود قند یا به عبارتی مهمترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد. دیابت به دو شکل عمده دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 بروز می ‌کند.

رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن و همچنین انجام فعالیت بدنی اساسی ‌ترین اصول درمان در بیماران دیابتی نوع 2 هستند و در صورتی که قند خون پس از چند هفته کنترل نشود، نیاز به درمان با قرص ‌های خوراکی پدید می ‌آید. به خاطر داشته باشید که مصرف قرص به هیچ عنوان جای رژیم غذایی را نمی ‌گیرد و شما با وجود مصرف قرص قند هم چنان به یک رژیم غذایی خوب و فعالیت بدنی منظم نیاز دارید.

قرص‌ هایی که به‌ طور معمول برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می ‌گیرند، عبارتند از:

1- گلی‌بن‌کلامید یا گلیبوراید که دیگر آن دائونیل است. در همین گروه دارویی، از کلروپروپامید نیز گاهی استفاده می‌ شود.

2- متفورمین

البته به تازگی قرص‌ های متعدد دیگری نیز برای درمان دیابت نوع 2 به بازار عرضه شده‌اند که هنوز استفاده از آن ها خیلی رایج نشده است. در هر حال شما باید قرص‌های مصرفی خود را بدانید و اگر به خاطر سپردن آن ها برای تان مشکل است، قرص و تعداد دفعات مصرفی را روی یک کارت یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید.

توجه داشته باشید که قرص ‌های خوراکی همان انسولین نیستند و محتوی انسولین نیز نمی ‌باشند. این قرص‌ ها در افراد دیابتی که بدن شان هنوز انسولین می‌ سازد، مصرف می ‌شوند و از راه‌های زیر سبب کاهش غلظت قند خون می ‌گردند:

1- کمک به بدن برای آزاد شدن انسولین در خون

2- تسهیل ورود قند به داخل سلول

3- کاهش میزان تولید قند در کبد

قرص ‌های خوراکی فقط در دیابتی‌ های نوع 2 که قند خون شان با رژیم غذایی و فعالیت بدنی کنترل نشده است، مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

بهترین نتیجه درمانی از مصرف قرص‌ های خوراکی پایین آورنده قند خون، تنها هنگام انجام هم‌ زمان فعالیت بدنی منظم، رعایت بره غذایی صحیح و در صورت لزوم کاهش وزن به دست می‌ آید. مصرف قرص های خوراکی به معنای ترک انجام فعالیت بدنی منظم و عدم رعایت بره غذایی صحیح نیست چرا که در این صورت، استفاده از این قرص ‌ها به تنهایی کمک‌ کننده نخواهد بود.

قرص ‌های خوراکی عوارض جانبی اندکی دارند اما مانند همه داروها باید با دقت مصرف شوند. پزشک مناسب‌ ترین قرص خوراکی را با توجه به شرایط جسمی شما تجویز می ‌کند اما گاهی اوقات ممکن است با مصرف این قرص‌ ها مشکلات زیر پدید آید:

* برخی افراد ممکن است با مصرف قرص گلی‌بن کلامید دچار بثورات پوستی شوند که البته با قطع مصرف قرص، این عارضه از بین خواهد رفت.

* قرص‌های خوراکی ممکن است با داروهای دیگر تداخل اثر داشته باشند. به طور مثال هنگامی که این قرص ‌ها را مصرف می ‌کنید، از مصرف آسپرین بپرهیزید و برای تسکین درد از استامینوفن استفاده نمایید. البته در افرادی که به دلیل مشکلات قلبی آسپرین مصرف می ‌کنند، میزان آسپرین مصرفی روزانه برای آن ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

* گلی‌بن‌کلامید می‌تواند در برخی افراد باعث کاهش شدید غلظت قند خون شود بنابراین با مصرف این دارو باید بره غذایی را به درستی رعایت نمایید.

* با شروع مصرف قرص متفورمین ممکن است مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال رخ دهد که معمولا ظرف چند روز از بین می ‌روند، برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع، بهتر است این قرص همراه با غذا یا پس از غذا استفاده شود.

* افراد دیابتی که قرص متفورمین مصرف می ‌کنند، باید به‌ طور سالانه از نظر وضعیت کبد و کلیه‌ها بررسی شوند.

به دلیل تفاوت اثر قرص گلی‌بن کلامید و متفورمین، بهتر است گلی‌بن کلامید نیم ساعت پیش از مصرف غذا و قرص متفورمین برای کاهش عوارض گوارشی مثل تهوع، همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن خورده شود.

این قرص ‌ها باعث بهبود قطعی دیابت نمی‌ شوند بلکه با روش ‌های مختلف به کنترل غلظت قند خون کمک می ‌کنند.

* اگر با یک نوع قرص کنترل مطلوب قند خون حاصل نشد، ممکن است پزشک استفاده هم ‌زمان از دو نوع قرص را تجویز نماید.

* اگر فرد دیابتی به علت یک عفونت شدید یا مشکل قلبی یا عمل جراحی، در بیمارستان بستری شود، ممکن است در طول دوران بستری به تزریق انسولین نیاز پیدا کند. در این صورت پزشک معالج میزان انسولین لازم (که جایگزین قرص ‌ها می ‌شود) را برای وی تجویز خواهد کرد.

* اگر دیابت شما با مصرف قرص کنترل نشود، ممکن است پزشک به منظور ایجاد کنترل مطلوب، تزریق انسولین را برای شما شروع کند.

در صورتی که می ‌توانید غذا بخورید حتما مصرف قرص را ادامه دهید.

* سعی کنید در دوران بیماری غذای معمولی مصرف نمایید و مایعات(بدون شیرینی) زیاد بخورید.

* اگر به علت تهوع، استفراغ و قادر به خوردن غذا نیستید، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید.

* اگر نمی‌ توانید غذای معمولی بخورید، سعی کنید به جای آن سوپ، شیر یا آب‌میوه مصرف نمایید.

* کلا در دوران بیماری باید با پزشک خود در ارتباط باشید.

چاقی یک عامل تقریبا مشترک بین افراد دیابتی نوع 2 است. چاقی باعث مقاومت سلول ‌ها نسبت به انسولین می ‌شود و در نتیجه بدن در تحمل مواد قندی دچار اختلال می ‌گردد. پس با کاهش وزن و رساندن آن به حد طبیعی، باعث کنترل بهتر قند خون خود شوید.

به‌ یاد داشته باشید افرادی که دیابت نوع 2 دارند و با قرص و رژیم غذایی قند خون را کنترل می ‌کنند، می‌ توانند بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهند.

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

اصول اساسی برای تازه دیابتی ها (1) و (2)

دیابت و باورهای نادرست (1) و (2)

مرحله پیش از دیابت (1) و (2)

عوامل ابتلا به دیابت نوع 2

همه چیز درباره دیابت

انواع دیابت کدام است؟

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

توصیه های غذایی در دیابت

پرسش ‌های شایع افراد دیابتی

رژیم غذایى در بیماران دیابتى (1) و (2)

 

به گزارش ایرنا، مشاور وزیر بهداشت در انجمن های علمی پزشکی گفت: داروی جدید «زیپتین» به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.
«علیرضا استقامتی» یادآور شد: با انجام مطالعات علمی و تخصصی، روش جدیدی برای درمان دیابت نوع 2 بر مبنای تاثیر مستقیم غذا بر دستگاه گوارش توسط دانشمندان ابداع شد.
وی افزود: درمان های دارویی دیابت که از قدیم رایج بوده در کنار کنترل قند خون و کمک به بهبود بیماری، عوارض خاص و ناخواسته ای را برای بیماران به همراه دارند اما درمان های جدید دیابت تحولی تازه در مدیریت این بیماری مزمن به وجود آورده است.
دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت ادامه داد: داروی «زیپتین» مهار کننده آنزیم هایی است که هورمونی موسوم به «جی ال پی 1» – GLP 1 – را از بین می برند و از این طریق باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و می تواند در درمان دیابت موثر باشد.
استقامتی تصریح کرد: هیچ دارویی در دیابت درمان صد درصد نیست و تمام درمان ها تا حدی کمک کننده هستند و داروی «زیپتین» نیز می تواند به عنوان داروی مکمل مورد استفاده قرار گیرد.
مشاور وزیر بهداشت در انجمن های علمی پزشکی تاکید کرد: بیماران دیابتی باید از مصرف خودسرانه هر دارویی از جمله «زیپتین» خودداری و باید این دارو را با مشاوره و تجویز پزشک مصرف کنند و همچنین نباید درمان های خود را تغییر دهند زیرا این دارو مکمل سایر درمان ها است.
** داروی «زیپتین» تاکنون در انحصار شرکت آلمانی قرار داشت
مدیر فروش منطقه ای یکی از شرکت های داروسازی نیز درباره داروی «زیپتین» گفت: تا پیش از این تولید داروی «زیپتین» در انحصار یکی از شرکت های آلمانی بود که ایران با راه اندازی خط تولید آن، انحصار تولید این دارو را شکست.
«ریحانه روحانی» افزود: هر بسته 28 تایی نوع خارجی داروی «زیپتین» حدود 27 هزار تومان در بازار عرضه می شد و هیچ شرکت وارداتی نیز مسوولیت واردات این دارو را به عهده نداشت و «زیپتین» خارجی به صورت تک نسخه ای و قاچاق در دسترس مردم قرار می گرفت و این در حالیست که قیمت نوع داخلی این دارو یک نهم تا یک دهم مشابه خارجی آن است و یک بسته 3 تایی آن به قیمت حدود 3 هزار تومان عرضه می شود.
وی با تاکید بر اینکه تولید داخل داروی «زیپتین» صرفه جویی ارزی بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: همیشه جای خالی این نوع داروها در درمان دیابت خالی بود و یکی از شرکت های داروسازی نسبت به راه اندازی خط تولید آن اقدام کرد.
** کیفیت داروی «زیپتین» داخلی با مشابه خارجی برابری می کند
مدیر واحد تحقیق و توسعه یکی از شرکت های داروسازی نیز با بیان اینکه نتایج تمامی تحقیقات حاکی از برابری کیفیت داروی «زیپتین» ایرانی با برند اصلی آن است، افزود: با توجه به تهیه دستگاه های استاندارد می توانیم این دارو را به میزان نیاز جامعه تولید کنیم
«فرزانه جلیل فر» اظهار داشت: طی شش سال گذشته، بسیاری از تجهیزات ساخت، آنالیز و بررسی دارو با قیمت های گزاف خریداری و به روز شده و به این ترتیب علاوه بر ارتقای کیفیت تولیدات امکان افزایش سرعت و حجم تولید نیز فراهم شده است.
وی افزود: اکنون این شرکت از لحاظ تعداد تولیدات در برخی موارد رتبه اول و در برخی دیگر جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و از نظر ارزش ریالی نیز رتبه چهارم را داراست.
جلیل فر درمورد کیفیت داروی «زیپتین» ادامه داد: این دارو پس از انجام کارهای تخصصی و کارشناسی و آنالیز پایداری محصول با نوع برند اصلی مورد مقایسه و ارزیابی قرار می گیرد و نتایج تمام تحقیقات حاکی از برابری کیفیت این دارو با برند اصلی آن است.
وی با تاکید بر اینکه عوارض داروی «زیپتین» نسبت به سایر داروها بسیار کمتر است، گفت: با توجه به تهیه دستگاه های استاندارد و به روز کردن آنها، می توانیم این دارو را به میزان نیاز جامعه تولید کنیم.
به گفته جلیل فر، تحقق صادرات نیازمند پشتیبانی های دولت و تهیه مستندات مورد نیاز برای ثبت دارو در سایر کشورها است.
** از هر سه نفر در مناطق شهری یک نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا است
فوق تخصص غدد نیز از شیوع 3 درصدی بیماری دیابت و پیش دیابت در کشور خبر داد و افزود: داروی جدید درمان دیابت نوع 2 از افت قند خون و افزایش وزن فرد دیابتی جلوگیری می کند
«فرزاد حدائق» تصریح کرد: اکنون شیوع بیماری دیابت در کشور حدود هشت درصد است که این آمار در مناطق شهری به 1 تا 15 درصد می رسد.
وی افزود: در صورتیکه پیش دیابت را در آمار لحاظ کنیم با شیوعی بیش از 3 درصد مواجه خواهیم بود، یعنی از هر سه نفر در مناطق شهری یک نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا است.
این فوق تخصص غدد در خصوص بروز موارد جدید این بیماری در کشور گفت: میزان بروز موارد جدید بیماری دیابت در سال حدود یک درصد است، بطوریکه اگر 5 میلیون نفر آمار جمعیت شهری در کشور باشد، سالانه حدود 5 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.
وی کاهش انسولین و افزایش وزن را از مهمترین عوارض داروهای درمان دیابت دانست و گفت: داروی جدید درمان دیابت نوع 2، افت قند خون در فرد ایجاد نمی کند و از افزایش وزن نیز جلوگیری می کند.
حدائق با تاکید بر اینکه «زیپتین» پس از «متفورمین» جایگاه محکمی را در درمان دیابت به خود اختصاص خواهد داد، اضافه کرد: بیماران دیابتی باید توجه کنند که هرچه دارو از کیفیت بالایی برخوردار باشد، همچنان برای درمان بیماری خود باید نسبت به تغییر رفتار، سبک زندگی و تغذیه اقدام کرده و فشار خون و چربی خون خود را در کنار قند خون کاملا تحت کنترل قرار دهند.
این فوق تخصص غدد خاطر نشان کرد: بیمار دیابتی که سیگار مصرف می کند، نمی تواند انتظار درمان دیابت با مصرف دارو را داشته باشد.
اجتمام(1) ** 9185 ** 171

بیماری های غیرواگیر

دیابت

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *