فواید و مضرات مصرف جینسینگ

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، جینسنگ(ginseng)  یکی از یازده گیاه از گونه‌های کند رشد گیاهان چند ساله است، دارای ریشه‌های گوشتی و عضوی از خانواده گیاهان Panax است. جینسنگ تنها در برخی مناطق خاص دنیا پیدا می‌شود؛ مثل نیمکره شمالی، در شمال امریکا و در آسیای شرقی (مخصوصاً در کره شمالی، در چین شمالی (منچور) و سیبری شرقی) و در آب و هوای سرد.
البته یک نوع جینسنگ هم وجود دارد که در آب و هوای کمی گرم‌تر هم رشد می‌کند. این نوع جینسنگ در اصل در جنگل‌های ویت کشف شده است. باور مردم بر این بود که جینسنگ قدرت بالایی در افزایش سطح سلامتی و نیز حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. آن‌ها جینسنگ را به طور روزانه در غذاهای خود مصرف می‌کردند و همچنین ارزش زیادی در طب سنتی برای آن قائل بوده‌اند. با این همه در کشور ما ایران مصرف جینسنگ به صورت مصرف مکمل‌های خوراکی حاوی جینسنگ است که از داروخانه‌ها تهیه می‌شود. ما کمتر کسی را می‌بینیم که در ایران جینسنگ را به صورت خام و منبع طبیعی آن مصرف کند. هرچند اگر بتوان آن را به صورت تازه از گیاه آن مصرف کرد بدون شک موثرتر و پرفایده‌تر خواهد بود.
 
جینسنگ چه فایده‌هایی برای بدن دارد؟
همان طور که گفتیم در زمان‌های قدیم از جینسنگ برای درمان انواعی از بیماری‌ها استفاده می‌شده است. امروزه نیز طب مدرن فواید زیادی را برای جینسنگ مطرح کرده است. از جمله اینکه:
 
جینسنگ نقش موثری در درمان دیابت نوع 2 دارد
مصرف ریشه‌های گوشتی جینسنگ در میان غذاهای مصرفی روزانه می‌تواند نقش مهمی به عنوان یک محرک قوی داشته باشد. همان طور که می‌دانید در دیابت نوع 2 مشکل اصلی کاهش حساسیت سلول‌ها به انسولین است. مصرف جینسنگ با کاهش مقاومت به انسولین می‌تواند کمک درمانی برای دیابت نوع 2 باشد.
مطالعات زیادی نیز نشان داده‌اند که مصرف جینسنگ تأثیر قابل‌توجهی در کاهش قندخون ناشتا و نیز قندخون 2 ساعته داشته است. اگرچه برای رسیدن به نتایج قطعی‌تر در خصوص میزان تأثیرگذاری جینسنگ بر قند خون به مطالعات بیشتری نیاز داریم.
 
افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی
جینسنگ را می‌توان به عنوان یک محرک جسمی و فکری در نظر گرفت. مصرف این ماده غذایی به دلیل توانایی در افزایش سوخت و ساز و انرژی بدن می‌تواند در کاهش خستگی و تقویت فعالیت‌های مغزی کمک‌کننده باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف جینسنگ حتی می‌تواند توانایی‌های فکر و شناختی را نیز تقویت کند. پس وارد کردن آن به رژیم غذایی دانش‌آموزان باید فواید زیادی داشته باشد.
 
مزایای جینسنگ برای رشد مو و سلامت پوست
مزایای جینسنگ در سلامت پوست و مو از پرطرفدارترین ویژگی‌های آن است. حتی خیلی از افراد فقط و فقط به خاطر این ویژگی است که تمایل به مصرف جینسنگ دارند. برخی مطالعات انجام‌شده در اوزاکا و ژاپن می‌گویند که مصرف گیاه جینسنگ نقش مهمی در مقابله با ریزش موی مردانه و پیشگیری از طاسی مردانه داشته است. البته این نتیجه هم بیش از حد رویایی است و نمی‌توان گفت جینسنگ واقعاً آن قدر قوی است که حتی از طاسی هورمونی و ژنتیکی پیشگیری کند؛ اما به هر حال می‌توان آن را به عنوان یک مکمل قوی در حفظ سلامت موها و کاهش ریزش مو در نظر گرفت.
نوشیدن چای جینسنگ و سایر نوشیدنی‌های حاوی جینسنگ می‌تواند تأثیرات خوبی بر شادابی پوست داشته باشد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل این تأثیرات جینسنگ افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌های پوستی باشد. جینسنگ همچنین جریان خون به عروق زیرپوستی را افزایش می‌دهد، پس باعث تقویت تغذیه سلول‌ها و برداشت سموم و کاهش رادیکال‌های آزاد تجمع یافته در اطراف سلول‌های پوستی خواهد شد.
 
جینسنگ و کاهش وزن
ممکن است شما تمام این فوایدی را که برای جینسنگ گفتیم شنیده باشید؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید جینسنگ می‌تواند برای کاهش وزن هم مفید باشد. انرژی‌ای که جینسنگ به بدن می‌دهد باعث می‌شود فرد دیرتر احساس خستگی کند پس می‌تواند فعالیت بیشتری داشته باشد، ورزش کند و کالری بسوزاند. یکی دیگر از دلایل مفید بودن جینسنگ برای کاهش وزن تأثیر آن بر سوخت و ساز و تنظیم قند خون است. در واقع جینسنگ با کاهش تبدیل قند خون به چربی هم باعث تنظیم قند خون شده و هم از تجمع چربی جلوگیری می‌کند. البته این را هم بگوییم اگر فردی رژیم غذایی غلط و چاق‌کننده داشته باشد نمی‌توانیم بگوییم مصرف جینسنگ در این رژیم معجزه می‌کند و فرد لاغر می‌شود. فراموش نکنید رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی بیش‌ترین اهمیت را در کاهش وزن دارد. حالا مصرف جینسنگ در کنار این‌ها روند کاهش وزن را آسان‌تر و سریع‌تر خواهد کرد.
 
مزایای جینسنگ برای خانم‌ها چیست؟
در طب گیاهی، جینسنگ یکی از بهترین‌ها در درمان بیماری‌های مخصوص خانم‌ها از جمله اختلالات قاعدگی و سندرم قبل از قاعدگی است. البته تأثیر آن بر تأخیر یائسگی و همچنین کاهش مشکلات و عوارض یائسگی هم طرفدارهای زیادی دارد. به نظر می‌رسد مصرف جینسنگ با افزایش ترشح هورمون استروژن از تخمدان‌ها، تأثیرات خود را خواهد داشت. با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع بعد از یائسگی خانم‌ها افزایش وزن و چاقی شکمی است، تأثیر جینسنگ در افزایش ترشح استروژن را می‌تواند یکی دیگر از علت‌های موثر بودن آن بر کاهش وزن دانست.
 
با این همه لازم است در مصرف جینسنگ اعتدال را رعایت کنید!
اگرچه جینسنگ یک ماده خوراکی گیاهی و کاملا طبیعی است، اما فراموش نکنید مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارضی هم داشته باشد:

    سردرد
    افزایش ضربان قلب و حمله قلبی
    تهوع
    بی‌قراری
    اختلالات خواب

این‌ها از شایع‌ترین مشکلات مصرف مقادیر بالای جینسنگ هستند.
 
جینسنگ با برخی داروها هم تداخل دارد
پزشکان معمولاً مصرف همزمان جینسنگ با برخی داروها را مناسب نمی‌دانند. نظیر گروهی از داروهای ضدافسردگی به مهارکننده‌های مونوآمینواکسیداز(MAOs)، داروهای قلبی، داروهای ضدانعقادخون مثل وارفارین و آسپیرین و نیز داروهای کاهنده فشارخون. پس اگر شما هر کدام از این داروها را استفاده می‌کنید لازم است قبل از مصرف جینسنگ، چه به صورت خام و چه مکمل‌های حاوی جینسنگ با پزشک خود دراین‌باره مشورت کنید/.

جینسینگ یکی از انواع گیاهان خوراکی می باشد که خواص دارویی زیادی دارد. یکی از مهمترین فواید و خواص جینسینگ درمان اختلالات جنسی در مردان و زنان می باشد. با اینکه این گیاه خواص بی شماری دارد اما مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی برای بدن داشته باشد.

امروزه جینسینگ یکی از گیاهان محبوب در میان افراد به شمار می رود و تحقیقات بسیاری نشان داده اند که این گیاه خواص دارویی بی شماری دارد. برخی از شواهد به دست آمده بر این باور هستند که جینسینگ سطح انرژی در بدن را تقویت می کند و از طرف دیگر طح قند خون و کلسترول را در بدن کاهش می دهد. در این مطلب با خواص جینسینگ و مهمترین فواید درمانی آن آشنا می شویم.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف جینسینگ موجب کاهش استرس, ترویج آرامش و درمان برخی بیماری ها مانند دیابت و ناتوانی جنسی مردان می شود. در طب سنتی از جینسینگ در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شد به همین دلیل طب کنونی تحقیقات گسترده تری بر روی این گیاه انجام داد. یکی از نتایج حاصل از این تحقیقات در عصر حاضر, اشاره به یکی از خواص جینسینگ دارد و موجب بهبود عملکرد و توانایی تفکر و شناخت و رفتار در افراد می شود. برخی دیگر از نتایج به دست آمده به شرح زیر می باشد.فواید و مضرات مصرف جینسینگ

برخی تحقیقات بر روی افرادی که از این گیاه استفاده می کردند, نشان داده است که جینسینگ فعالیت های جسمی و روانی را در افرادی که دچار ضعف و خستگی بودند, تحریک و افزایش داد. از این رو مصرف این گیاه در رفع خستگی ناشی از بیماری های مزمن مانند سرطان, تاثیر مثبتی خواهد داشت.

با توجه به نتایج برخی از بررسی های صورت گرفته, یکی از خواص جینسینگ ضد التهابی بودن آن است. در واقع جینسینگ دارای هفت ترکیب جین سنوزید است که اثرات ایمنی سرکوب کننده ایی دارند و موجب مقابله با التهابات در بدن می شوند.

برخی مطالعات نشان داده است که جینسینگ دارای ترکیباتی است که این ترکیبات خواص ضد سرطانی دارند و در برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه می توانند تاثیرات مثبتی در بهبود بیماری داشته باشند.

علاوه بر خواص درمانی جینسینگ, این گیاه نقش بسیار پر رنگی در حفظ سلامتی پوست دارد. امروزه در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست از این گیاه به وفور استفاده می شود و یکی از گیاهان طبیعی به شمار می آید که به طور گسترده ای در سلامت و زیبایی کاربرد دارد. برخی از خواص جینسینگ برای پوست و مو به شرح زیر است.

مصرف جینسینگ برای زنان نیز مفید است. یکی از مهمترین خواص جینسینگ برای زنان, تنظیم کردن قاعدگی در آن ها می باشد. همچنین مصرف این گیاه برای زنانی که در ابتدای یائسگی می باشند, بسیار مفید است چرا که باعث تنظیم تولید استروژن از تخمدان های آن ها می شود. به علاوه به دلیل خاصیت خنک کنندگی جینسینگ, این گیاه گرگرفتگی ناشی از یائسگی را درمان می کند. از دیگر خواص جینسینگ برای زنان می توان به خواص ضدپیری آن اشاره کرد. در واقع مواد تشکیل دهنده جینسینگ برای سلامتی پوست زنان بسیار مفید است و چربی پوست را متعادل می کند.

مصرف جینسینگ در زنان موجب افزایش میل جنسی در آن ها می شود. در واقع جینسینگ با تنظیم هورمون ها موجب تحریک میل جنسی می شود و به خصوص میل جنسی را در زنان در دوران یائسگی قرار دارند, افزایش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی در زنان یکی دیگر از خواص جینسینگ می باشد که از این رو خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت را در زنان به طور قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد.

بسیاری از زنان از جینسینگ برای تولید انرژی در بدن و افزایش استقامت استفاده می کنند. جینسینگ در واقع جریان خون در بدن را تحریک می کند و با خستگی مقابله کرده و موجب بهبود در عملکرد ورزشی در زنان می شود.

یکی از نشانه های یائسگی در زنان, ضعف حافظه است. جینسینگ با ضعف حافظه در زنان مبارزه کرده و به ایجاد تمرکز ذهنی کمک می کند.

بررسی ها نشان داده است جینسینگ می تواند مردانی که دچار اختلال در نعوظ می باشند, را درمان کند. همچنین امروزه به منظور تقویت فعالیت جنسی و کمک به اختلالات جنسی مردان و رفع ناباروری بویژه اختلالات کمی و کیفی اسپرم از این گیاه استفاده می‌شود. به طور کلی جینسینگ تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان می باشد. برخی شواهد حاکی از آن است که این گیاه در درمان دیر انزالی مردان نیز کاربرد دارد.

اگرچه جینسینگ گیاه بی خطری محسوب می شود, با این حال مصرف بیش از حد آن ممکن است اثرات جانبی برای بدن داشته باشد. برخی از عوارض جانبی ناشی از مصرف جینسینگ به شرح زیر می باشد.

با توجه به موراد بیان شده, مصرف این گیاه باید محدود باشد و در صورت بروز هر یک از علائم از مصرف جینسینگ خودداری شود. از آن جایی که خواص جینسینگ هم برای زنان و هم برای مردان می باشد, همه ی افراد می توانند از این گیاه و مزایای آن بهره مند شوند.

منبع : آرگا



روغن خراطین، جادوی جذابیت!


یک ایده شیک، انتخاب شاه گیوه پاشنه بلند با زیره و‌ پاشنه چرم



با بهترین مراکز خرید پاتایا آشنا شوید


غار نیاح مالزی شاهدی برای زندگی 4 هزار ساله انسان ها!



قبل از خانه تکانی و نظافت عید نوروز بخوانید



با انواع رنگ موی عید نوروز 98 آشنا شوید

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

جینسینگ همچنین به افزایش میل جنسی، کنترل دیابت، کاهش وزن، درمان ناراحتی های مربوط به قاعدگی، افزایش سلامت پوست و مو کمک میکند.




فواید و مضرات مصرف جینسینگ

جینسینگ در واقع کلمه ای است که به 1 نوع گیاه اطلاق میشود. این گیاه ارزشمند که دارای ریشه های گوشتی است، معمولا در آمریکای شمالی و برخی مناطق خنک اسیا یافت میشود. ارزشمند ترین قسمت ان از نظر پزشکی، ریشه های سبز رنگ آن است که میتوان آنرا به صورت خشک یا خرد شده خریداری کرد. برگهای سبز آن کمتر مورد استفاده قرار میگیرند اما آنها هم خواص خود را دارند. ریشه جینسینگ را میتوان به صورت خوراکی یا در کنار مکملها، نوشیدنی های انرژی زا و یا به دیگر اشکال، مصرف کرد. چای جینسینگ هم به طور گسترده ای معروف است و نوشیده میشود.


جینسینگ حاوی ترکیباتی به Ginsenosides است که عامل اصلی مزایای این گیاه محسوب میشود. دیگر ترکیبات آن عبارت اند از: پلی آتلین ها مثل پاناسینول و پاناسیدول، ترکیبات پلیفنولی، آرژنین ومشتقات ان وهمچنین پلی ساکارید اسید.




مزایای جینسینگ


پلی ساکاریدها و الیگیپیدها در جینسینگ ، میتواند به کاهش استرس ناشی از خستگی، افزایش فعالیت بدنی و به ویژه در بیماران سرطانی به افزایش انرژی کمک کند.


جینسینگ توانایی های شناختی و فعالیت عصبی را که در سنین پیری ممکن است دشوار باشد، تحریک میکند. همچنین آنتی اکسیدانهای موجود درآن نه تنها از تجمع پلاک و رادیکالهای آزاد در مغز، بلکه به شکل موثری از بیماری آلزایمر و دیگر اختلالات شناختی جلوگیری میکند.


جینسینگ با افزایش آنزیم هایی در مغز، باعث جلوگیری از مسمومیت آن( مستی) میشود.


جینسینگ بر سیستم عصبی بدن به طرق مختلف اثر میگذارد. ازجمله افزایش سطح انرژیبدن. علاوه بر این Adaptogen موجود در جینسینگ سطح هورمون های بدن را تغییر داده که این میتواند استرس مزمن را درمان کند.


جینسینگ قرمز کره ای بیماری ADHD را درمان کرده و قدرت یادگیری کودکان را افزایش میدهد.


جینسینگ قرمز کره ای دارای خواص آنتی اکسیدانی است که فعالیت های آنزیمی را افزایش داده و به کاهش استرس کمک میکند. جینسینگ میتواند از التهابات مغزی جلوگیری کرده و عملکرد ان را پس اسیب نخاعی یا یک جراحت، بهبود دهد.



جینسینگ برزیلی اکسید نیتریک را ازسلولهای اندوتریال ازاد کرده و باعث جلوگیری از اختلال نعوذ میشود. علاوه بر آن، این گیاه ترشح هورمون تستسترون را در مردان افزایش میدهد.


مالیدن کرمی که حاوی جینسینگ است به آلت تناسلی، یک ساعت قبل از مقاربت و شستن آلت درست قبل از مقاربت، از انزال زودرس جلوگیری میکند.


جینسینگ به عنوان یک گیاه آرام بخش و ضدالتهابی، اغلب برای زنانی که ناراحتی های قاعدگی دارند تجویز میشود. علاوه بر آن میتواند به کاهش تغییرات خلقی، گرگرفتگی، اضطراب و علایم افسردگی، عرق شبانه، خشکی واژن، کاهش میل جنسی، بی خوابی، افزایش وزن، کاهش ریزش مو، تحریک پذیری و سایر اختلالات در زنان میانسال کمک کند.


یکی از سنتی ترین کاربردهای جینسینگ در هند، استفاده از آن به عنوان برانگیزنده میل جنسی بوده است. اعتقاد براین است که جینسینگ میتواند عملکرد و شهوت جنسی مردان را افزایش دهد.



آنتی باکتری ها و انتی اکسیدانهای موجود در جینسینگ به عنوان مکانیسمی دفاعی در برابر ویروس ها و باکتریها عمل میکند. جینسینگ در واقع اثر واکسیناسیونی را در مقابل بیماری هایی چون آنفلوانزا، هپاتیت C و بیماری های نفسی افزایش میدهد.


جینسینگ دارای خواص ضد خستگی و انرژی زاست. جینسینگ به کاهش درد که یکی از علایم اولیه فیبرومیالیاژیا است کمک میکند. علاوه بر آن، اثر سیتوکین های التهابی پس از شیمی درمانی در کودکان را تثبیت کرده و از کوفتگی بدن جلوگیری میکند.


ترکیبات قدرتمند جینسینگ به کاهش وزن، کاهش اشتها و چربی سوزی کمک میکند. جینسینگ حاوی موادی است که هورمون های گرسنگی را از ترغیب به خوردن باز میدارد و در نتیجه به کاهش وزن افراد کمک میکند.


فواید و مضرات مصرف جینسینگ

جینسینگ بیماری انسداد ریه را باعث خارش بینی و سرفه میشود، کاهش میدهد و التهابات باکتریایی را در ریه از بین میبرد.


جینسینگ به دلیل وجود آنتی اکسیدانها و خواص ضدالتهابی، اثر ضد سرطانی دارد. طبق تحقیقات انجام شده کاهش سرطان روده بزرگ، یک از امیدوار کننده ترین کاربردهای جینسینگ است.تحقیقات نشان میدهد مصرف جینسینگ دریک وعده غذایی با کاهش علایم سرطان روده بزرگ، رابطه مستقیمی دارد. تحقیقات اولیه درمورد انواع دیگر سرطان مثل سرطان پستان، پوست، ریه، کبد و پروستات خواص ضد سرطانی جینسینگ را نشان میدهد.


جینسینگ باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 میشود. همچنین بر تولید انسولین در بدن اثر میگذارد.




اثرات دیگر


جلوگیری از پیری زودرس: در سراسر جهان، جینسینگ به کاهنده علایم پیری شناخته شده است. خواص آنتی اکسیدانی آن از اثرات منفی رادیکالهای آزاد بر بدن جلوگیری کرده و باعث میشود به سلولها آسیبی وارد نشود.


اعمال جینسینگ به مو یا خوردن پودر آن به شکل موثری میتواند سلامت ریشه مو را افزایش داده و از شوره سرو ریزش مو جلوگیری کند.


جینسینگ ضدعفونی کننده و تقویت کننده پوست است و با تحریک جریان خون در سراسر بدن به ویژه در پوست، باعث میشود پوست زیبا و جوان تر به نظر برسد.


مطالعات مقدماتی نشان میدهد آنتی اکسیدانهای جینسینگ میتواند از آسیبهای قلبی جلوگیری کند.


تحقیقات اولیه حاکی از آن است که جینسینگ قرمز چینی، سطح کلسترول در بدن را کاهش میدهد.




جینسینگ گیاه بسیار قدتمندی است و میتواند اثراتی منفی بر بدن داشته باشد:


خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، تاری بینایی
واکنشهای آلرژیک و پوستی
افزایش شدت ضربان قلب و فشار خون بالا
احتباس آب در بدن
تداخل با داروها( داروهی مربوط به دیابت، ضد افسردگی، مورفین )
مصرف بیش از حد جینسینگ ممکن است باعث حساسیت پستانها، خونریزی در دستگاه تناسلی، فشار خون بالا و مسمومیت شود.


توجه: مصرف جینسینگ برای زنان باردار و شیرده توصیه نمیشود.


از استفاده از ریشه جینسینگ برای مدتی از3 ماه خود داریی کرده و قبل از افزودن آن به بره غذاییتان با یک متخصص در این باره صحبت نمایید.




شما تا کنون از جینسینگ استفاده کرده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

جینسینگ به چندین گونه‌ی مختلف از گیاهان کوتاه، با روند رشد آهسته و ریشه‌ی گوشتی اطلاق می‌شود. این گیاه خواص درمانی فراوانی دارد د و یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی به‌شمار می‌رود. پیشگیری از سرطان‌ها، افزایش انرژی و کاهش استرس فقط چند تا از خواص جینسینگ هستند، با ما همراه باشید تا با ۱۶ خاصیت دیگر جینسینگ و عوارض احتمالی آن آشنا شوید.فواید و مضرات مصرف جینسینگ

جینسینگ درحقیقت واژه‌‌ای گسترده است که نزدیک به دوازده گونه‌ی گیاهی از خانواده‌ی Panax را دربر می‌گیرد. این گیاه ارزشمند که ریشه‌های گوشتی بزرگی دارد، معمولا در آمریکای شمالی و برخی از نواحی آسیا که آب‌وهوای خنکی دارند، یافت می‌شود. ریشه‌های روشن و گوشتی، ارزشمند‌ترین بخش این گیاه هستند که به‌صورت خشک‌شده، کامل یا تکه‌تکه در دسترس قرار دارند. برگ‌های سبز و بیضی‌شکل این گیاه کاربرد اندکی دارند؛ با‌این‌حال، در برخی از موارد می‌توان از آنها استفاده کرد. هر دو گونه‌ی جینسینگ آمریکایی و آسیایی به افزایش انرژی، کاهش قند خون، کلسترول و استرس، درمان دیابت و مدیریت اختلالات جنسی در مردان کمک می‌کنند.

ریشه‌ی جینسینگ مصرف خوراکی دارد، علاوه‌بر این می‌توان از آن در مکمل‌ها، ، نوشیدنی‌ها، چای و غیره استفاده کرد. چای جینسینگ نیز بسیار شناخته شده است و یکی از نوشیدنی‌های محبوب به‌شمار می‌رود.

جینسینگ حاوی ترکیبی به جینسنوسید (ginsenosides) است که درواقع، خواص درمانی آن وام‌دار این ماده است. این ریشه‌ی گیاهی، ترکیبات دیگری ازجمله پلی‌استیلن، پلی‌فنولیک، آرژنین و مشتقات آن و همچنین پلی‌ساکارید اسیدی را نیز دربر دارد.

در گذشته از جینسینگ برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شد؛ اما در جهان مدرن باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مزایای این ریشه‌ی گیاهی به‌عنوان مکمل غذایی به اثبات برسد. محققان و دانشمندان غربی اغلب خواص دارویی جینسینگ را زیر سؤال می‌برند. هیچ شواهد قطعی مبنی بر اثربخشی حقیقی جینسینگ وجود ندارد.

می‌توان محصولات و مشتقات جینسینگ را برمبنای کیفیت و خواص دارویی‌شان تقسیم‌بندی کرد. توصیه می‌شود که قبل از خریداری محصولاتی با مشتقات جینسینگ، حتما به مواد تشکیل‌دهنده‌ و کاربرد آن توجه کنید. بعضی مواد حاوی مقدار اندکی از ترکیبات جینسینگ هستند و برخی دیگر با میزان بیشتری از ترکیبات این گیاه به فروش می‌رسند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از مزایای سلامتی با مصرف جینسینگ در ارتباط هستند؛ در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد:

پلی‌ساکارید و الیگوپپتیدهای موجود در جینسینگ آمریکایی به کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی، افزایش فعالیت بدنی و انرژی به‌خصوص در بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند.

جینسینگ می‌تواند در تحریک فعالیت ذهنی و بدنی افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند نیز مؤثر باشد. نتیجه‌ی یکی از تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ می‌تواند علائم خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد. البته، خاصیت انرژی‌بخشی جینسینگ تنها در افرادی دیده شده است که تحت روش‌‌های درمانی دیگری هستند. این ریشه‌ی گیاهی در افرادی که درمان‌ سرطان را به پایان رسانده‌اند، تأثیر چشمگیری نداشته است.

در سنین بالاتر، توانایی شناختی و فعالیت عصبی افراد با مشکلاتی مواجه می‌شود، جینسینگ این توانایی‌ها را تحریک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ریشه‌ی پرخاصیت از تجمع پلاک‌ها و رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‌کنند، درنتیجه می‌تواند مانع از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی شود.

جینسینگ همچنین می‌‌تواند فرایند تفکر و ادراک را تقویت کند. تحقیقاتی که نتایج آن در «Cochrane Library» منتشر شده است، دقت و صحت این ادعا را مورد بررسی قرار داده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ برای ابعاد شناختی، رفتاری و کیفی زندگی مفید است. البته، نویسندگان این تحقیقات هشدار داده‌اند که بررسی‌های سیستماتیک، به نتیجه‌ی قانع‌کننده‌ای در زمینه‌ی اثربخشی خاصیت تقویت شناختی جینسینگ نرسیده‌اند. محققان معتقدند که برای اثبات این خاصیت باید آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

مطالعات دیگری که در مجله‌ی «Dairy Science» منتشر شدند، به موضوع ترکیب جینسینگ آمریکایی با غذا پرداخته‌اند. محققان نوعی شیر غنی‌شده با جینسینگ را به منظور تقویت عملکرد شناختی تهیه کرده‌اند. با‌این‌حال، هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی اعلام کرد که ترکیب جینسینگ با محصولات خوراکی تأثیری بر بعد شناختی داشته باشد.

جینسینگ آسیایی اثرات مختلفی بر سیستم عصبی بدن دارد که از بین آنها می‌توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی اشاره کرد. علاوه‌بر این، آداپتوژن‌های موجود در جینسینگ قادر به تغییر سطح هورمون‌های بدن هستند که در کاهش و درمان استرس مزمن مؤثر است.

جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (attention deficit hyperactivity disorder) و قدرت یادگیری در کودکان را درمان کند.

جینسنوسید موجود در جینسینگ قرمز کره‌ای، دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی قوی است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت آنزیمی کمک کند. این گونه از ریشه‌ی ارزشمند جینسینگ می‌تواند در کاهش التهاب عصبی و بهبود عملکرد مغز پس از آسیب نخاعی نقش داشته باشد.

جینسینگ اغلب به منظور کاهش التهاب استفاده می‌شود. محققان معتقدند که جینسنوسید احتمالا می‌تواند مسیرهای مختلفی را در سیستم ایمنی بدن پیدا کند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

جینسنوسید موجود در جینسینگ برزیلی، اکسیدنیتریک را از سلول‌‌های لایه‌ی درون رگی آزاد می‌کند. این امر به آرام‌سازی و انقباض عروق خونی در بافت‌های تناسلی کمک می‌نماید؛ درنتیجه موجب درمان اختلالات جنسی در مردان می‌شود. علاوه‌بر این، ریشه‌ی جینسینگ می‌تواند ترشح هورمون تستوسترون را در مردان تقویت کند.

نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ در کره انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردانی که از جینسینگ استفاده می‌کردند، شاهد بهبود در علائم بیماری خود بودند. نتیجه‌ی این تحقیقات که در مجله‌ی انگلیسی «Clinical Pharmacology» به چاپ رسیده است، از خاصیت جینسینگ قرمز در درمان اختلال عملکرد جنسی خبر داده است.

البته تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شده است. در بررسی اثربخشی جینسینگ قرمز برای درمان اختلال جنسی در آقایان، مشخص شد که تعداد آزمایش‌ها، اندازه‌ی نمونه و کیفیت روش‌های تجربی برای اثبات مزایای درمانی مداوم، چندان رضایت‌بخش نیست. درنتیجه، برای اثبات این خاصیت نیز باید تحقیقات و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی جینسینگ باعث می‌شود که این ریشه‌ در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد. این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن، ریزش مو، کج‌خلقی و سایر تغییرات مرتبط با قاعدگی در زنان میان‌سال کمک می‌کند.

خواص آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی همچون مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند.

جینسینگ سیبری دارای خواص ضدخستگی و تقویت انرژی است. این گیاه به کاهش درد که یکی از اصلی‌ترین علائم فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی عضلانی) به‌شمار می‌رود، کمک می‌کند. جینسینگ همچنین به کاهش التهاب و تثبیت تأثیر سیتوکین‌های التهابی که بعد از شیمی‌درمانی در کودکان ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.

ترکیبات قدرتمند موجود در مواد شیمیایی جینسینگ در سرکوب اشتها، تقویت متابولیسم و چربی‌سوزی نقش دارند. مصرف جینسینگ خشک یا پودرشده، به‌سرعت می‌تواند هورمون‌های گرسنگی و میل به غذا خوردن را سرکوب کند و درنتیجه،‌ مانع از افزایش وزن شود.

جینسینگ در کاهش بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که به التهاب راه هوایی فوقانی منجر می‌شود، نقش دارد. این بیماری به گرفتگی، خارش بینی و عطسه منجر می‌شود. جینسینگ همچنین می‌تواند ریه‌ها را از عفونت‌های باکتریایی پاک کند.

ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ضدالتهابی، آپوپتوتیک و آنژیوژنیک موجود در جینسینگ باعث شده‌اند تا این ریشه‌ی گیاهی، خاصیت‌های ضدسرطانی داشته باشد. نتیجه‌ی تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهند که اثربخش‌ترین خاصیت جینسینگ در سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) است. این ریشه‌ی ارزشمند در کاهش علائم و جلوگیری از گسترش این سرطان نقش مستقیم دارد. تحقیقات اولیه پیرامون انواع دیگر سرطان‌ها ازجمله سینه، پوست، ریه، کبد و پروستات، از خواص ضدتومور این گیاه خبر می‌دهند.

جینسینگ دارای خواصی است که قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. جینسنوسید موجود در این گیاه همچنین بر تولید انسولین و بهبود مقاومت به انسولین در بدن نقش دارد. البته برای اثبات این خاصیت ریشه‌ی جینسینگ و تأثیر درمانی آن بر بیماری دیابت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. محققان در بررسی‌های مختلف متوجه شده‌اند که چه مقدار از این گیاه در درمان این بیماری مؤثر است.

نتایج تحقیقاتی که در زمینه‌ی اثرات جینسینگ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان می‌دهند که این ریشه‌ی ارزشمند می‌تواند در پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) نقش داشته باشد.

در بررسی‌های مختلف مشخص شد که عصاره‌ی جینسینگ قرمز می‌تواند وضعیت سلول‌های اپی‌تلیالی (بافت پوششی) را که تحت تأثیر ویروس آنفولانزا قرار گرفته‌اند، بهبود بخشد. البته تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام شدند، نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه نداشته‌اند.

کاهش روند پیری یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمندترین گیاهان تبدیل کرده است. خواص آنتی‌اکسیدان این گیاه، مانع از تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود؛ این رادیکال‌ها می‌توانند آسیب‌های سلولی را به همراه داشته باشند.

یکی از کربوهیدرات‌های طبیعی موجود در جینسینگ مستقیما با جلوگیری از آلوپسی و الگوی طاسی مردانه در ارتباط است. استفاده‌ی موضعی از پماد جینسینگ یا مصرف ادویه‌ی آن می‌تواند سلامت فولیکول‌های مو را بهبود بخشد، از شوره‌ی سر جلوگیری کند و مانع از ریزش مو شود.فواید و مضرات مصرف جینسینگ

جینسینگ به ضدعفونی کردن و تقویت ایمنی پوست کمک می‌کند. این ریشه‌ی گیاهی با تحریک جریان خون در بدن، مخصوصا در نواحی سلول‌های پوستی، به جوان‌سازی پوست و آبرسانی به آن کمک می‌کند.

مطالعات مقدماتی نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جینسینگ می‌توانند از آسیب‌های میوکاردیال و سایر بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کنند.

نتیجه‌ی مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند که جینسینگ قرمز چینی در کاهش سطح سرمی کلسترول نقش دارد.

جینسینگ ادویه‌‌ای بسیار قدرتمند است که می‌تواند واکنش‌های منفی مختلفی را در بدن ایجاد کند. البته تمامی عوارض جانبی این گیاه شناخته نشده‌اند. مصرف جینسینگ بی‌خطر است؛ با‌این‌حال می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

نکته: مصرف این ریشه‌ی گیاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که برخی از زنان دچار تورم سینه و خونریزی واژن شوند.

لازم‌به‌ذکر است که همه‌ چیز باید به اندازه مصرف شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف این گیاه را بیش از سه ماه ادامه ندهید. قبل از مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه حتما با پزشک مشورت کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند که جینسینگ را با نوعی از داروهای ضدافسردگی به مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ترکیب نکنید. ترکیب این دارو با جینسینگ می‌تواند به رعشه و حالت‌های عصبی منجر شود.

جینسینگ می‌تواند آثار فشار خون، دیابت و داروهای قلبی مثل نیفدیپین را تغییر دهد. بنابراین، هرگز داروهای قلبی را هم‌زمان با جینسینگ مصرف نکنید.

مصرف هم‌زمان این گیاه با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مثل آسپرین و وارفارین می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

جینسینگ همچنین می‌تواند اثر کافئین و سایر محرک‌ها را تشدید کند که احتمالا به تسریع ضربان قلب، تعریق و بی‌خوابی منجر می‌شود. علاوه‌بر این، جینسینگ در از بین بردن تأثیر مورفین نیز نقش دارد.

گونه‌ی واقعی گیاه جینسینگ همان گونه‌ای است که در آمریکا و آسیا یافت می‌شود و در آن جینسنوسید فعال وجود دارد. بااین‌حال گیاهان دیگری نیز وجود دارند که از خانواده‌ی جینسینگ محسوب می‌شوند و خواص مشابهی دارند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

محض رضای خدا اینهمه تنوع گیاهی جینسینگ هست اونوقت چرا عکس ندارند؟ یعنی همه شبیه هم هستند؟ چرا کسی پاسخگو نیست؟

سلام
تعدادی عکس اضافه شد.

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

جوش صورت نوزاد؛ عوامل، راه‌های تشخیص و درمان

مطالب سخنرانی‌مان را با چه ترتیبی ارائه دهیم؟

علائم کبد چرب؛‌ هر مرحله از کبد چرب چه نشانه‌هایی دارد؟

فروش آنلاین لباس با ۱۹ توصیه که موفقیت‌تان را تضمین می‌کند

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *