عوامل پیشگیری از زخم معده

عوامل پیشگیری از زخم معده
عوامل پیشگیری از زخم معده

علائم بیماری

درد شکم یک علامت شایع در زخم معده است ولی ممکن است این علامت وجود نداشته باشد. درد شکم ناشی از زخم معده ممکن است در افراد گوناگون بسیار متفاوت باشد. تهوع، استفراغ، کاهش وزن، خستگی، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، آروغ زدن، درد سینه، استفراغ خونی، مدفوع خونی یا سیاه قیر از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

علت چیست

در حالت طبیعی، پوشش داخلی معده دارای ایمنی نسبت به اسید تولیدی در معده است. به هر دلیلی این پوشش دفاعی آسیب ببیند موجب بوجود آمدن آسیب یا زخم در معده می‌شود.

شایع‌ترین علت این مساله عفونت معده با یک باکتری بنام هلیکوباکتر پیلوری است.عوامل پیشگیری از زخم معده

عواملی مانند مصرف آسپیرین یا مسکن‌هایی مانند بروفن، کشیدن سیگار و مصرف تنباکو این حالت را تشدید می‌کند.

بسیاری افراد معتقدند فشار عصبی سبب زخم می‌شود.این امر اثبات شده که بیماران بسیار بد حال در خطر بالای «زخم استرس» هستند، اما به نظر می‌رسد فشار عصبی روزانه ارتباطی با زخم معده ندارد. البته هرگونه استرس شدید می‌تواند بلافاصله حالت درد و حتی خونریزی از معده را تشدید کند.

عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد زخم معده دخیل هستند. احتمال ابتلای کسانی که سابقه خانوادگی چنین بیماری را دارند، به این بیماری بیشتر است

درمان

درمان اغلب شامل ترکیبی از داروهای نابود کننده باکتری اچ.پیلوری، کاهش سطح اسید و محافظت دستگاه گوارش است. این ترکیب درمانی سبب بهبود زخم می‌شود و شانس عود را کاهش می‌دهد. معمولا رژیم‌های دارویی شامل آنتی بیوتیک‌های نابودکننده هلیکوباکتر پیلوری، کاهش‌دهنده‌های اسید معده (مثل سایمتیدین، رانیتیدین، یا فاموتیدین امپرازول)، داروهایی که سطح بافت را می‌پوشانند (مثل سوکرالفیت) و بیسموت که به پوشش دیواره و نابودی باکتری‌ها کمک می‌کند، می‌شود.

اگر زخم معده خونریزی شدید داشته باشد، ممکن است آندوسکوپی برای سوزاندن زخم و کاهش خونریزی لازم باشد. اگر خونریزی با آندوسکوپی کنترل نشودیا سوراخ شدگی زخم رخ دهد، آن‌گاه جراحی مورد نیاز خواهد بود.

10 فرمان

1. سیگار نکشید یا تنباکو مصرف نکنید.

2. از خوردن نوشابه خودداری کنید.

3. مصرف قهوه و شکلات را قطع یا بسیار محدود کنید.

4. هیچ‌گاه سرخود از آسپیرین یا مسکن‌های مانند بروفن استفاده نکنید. در دردهای معمولی می‌توانید استامینوفن مصرف کنید.

5. معده خود را برای طولانی مدت خالی نگاه ندارید. سعی کنید وعده‌های‌ غذایی‌ را زیاد و حجم‌ آنها را کم‌ کنید.

6 . از خوردن هر چیزی که موجب تحریک و سوزش معده شود، اعم از فلفل، ادویه یا پیتزا خودداری کنید.

7. اسیدیته غذاهای مصرفی در مبتلایان به زخم های گوارشی اهمیت زیادی ندارد، مگر این‌که بیمار علاوه بر زخم دچار ضایعات و زخم‌هایی در دهان یا مری نیز باشد.

8 . توصیه شده است که مبتلایان به این بیماری از مصرف وعده غذایی حجیم قبل از خواب اجتناب کنند.

9. در گذشته شیر غذای مهمی‌در درمان زخم معده محسوب می‌شد، علت مصرف آن این بوده است که تصور می‌شد شیر باعث خنثی‌سازی محتویات معدی می‌شود. اما ثابت شده به علت این‌که محتوی کلسیم و پروتئین شیر بالاست، یک تحریک‌کننده قوی ترشح اسید معده است. به همین دلیل مصرف متناوب و مکرر شیر برای درمان زخم‌های پپتیکی توصیه نشده است.

10. توجه داشته باشید همیشه احتمال عود زخم معده وجود دارد بنابراین هیچ‌گاه فکر نکنید کاملا خوب شده اید و جانب احتیاط را رها کنید.

 

 

امین آزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری های تحت عنوان پپتیک دیزیز شامل 2 نوع بیماری زخم معده و زخم اثنی عشر هستند.وی افزود: بیماری زخم معده و زخم اثنی عشر، 2 قسمت نزدیک به یکدیگر بوده و همیشه مستعد زخم شدن هستند.آزاد بیان کرد: عوامل اصلی ابتلا به بیماری زخم معده، عفونت با باکتری هلیکوباکتری پیلوری و استفاده از داروهای مسکن در بازار به مدت طولانی مدت است. وی عنوان کرد: استفاده از برخی دارو های شیمی درمانی و ابتلا به برخی بیماری های ریوی و کبدی، از علل های دیگر ابتلا به بیماری زخم معده است.فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: شیوع بیماری زخم معده در مردان بیش از زنان گزارش شده است.علائم و نشانه های زخم معدهآزاد بیان کرد: درد زخم معده از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می شود و تا ساعت ها ادامه پیدا کرده، همچنین شب ها افزایش می یابد و می تواند فرد را از خواب بیدار کند.وی ابراز داشت: درد زخم معده در زمان خالی بودن معده بدتر می شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد.آزاد عنوان کرد: افراد با علائم سو هاضمه و احساس هایی همچون پری سرشکم، کم اشتهایی، تهوع، استفراغ های هرزگاهی و کاهش وزن، باید تحت نظارت پزشک قرار گیرند.وی تاکید کرد: خون ریزی، انساد، سوراخ شدن احشا شکمی و ابتلا به سرطان معده از موارد خطر در صورت عدم درمان بیماری زخم معده است. فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: معمولا درد بیماری زخم معده در ناحیه بالای شکم و در قسمت های وسط شکم ایجاد می شود.وی افزود: بر اساس شرایط افرادی که دچار کم خونی، کاهش وزن و سابقه سرطان هستند و همچنین علائم بیماری با درمان های معمولی بهبود پیدا نکند نیاز به اندوسکوپی در جهت تشخیص ناحیه زخم معده خود هستند.زخم معده را چگونه درمان کنیمآزاد تصریح کرد: در مرحله نخست در جهت درمان بیماری زخم معده نیاز به رفع علل بیماری داریم که معمولا رفع عفونت و یا کاهش و قطع مصرف مسکن های دارویی را شامل می شود.وی بیان کرد: مصرف نمک در حین درمان، موجب اثر سوء بر بیماری زخم معده خواهد شد، زیرا نمک به همراه مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی توسط پزشک متخصص موجب اختلالات دارویی خواهد شد.روش های پیشگیری از بیماری زخم معده فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تصحیح سبک زندگی، مصرف میوه و سبزیجات به صورت مداوم و مراجعه منظم به پزشک متخصص از روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری زخم معده است.9868/1662

علمي آموزشي

زخم معده

درمان

كهگيلويه و بويراحمد

عوامل پیشگیری از زخم معده

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

عوامل پیشگیری از زخم معده
عوامل پیشگیری از زخم معده
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *