عوارض واریکوسل بیضه راست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بیماری واریکوسل چیست؟ پیچ خوردگی غیرطبیعی سیاهرگی بالای بیضه‌ها را بیماری واریکوسل (Varicocele) گویند که به‌معنای بزرگ‌شدن سیاهرگ‌های داخل کیسه‌ی بیضه است. واریکوسل تنها در کیسه‌ی بیضه اتفاق می‌افتد و به واریس که در پاها بروز می‌کند، بسیار شبیه است. این بیماری می‌تواند از تعداد و کیفیت اسپرم‌ها بکاهد و در بعضی موارد موجب بروز ناباروری در فرد بشود. همچنین ممکن است موجب کوچک‌شدن بیضه‌ها نیز بشود. در ادامه مقاله شما را با علت، علائم و تشخیص واریکوسل، خطرات احتمالی و روش‌های درمان آن آشنا می‌کنیم.عوارض واریکوسل بیضه راست

کیسه‌ی بیضه، کیسه‌ای است که بیضه‌ها یا تخم‌ها را نگه می‌دارد. کیسه‌ی بیضه محتوی سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌هایی است که خون را به اندام تولیدمثلی می‌رسانند. ناهنجاری‌های سیاهرگ‌های موجود در کیسه‌ی بیضه می‌تواند موجب بروز واریکوسل بشود. واریکوسل بسیار رایج است. ۱۵ درصد از مردان بالغ و ۲۰ درصد از مردان نوجوان به واریکوسل مبتلا هستند. این بیماری در مردان ۱۵ تا ۲۵ ساله رایج‌تر است. واریکوسل معمولا در دوران بلوغ شکل گرفته و در بیضه‌ی چپ رایج‌تر است. آناتومی بیضه‌ی چپ و راست متفاوت است. ممکن است این بیماری در هر دو بیضه بروز بکند، ولی این امر بسیار نادر است. این بیماری همیشه موجب کاهش تولید اسپرم نمی‌شود.

طناب اسپرمی وظیفه‌ی نگه‌داشتن هریک از بیضه‌ها را برعهده دارد. این طناب شامل رگ‌ها، سرخرگ‌ها و اعصابی است که از این غده‌ها نگهداری می‌کنند. در سیاهرگ‌های سالم در داخل کیسه‌ی بیضه، دریچه‌های یک‌طرفه، خون را از بیضه‌ها به کیسه‌ی بیضه و سپس به قلب برمی‌گردانند. گاهی روند عادی حرکت خون از طریق سیاهرگ‌ها دچار اختلال شده، موجب تورم رگ‌ها می‌شود و رفته‌رفته واریکوسل پیشرفت می‌کند. تاکنون هیچ عامل مؤثری در بروز این بیماری شناسایی نشده و علت دقیق آن مشخص نیست.

ممکن است این بیماری هیچ‌گونه علائمی را در فرد ایجاد نکند. اما بروز علائم زیر محتمل است:

در مورد خطرات واریکوسل باید گفت این وضعیت می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد. این بیماری در ۳۵ تا ۴۴ درصد مردان مبتلا به ناباروری اولیه و در ۴۵ تا ۸۱ درصد مردان مبتلا به ناباروری ثانویه وجود دارد. ناباروری اولیه به حالتی اشاره دارد که تلاش زن و شوهر برای بچه‌دارشدن پس از حداقل یک سال، بی‌نتیجه باقی بماند. ناباروری ثانویه مربوط به زوج‌هایی است که حداقل یک بار نتیجه گرفته‌اند، اما برای بار دوم نمی‌توانند بچه‌دار بشوند.

معمولا پزشک واریکوسل را بعد از معاینه‌ی فیزیکی تشخیص می‌دهد. در حالت درازکش همیشه نمی‌توان واریکوسل را احساس کرد یا دید. بنابراین پزشک در حالت ایستاده و درازکش بیضه‌های شما را معاینه می‌کند. ممکن است پزشک بر روی شما سونوگرافی بیضه انجام بدهد. این روش کمک می‌کند تا پزشک وضعیت رگ‌های موجود در بیضه‌تان را معاینه کند و تصویر دقیق‌تری از وضعیت‌تان داشته باشد. هنگامی که بیماری تشخیص داده می‌شود، پزشک با توجه به اندازه‌ی توده‌ی بیضه‌تان، وضعیت‌تان را از ۱ تا ۳ دسته‌بندی می‌کند. درجه‌ی ۱ خفیف‌تر و درجه‌ی ۳ حادترین است. اندازه‌ی توده الزاما روند کل درمان را مشخص نمی‌کند، زیرا ممکن است شما نیاز به درمان نداشته باشید. ضرورت و روش‌های درمان بر اساس میزان ناراحتی یا ناباروری شماست.

درمان واریکوسل همیشه ضروری نیست بلکه تنها در شرایط زیر الزامی است:

اگر می‌خواهید از تکنیک‌های تولیدمثل کمکی استفاده کنید، باید به درمان‌تان جدی فکر بکنید. واریکوسل می‌تواند در عملکرد بیضه‌ی برخی افراد اختلال ایجاد بکند. هرچه زودتر شروع به درمان بکنید، احتمال افزایش تولید اسپرم‌تان افزایش می‌یابد. گاهی‌اوقات پوشیدن لباس زیر تنگ یا بیضه‌بند می‌تواند درد و ناراحتی‌تان را کاهش بدهد. اگر علائم‌تان بدتر شد، شاید درمان‌های دیگر مانند واریکوسلکتومی و آمبولیزاسیون واریکوسل ضرورت پیدا بکند.

واریکوسلکتومی از جراحی‌هایی است که پس از انجام آن نیازی به بستری‌شدن در بیمارستان نیست. یک ارولوژیست (متخصص ارولوژی) از طریق شکم یا لگن شما، رگ‌های غیرطبیعی را به هم متصل می‌کند. سپس جریان خون رگ‌های غیرطبیعی به حالت عادی برمی‌گردد. با پزشک خود درمورد چگونگی آمادگی برای عمل جراحی و آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد، صحبت کنید.

آمبولیزاسیون واریکوسل یک عمل جراحی بوده که کمتر از روش قبلی تهاجمی است و فرد می‌تواند در همان روز از بیمارستان مرخص بشود. در این روش، یک کاتِتِر (یک لوله‌ی نازک، بلند و قابل‌انعطاف که در پزشکی کاربرد دارد) کوچک به سیاهرگ کشاله‌ی ران یا گردن وارد می‌شود. سپس یک فنر توسط کاتتر در واریکوسل قرار داده می‌شود. این فنر از خون‌رسانی به رگ‌های غیرطبیعی جلوگیری می‌کند.

ناباروری یکی از عوارض رایج واریکوسل است. اگر شما و همسرتان در بارداری مشکل دارید، با یک متخصص مشورت کنید. جراحی، تنها در صورتی توصیه می‌شود که درد دارید یا قصد بچه‌دارشدن را داشته باشید. برای انتخاب روش درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

این بیماری زود انزالی هم میارع؟ اصلا راه درمان زود انزالی چیه؟

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

چطور با کمک تکنیک ABC، خوش بینی را جایگزین افکار منفی کنیم؟

عوارض واریکوسل بیضه راست

پارک های جنگلی تهران؛ طبیعت‌گردی در دل پایتخت

یادداشت برداری؛ مزایا و روش تهیه یادداشت‌های مفید و کارآمد

کمبود ویتامین b1 (تیامین) و منابع آن

کاشت مژه؛ همه‌چیز درمورد رو‌ش‌های کاشت مژه و عوارض آن

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

کرمان، ابتدای محور هفت باغ علوی ، پردیس دانشگاه علوم پزشکی 


کد پستی :7616913555


تلفن :313257-34


 

فهرست موضوعات

واریکوسل به معنای اتساع وریدهای بیضه و طناب بیضه می باشد که معمولا به دلیل ناکارآمد شدن دریچه های لانه کبوتری در وریدها و در نتیجه برگشت خون به داخل بیضه ایجاد می شود. از آنجایی که این خون حاوی دی اکسید کربن و مواد زائد ناشی از سوخت و ساز سلول های بیضه هست، لذا برگشت خون باعث افزایش دمای بیضه و افزایش غلظت مواد دفعی و متابولیت ها در بیضه شده و بدین ترتیب می تواند در عملکرد بیضه که تولید اسپرم و هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون می باشد، اختلال ایجاد کند.

واریکوسل به سه درجه یا گرید تقسیم می شود:

عوارض واریکوسل بیضه راست

بهترین روش تشخیص واریکوسل گرید ۱ معاینه هست که توسط متخصص ارولوژی انجام می شود. این کار نیاز به تجربه و تبحر دارد؛ لذا تشخیص واریکوسل گرید ۱ چپ توسط خود بیمار امکان پذیر نیست و حتما نیاز به معاینه توسط ارولوژیست می باشد. در مواردی که پزشک صلاح بداند، بویژه در افراد چاق یا افرادی که بیضه ها بخوبی لمس نمی شود، توصیه به انجام سونوگرافی برای تشخیص دقیق تر می کند.

هرچه درجه و گرید واریکوسل شدید تر باشد، اثر بخشی آن بر روی کاهش تولید اسپرم و اختلال در حرکت و شکل اسپرم و در نتیجه کاهش توان باروری در مردان و بروز بارداری است؛ ولی حتی واریکوسل گرید چپ هم می تواند باعث کاهش شانس باروری و بارداری  شود. کم شدن تعداد اسپرم یا ضعف در حرکت اسپرم و بدشکلی اسپرم ها در واریکوسل گرید ۱ چپ می تواند توانایی آن ها را در رسیدن به محوطه داخلی رحم و ممزوج شدن با تخمک زن و وقوع لقاح کم کند و بدین ترتیب شانس بارداری  را کاهش دهد.

به عنوان یک قاعده ی کلی، واریکوسل گرید ۱ چپ همیشه نیاز به درمان ندارد و فقط در مواردی توصیه به درمان می شود که:

⚠ در مردان متاهلی که اقدام به بچه دار شدن کرده اند، ولی بعد از گذشت شش تا دوازده ماه در این امر وفق بوده اند و البته در بررسی هایی که برای همسرشان انجام شده است، همه چیز نرمال بوده و به عبارتی مشکل از همسر نباشد.

⚠ در مردان مجردی که در حداقل دو آزمایش اسپرم که به فاصله ی دو تا سه هفته انجام می شود، کاهش تعداد اسپرم یا اختلال در کیفیت اسپرم شامل کاهش حرکت اسپرم یا بدشکل اسپرم مشاهده شود.

⚠ در پسران نوجوانی که در سن بلوغ هستند و واریکوسل باعث کاهش رشد بیضه شده است.

درمان های دارویی شامل داروهای شیمیایی و گیاهی نقشی در درمان واریکوسل گرید ۱ چپ ندارند. حتی زالو درمانی که توسط برخی از افراد توصیه می شود باعث بهبود واریکوسل گرید یک چپ نمی شود.

وقتی صحبت از بهترین روش جراحی واریکوسل گرید ۱ چپ می شود، منظور روشی است که بیشترین موفقیت و کمترین عوارض را داشته باشد. لذا قبل از آنکه بخواهیم در مورد بهترین روش جراحی واریکوسل گرید یک چپ توضیح دهیم، بهتر است اطلاعاتی در مورد عوارض احتمالی جراحی واریکوسل داشته باشیم.

شایع ترین عارضه ی جراحی واریکوسل عود می باشد و دیگر عوارض واریکوسل شامل درد، آسیب عروق لنفاوی بیضه و در نتیجه تجمع آب در پرده ی پیرامون بیضه که اصطلاحا به آن هیدروسل می گویند، آسیب مجرای انتقال دهنده اسپرم، آسیب سرخرگ خون رسان به  بیضه و در نتیجه تحلیل بیضه می باشد. سه روش کلی برای جراحی واریکوسل گرید ۱ چپ وجود دارد که شامل روش سنتی، روش لاپاروسکوپی و روش میکروسکوپی است.

بهترین روش درمانی واریکوسل گرید ۱ چپ، جراحی به شیوه میکروسکوپیک می باشد. در این روش، برش عمل برابر یا کمی کوچک تر از روش سنتی است ولی از آنجایی که طناب بیضه زیر میکروسکوپ و با درشت نمایی بالاتری دیده می شود و وقت بیشتری برای پیدا کردن وریدها صرف می شود، لذا به مراتب از دقت بالاتری برخوردار است و در نتیجه باعث بالا رفتن میزان موفقیت عمل و کاهش عوارض آن می شود.

سوال پزشکی دارید ؟!؟

سلام

آيا آلت من اندازش نرماله يا كوچك است ؟..نرمالهعلت پوست پوست بودن سر كلاهك آلتم براي چيست؟.خشکی پوسته، چربش کنید1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *