عوارض مصرف همزمان شیشه و هروئین



همه ما به خوبی از ضررهای مواد مخدر آگاهی داریم و می دانیم که نباید تحت هیچ شرایطی حتی به آن ها فکر کنیم. این مواد می توانند زندگی هر کسی را به نابودی کشانده و علاوه بر ایجاد مسائل روحی، مشکلات جسمی جبران ناپذیری به وجود بیاورند. مواد مخدر زیادی با اسامی مختلف وجود دارد، اما این روزها از شیشه صحبت می شود.

مت آمفتامین یا همان شیشه از جمله مواد مخدر صنعتی است که چند سالی از ورود آن به بازار می گذرد و بسیاری را به کام مرگ کشانده است. این ماده روانگردان و محرک، روی مکانیسم های مغز به صروت مستقیم تاثیر گذاشته و در فرد شادی و هیجان ایجاد می کند. علی رغم آنکه تا به حال بحث های زیادی درباره شیشه به میان آمده، اما نکاتی درباره این ماده وجود دارد که کمتر کسی از آن ها آگاه است.

ما قبلا در مقاله ای نکات باور نکردنی درباره هروئین را به اطلاع شما رسانده ایم و امروز نیز قصد داریم ۱۶ حقیقت عجیب درباره شیشه را مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان همراه باشید.

مت آمفتامین در میان مصرف کنندگان با های شیشه، یخ و گچ نیز شناخته می شود. شیشه معمولا در حالت سفید، بدون بو، تلخ مزه و کریستالی مشاهده می گردد.عوارض مصرف همزمان شیشه و هروئین

بر خلاف هروئین، کوکائین و ماریجوانا، شیشه در طبیعت یافت نمی شود و برای ساخت آن از مواد شیمیاییِ کالاهای قانونی مانند داروهای سرما خوردگی و کود استفاده می گردد.

شیشه در سال ۱۸۸۷ هنگامی که دانشمندان در حال جدا کردن افدرین از بوته افدرا بودند، اختراع گشت. دانشمندان در سال ۱۹۱۹ میلادی مت آمفتامین را با استفاده از ترکیب افدرین، فسفر قرمز و یُد تولید کردند.

بر خلاف موادی مانند هروئین و کوکائین، شیشه ماده ای سریعا اعیاد آور نیست. این باور نادرست در میان مردم رواج یافته و مصرف کنندگان تا مدتی به آن اعتیاد پیدا نمی کنند. راه های درمانی برای رهایی از اعتیاد به شیشه، مشابه با دیگر مواد مخدر است.

مت آمفتامین با توجه به نوع مصرف حالات ذهنی را تغییر می دهد. در صورت کشیدن و یا تزریق آن، شیشه نوعی فشار در مصرف کننده به وجود می آورد و فرد تا چند دقیقه در همین حالت باقی می ماند. در صورت استشمام و یا تزریق توسط سوزن، شوک شدیدی به فرد وارد خواهد شد.

شیشه معمولا با الگویی موسوم به «خوشگذرانی و سقوط» مورد سوء استفاده قرار می گیرد. برخی از مصرف کنندگان به قدری زیاده روی می کنند که در مدت چند روز مصرف پیاپی، نه چیزی می خورند و نه می خوابند.

احساس خوبی که فرد از مصرف شیشه به دست می آورد، ناشی از رها شدن مقدار زیادی دوپامین در مغز است. مواد مخدر همین مکانیسم را در بدن ایجاد می کنند و باعث می شوند احساس سرخوشی و لذت کاذب در مصرف کننده به وجود بیاید.

مدتی پس از اعتیاد و مصرف زیاد، فرد دچار افسردگی، خستگی و زود رنجی می شود. همچنین گزارش شده که پس از مصرف زیاد شیشه، فرد با مشکلات روانی رو به رو گشته و حتی احساس لذت نیز به وی دست نمی دهد و همین امر سبب می گردد که وی به مصرف روی بیاورد.

در طول جنگ جهانی دوم، آدولف هیتلر بین سربازان خود مت آمفتامین توزیع می کرد تا روحیه آن ها را تقویت کرده و افراد را هوشیار نگه دارد.

آمفتامین به نوعی از خانواده مت آمفتامین است. این ماده تقریبا همان تاثیر را روی فرد می گذارد. جالب است بدانید که بدن ما در فرایند هضم نهایتا مت آمفتامین را به آمفتامین تبدیل می کند.

رفتار همراه با اضطراب، برانگیخته حرف زدن، عصبانیت، تحریک پذیری، افزایش فعالیت فیزیکی و عدم مصرف غذا و یا خوابیدن به مدت طولانی، از جمله نشانه های فرد مصرف کننده شیشه به شمار می روند. مردمک چشم گشاد و ضربان قلب بالا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

شیشه از نظر میزان قابلیت سوء مصرف در درجه دوم که میزان بالایی است قرار می گیرد. شما تنها با مجور پزشک و برای مصرف دارویی به طور قانونی به آن دسترسی خواهید داشت. شیشه می تواند برای درمان «حمله خواب» مورد استفاده قرار بگیرد. به علاوه دوز مصرفی نیز بسیار پایین تر از چیزی است که معتادان به بدن خود وارد می کنند.

در گذشته شیشه به عنوان دارویی برای درمان احتقان بینی فروخته می شد. استفاده در اسپری های نایژه (بینی) هم از دیگر موارد مصرف آن بود.

دِسوکسین یکی از معدود برندهایی است که شیشه را به صورت قانونی تولید می کند، اما به ندرت تجویز می گردد. این دارو برای درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی، چاقی شدید و حمله خواب به کار گرفته می شود.

مت آمفتامین به صورت گسترده به عنوان دارویی برای کاهش وزن و درمان افسردگی معرفی شد. آمفتامین نیز برای کنترل وزن، افسردگی خفیف و عملکرد ورزشی بهتر مورد استفاده قرار می گرفت. رانندگان وسایل نقلیه سنگین نیز برای رانندگی طولانی تر و پرهیز از خواب این ماده را مصرف می کردند.

شیشه همانند قرص های روانگردان، در میهمانی ها و جشن های شبانه مصرف می شود و جوانان ۱۵ تا ۴۰ ساله به سمت آن تمایل نشان می دهند.

سلام
خواهش می کنم مطلب مفصلی در مورد این هیولا بذارید
به خصوص در مورد اینکه چطوری می شه رها شد از این کابوس!
من عزیز دلی دارم که آلوده س به این مخدر که حتا دوست ندارم اسمش رو هم بیارم
خانمی هستن ۲۶ ساله
در مورد عوارض و راهکارهای این دیو هم حرف بزنید

ممنون از شما

با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز ..‌ متاسفانه شیشه ماده بسیار قدرتمند و خطرناکی و به خیال عموم مردم اعتیاد هم نداره که متاسفانه باید گفت اعتیاد بسیار قدرتمندی داره .. من نزدیک به یازده سال مصرف کننده کراک و شیشه بودم و هر راهی را که فکر کنی رفتم تا رها بشم اما نشد تا اینکه ۴سال پیش با کنگره ۶۰ آشنا شدم و به درمان رسیدم لطفا توجه کنید : ترک نه درمان درمان یعنی بسته شدن پرونده به لطف خدا .. تنها راه درمان اعتیاد کنگره ۶۰ هست ، در اینترنت یه سرچ بزنید و آدرس و تلفن شعبه نزدیک به خودتون را پیدا کنید .. در ضمن کنگره ۶۰ رایگان هست

هایزنبرگ داری چکار میکنی؟

عع بریکینگ بد میبینی

واقعا آدم باید خیلی شیرین عقل باشه که بخواد خودشو با این آشغالا شاد بکنه.
دوستدوست نابابخیلی بترسید ازش و فاصله بگیرید..
شوخی شوخی شرو میشه ولی راه برگشتی نداره..

سلام
تو رو بخدا قسمتون میدم حتی برای یکبار هم امتحان نکنید
هرکس بشما حتی بهترین افراد و دوستان در زندگیتان مصرف این ماده را سفارش و یا تعارف کرد مطمئن باشید و بی شک که دشمن شماس

دوست ناباب وسیله هست.اینها همه بهانه و توجیه برای اشتباهاتمون هست. انسان دارای قدرت تصمیم و تشخیص هست و مهم تر اراده و شعور داره.همه میدونن ک اب جوش داغه و اسیب زننده هست.و همیشه مراقب هستیم.اگه دوست نابات باعث این مسایل میشه پس اونهایی هم ک ب مذارج عالی رسیدند دوستهای باب و خوبی داشتند ک الان بزرگترین دکتر و پرفسور و نوابغ دنیا شدند.همیشه از قدیم گفتند خودم کردم ک لعنت بر خودم باد.

نه بازم خیلی تأثیر داره دوست به قول شاعر گفتنی کمالذهمنشین در من اثر کرد وقتی طرف دوستاش خراب باشن بالاخره یه جا وسوسه میشه میمه ببینم چیه اینا این همه میزنن حال مبکننن

شیشه آبی؟ من که تا حالا ندیدم البته جز اینکه هایزنبرگ.وارد کار شده باشه

با سلام خدمت هموطنان عزیزم تجربه ی شیشه خیلی خیلی دارم اما خوشبختانه خانواده ی فوق دست بالایی هستیم و از ترس اینکه ترد نشم امتیازاتم و از دست ندم با فاصله زیاد از هم مصرف کردم ب واقع بدی از شیشه ندیدم نمیدونم از چی حرف میزنید چون چند وقتیه مواد اسیدی استفاده میکنم اما همین اسید هم با فاصله های طولانی از جمله بونسای تیتاخ ال اس دی و بخاطر این میگم شیشه نوه ی این روانگردان های اسیدی نمیشه شیشه نسبت به اینجور مخدرها بچه بازیه به نظرم مسخره میاد بونسای یا تیتاخ دست هر. کسی نیست ال اس دی که کلا خیلی محدود و کمه خیلی خیلی کم توهم های وحشتناک احساس مرگ در بار اول مصرف هر نوع اسید شنیدن صداهای عجیب افکار عجیب دیدن چیزای عجیب حالتی ک نمیتونی صحبت کنی خودت و نمیشناسی ترس های مرگ اور اضطراب دلشوره خفگی خشکی دهن سبک وزنی تا حد پر گرسنگی شدید و لال شدن موقت رویاپردازی های ناخوشایند و گاه خوش ایند اما اما اما وقتی که رو اسید هر نوعش شما به خودتون میاین ی دید خیلی زیبا ب اطرافیان جهان ی ارامش خاص و خندیدن به توهمایی که زدی و که چقدر من خنگ و دیوونه ام واقعا اینا توهم بوده؟و احساس مهربانی بیش از حد و اینکه غیر قابل توصیف به توهماتی که در اثر مصرف میزنی فکر میکنی و برات جالبه من شخص خودم توهم زدم رو اسید بونسای ک مهمون اومده خونمون مهمونی تموم شده همه رفتن ب خودم اومدم دیدم هیچکس خونه نبوده از روز قبل من کل اون ۳۰ دقیقه رو فقط رو مبل بودم اینم بگم ۳۰ دقیقست ولی ۳۰۰ سال طول میکشه ک تموم شه اون ۳۰ دقیقه اینقدر تو عذاب سپری میکنه ادم اما ب خودت میای خیلی خیلی فوق العادست این مال بچه اسید بود گفتم اصل اسید تمام اینا ۱۰۰ برابر وحشتناک تره و ۲ روز طول میکشه ب حالت عادی برگردی همه ی دنیا رو کارتونی میبی موج میاد درختا زنده میشن نفس میکشن کارتون میبینید همه چیز و ال اس دی دنیاش فرق داره با بونسای و تیتاخ من ۲ بار مصرف کردم ۲ بار خوردم همون بونسای ۱۰۰۰۰ برابر قوی تر و دردناک تر اما واقعا ددنیای اسیدی ی دنیای زیباست زندگی بدون اسید و بچه اسید بی معنیه ولی تا کی تا کجا؟تا جایی ک از خود بیخود بشید؟تمام مخدرهای دنیا رو به ۱ شام خوردن سر سفره ی پدرم نمیدم تمام دنیا رو ن مخدر هستی خداوند و به با خانوادم گذروندن نمیدم میدادم دیگه نمیدم ۷۹ روزه هیچ گونه دود مخدر مشروب سیگار مصرف نکردم. و هیچوقت نمیکنم مخفیانه جلسات و میرم هم روانشناسی چون مغزم قسمتی ازش از بین رفته یچ چیز جدیدی یاد نمیگیرم😭کند ذهن شدم اما خدا دوستم داره داره بر میگرده زود متوجه شدم نمیخوام این زندگیه بی درد و از دست بدم اانواع مخدر و زدم از مرفین هشیش تریاک هرویین و هر چی که فکر کنیدبه خداییه خدا قسم هیچی حالت عادیم نشد البته من هنوزم کامل خوب نشدم مغزم روش داره کار میشه خوب شدم اما حدودا ن کامل ۱۰۰ نفر ۵ نفر برمیگرده من جز اون ۵ نفر بودم که برمیگرده ولی طی زمان بسیار زیاد خیلی کار رو مغزم باید بشه که یادگیریم برگرده افسردگیم خوب بشه کابوس دیدنم و وحشت های زمان استفاده توهم نمیزنم از کارام نفرت دارم و میترسم خواهشا اطلاع رسانی کنید به خانواده ها قشر جوان و نوجوان که استفاده نکنن هیچگونه مخدر و الکلی رو دوستم و مشروب کور کرد دوستم و اسید دیوونه کرد تو سفر ۲ روزه موند سفرش ابدی شد تو همون حالت موند اطلاع رسانی بشه لطفا در مورد اسید

من درکت میکنم کاملا منم هرموادی رو امتحان کرده بودم هر راهی رو رفته بودم ولی الان به ۱۴ ماه پاکیه خودم افتخار میکنم از انجمن ان ای کمک بگیر کار سازه موفق باشی

داداش الان رو فازی ؟ تو رو وست خودتم فهمیدی تو این پنجاه شصت خط چی نوشتی ، الله اکبر از این جنس های افلاطونی و بمبی

سلام توکه اینهمه ازجلزوولزسینه ات نوشتی وگفتی ایاتمایل داری یابرات مقدوره به همدردت کمک کنی اینجورم که ازحرفات پیداست ازلحاظ مالی بی نیازی لطفا اگه طلبه بودی من متاهلم شدیداازکاری که میکنم تنفردارم چون باهربارمصرف میدونم که دارم به زن وبچم خیانت میکنم قول میدم محضری یاهرمدل که بخوای بعدازبهبودی تمام هزینه هایی که نسبت به من انجام دادی مادی ومعنوی تلاش میکنم جبران کنم اگرواقعا کمکی ازدستت برمیاد به هم دردت کمک کن وخوشحالم که پاک وپاکیزه شدی

سلام لطفا سوالمو جواب بدید من یه همکار دارم که شیشه مصرف میکنه البته ن این ک بشینه بقل دست من و بکشه اما محیط جوریه ک هوا جریان داره و میترسم ازین طریق من هم اعتیاد پیدا کنم ایا همچین چیزی ممکنه لطفا جواب بدید من خیلی نگرانم

نه داداش هیچ اسیبی برای اطرافیان نداره ، نگران نباش من نزدیک به هشت سال شب و روز تو خونه ی هفتاد متری یه کله بدون وقفه مصرف میکردم در صورتی که چهار نفر از اعضای خانواده هم منو تحمل میکرد ، ولی خدا رو شکر اسیبی به اونها نرسید و خودمم تا الان نزدیک به هجده ماه هستش گذاشتمش کنار

آره خیلی خطرناکه افسردگی و پوچی بیخوابی و فرار از اجتماع و گوشه نشینی و داغون شدن چهره به مرور زمانعوارض مصرف همزمان شیشه و هروئین

سلام ایا شیشه باعث اعتمادبه نفس وجلوگیری ازبروزعلائم ونشانه های کمبوداعتمادبه نفس خجالت زدگی وشرمساری میشه

بله داداش .شیشه کلا کارش همینه که اعتماد به نفس بهت میده ..از یه ادم خجالتی گوشه گیر یه استاد دانشگاه میسازه که نصف ملت یه کشور نشستن پای سخنرانیش. اگه رئیس پلیس مواد مخدر ایران در حال کشیدن مچتو بگیره انقدر اعتماد به نفس داری که طرف به خودش شک میکنه که نکنه مواد واسه خودم باشه .. اینارو نگفتم که تا پیامو خوندی فوری بری دنبال ساقی محلتون..گفتم که صادقانه بهت بگم اگه دوتا خوبی کاذب چند دقیقه ای داره هزارتا بدی و کوف و زهر مار داره که یه عمر دست از سرت بر نمیداره . به خاطر چند دقیقه اعتماد به نفس که خیلی راحت میتونی با خوندن دوتا کتاب به دستش بیاری خودتو تبدیل میکنی به یه لکه ننگ خانواده که هیچ راه برگشتی هم توش نیست اون موقه دیگه کل موادهای دنیا هم جمع بشن و تو مصرف کنی نمیتونی حتی سر سوزن اعتماد به نفس دورانی رو داشته باشی که پاک پاک بودی که تو الان بهش میگی ادم خجالتی . خدا کنه هیچ وقت نه تو نه هیچ جوان دیگه ای پاشو تو این باتلاق نزاره که نه تنها خودشو نابودمیکنه بلکه پدر و مادر وخانواده هم نابود میشن
یا حق..

از چه اسیدی استفاده میکنن

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

از سال گذشته که زمزمه های تغییر الگوی مصرف مواد به گوش رسید تاکنون هر یک از مسوولان ذی ربط از تغییر و تحولات در این حوزه خبرهای گوناگونی منتشر کرده اند. با توجه به وضعیت مراکز ترک اعتیاد در کشور و نبود پروتکلی واضح برای ترک اعتیاد، بنابراین باید توجه مسوولان را به تغییر الگوی مصرف اعتیاد و البته توجه به شیوه های ترک جلب کرد.در سالهای گذشته با تغییر الگوی مصرف از هروئین و کراک به مصرف محرک هایی مانند شیشه از تعداد مصرف کنندگان تزریقی مواد کاسته شد، بنابراین انتظار میرود با افزایش مجدد تقاضا برای هروئین، مصرف مواد به شیوه تزریقی نیز افزایش چشمگیری داشته باشد که در این راستا بازگشت دوباره موج دوم ایدز برپایه اعتیاد تزریقی نیز شایان توجه است.البته موج جدید اعتیاد به طور حتم خطرناک تر از موج های قبلی است؛ چرا که ورود زنان به عرصه اعتیاد می تواند فاجعه جدیدی را در حوزه تغییر الگوی جدید مصرف مواد و تزریق آن رقم بزند.

قوز بالا قوز اعتیاد

فرید براتیسده، مدیرکل سابق درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، زمستان سال گذشته از حضور دوباره کراک در کشور خبر داده است:«چند سال پیش اوج مصرف کراک افغان در کشور بود، اما به دلیل آلودگی بالایی که در مشتقات پیدا کرد و اطلاع رسانی تمایل معتادان برای مصرف آن کاهش یافت و مافیای موادمخدر چند سالی از آن چشم پوشید، اما هم اکنون به دلیل افزایش مصرف هروئین در کشور، کراک افغانی هم شیوعی دوباره یافته است .»او همچنین از شیوع چند مصرفی مواد مخدر در دنیای اعتیاد پرده برمی دارد: «آنچه از گزارش های رسیده از مراکز درمانی، موسسات و انجیاوها به چشم میخورد این است که معتادانی که پیش از این تک مصرفی بودند به مصرف همزمان دو یا چندماده به صورت ترکیبی روی آورده اند. به عنوان مثال ترکیب شیشه و هروئین یا شیشه و داروهای مخدر دیگر از جمله تریاک و متادون. اما فراگیرترین این چندمصرفی، مصرف همزمان شیشه و هروئین است. این موضوع هم پیش از این زمینه هایی داشت اما در حال حاضر تبدیل به الگوی گسترده ای شده است.» بررسی وضعیت الگوی اعتیاد در ایران نشان می دهد که تک مصرفی مواد مخدر چندان قابل درمان و قابل کنترل نبود. خبرهای وحشتناکی از جنون شیشه ای ها منتشر می شد. آنها که با مصرف مواد شیشه تولید آشپزخانه های ساخت داخل که هر زمان مواد تشکیل دهنده شان تغییر می کرد، دچار جنون شده و هر نوع جنایتی را مرتکب می شدند و امروز نمی توان متصور شد که ترکیب شیشه با هرویئن یا متادون چه پس لرزه هایی برای جامعه خواهد داشت.

چرایی یک تغییر

لذت گرایی، بره جدید مافیای مواد مخدربرای از دست ندادن بازار و کاستن از عوارض شدید شیشه و خشونت ناشی از مصرف آن توسط مصرف کنندگان از جمله محتمل ترین دلایل تغییر الگوی مصرف مواد در ایران است. کاسته شدن از کیفیت مواد مصرفی نیز می تواند دلیل دیگری باشد.دکتر ابهری، آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی به دلایل دیگری در این خصوص اشاره می کند:«فراوانی و ارزانی هروئین، سهولت مخلوط کردن مواد زاید با آن و سودجویی باعث تغییر الگوی مصرف به سمت هروئین شده است و از سوی دیگر هراس جوانان از مصرف شیشه و کمبود نشئگی، اصلی ترین دلایل کاهش طرفداران شیشه است.» ابهری البته از مخلوط کردن مواد خطرناکی همانند سیانور و مرگ موش برای توهم با شیشه خبر می دهد که عوارض خطرناکی را برای مصرف کنندگان رقم زده است. در این خصوص می توان گفت شاید عوارض مصرف شیشه و کیفیت مخدر سنتی باعث تغییر الگوی مصرف شده که البته نباید از بره ریزی دقیق مافیای مواد مخدر برای از دست ندادن بازار چشم پوشی کرد که رشد مصرف هروئین و افزایش قیمت شیشه می تواند موید این نکته باشد. افزایش قیمت شیشه را می توان این گونه توجیه کرد که رشد کشفیات و به تعادل رسیدن مصرف شیشه در این تغییر قیمت دخیل بوده است.عوارض مصرف همزمان شیشه و هروئین

حلقه ناقص درمان

مطابق آمارهای غیر رسمی سالیانه 16هزار معتاد به چرخه اعتیاد وارد میشوند و این در حالی است که موفقیت درمان اعتیاد ازکمتراز 1درصد فراتر نمیرود، به این ترتیب به ازای 16هزار معتاد جدید،در بهترین حالت فقط 4هزار نفر از این چرخه خارج میشوند. حال با چندمصرفی شدن مواد مخدر وضعیت درمان معتادان وارد فاز تازه ای خواهد شد.متاسفانه هنوز پروتکلی برای ترک اعتیاد شیشه اعلام نشده و با اضافه شدن مصرف هروئین به این ماده خطرناک روانگردان، حلقه درمان به طور حتم باید تکمیل شود، حلقه ای که سال هاست در بازار اعتیاد کمبودش احساس می شود.بدون شک چندمصرفی درمانش دشوارتر از تک مصرفی است، چراکه باید درمان دوماده را به صورت همزمان شروع کرد و میزان ماندگاری در درمان بیش از یک ماده مخدر نیز سختتر است، چراکه در درمان تک ماده ای میتوان با استفاده از پروتکل ها و روش های درمان با روش پیشگیری جلو عود را گرفت، اما احتمال در چندمصرفی است و هزینه های درمان را هم بسیار بالا می برد.

سرانجام

از سال 21 که نیروهای ناتو در افغانستان حاضر شدند تا کنون سالیانه هشت هزارتن تریاک در افغانستان تولید شده است. آماری هم در زمینه کاهش تعداد معتادان به هروئین وجود ندارد و اتفاقا چرخه تبدیل تریاک به هروئین پیشرفته تر شده است. 6درصد تریاک تولیدی در افغانستان به هروئین تبدیل میشود و تولید این میزان هروئین به 13هزار تن پیش ساز نیاز دارد. برای ورود 13هزارتن پیش ساز به افغانستان به حداقل 6 کانتینر نیاز است و اینها همه نشان میدهد اراده جدی برای مبارزه با تولید هروئین در افغانستان وجود ندارد .از سوی دیگربا بازگشت هرویین، معمولا تقاضا برای مصرف هروئین در میان دهک های پایین درآمدی معتادان افزایش می یابد و بی توجهی به وضعیت اقتصادی این بخش از مصرف کنندگان مواد و خانواده های آنان و بره ریزی نکردن برای آنها میتواند به خیابانی شدن یا تبدیل شدن آنها به خرده فروش منتهی شود.توسعه بره های کاهش آسیب به ویژه بره سرنگ و سوزن و افزایش دسترسی به این بره ها، از جمله راهکارهای موثری است که میتوان برای کاهش تاثیرات این روند جدید به کار گرفت. توسعه بره های درمانی ارزان قیمتی که بتواند تعداد بیشتری از مصرف کنندگان مواد را تحت پوشش داشته باشد راهکار مناسب دیگری است که میتواند به کنترل وضعیت مصرف مواد در کشور کمک کند. افزایش سطح بره های آموزشی و گنجاندن آموزش های پیشگیری از اوردوز در آنها و نیز تقویت اقتصاد خانواده معتادان از طریق ارایه حمایت های اقتصادی و اجتماعی در سیستم رفاه اجتماعی راهکارهای مناسبی برای مقابله با بحران پیشرو هستند. 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/945

 

 

  

 

 

طراحی و پیاده سازی: دیتا پردازش سپانو

صاحب امتیاز: شرکت پیام اصفهان زیبا

مدیر مسوول: دکتر قدرت‌اله نوروزی 

مدیرعامل و سردبیر: امیر طاهری

اصفهان – میدان امام حسین (ع) – خیابان طالقانی – مقابل ارگ جهان نما

    ۳۲۲۱۸۱۸۲

پیامک:  ۳۰۰۰۴۸۳۰۸۸

فکس:  ۳۲۲۱۹۰۷۰

 

ماده مخدر صنعتی «شیشه» از کیلویی 18 میلیون و 9 هزار تومان حالا به 58 میلیون و 7 هزار تومان رسیده است. آن‌طور که سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: حالا معتادان به شیشه مجبورند، شیشه را با قیمت گزاف تهیه کنند. همچنین کنترل واردات پیش سازهای متامفتامین‌ها نیز قیمت عمده فروشی شیشه را به میزان 21 درصد سال پیش افزایش داده است.
به گزارش «ایران» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر دیروز در نشست خبری در حالی از گران شدن چند برابری قیمت شیشه در یک سال گذشته سخن گفت که به گفته خود او همین افزایش قیمت، الگوی اعتیاد را بسرعت به سمت استفاده از مخدرهای سنتی تریاک و هروئین افزایش خواهد داد. پرویز افشار این نکته را یادآور شد که افزیش قیمت شیشه مصرف‌کنندگان را به سمت و سوی مصرف تریاک و مواد مخدر سنتی سوق می‌دهد و در چنین شرایطی درمان و مدیریت مصرف نیز راحت‌تر خواهد شد. آنچه سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره افزایش قیمت چند برابری شیشه در این نشست خبری با خبرنگاران در میان گذاشت خبر از تمایل روزافزون تزریق هروئین و بازگشت دوباره رشد شیوع ایدز بین معتادان تزریقی و شرکای جنسی آنها تلقی می‌شود.
نکته‌ای که البته از نگاه خبرنگاران هم دور نماند.
آنها دیروز در این نشست خبری این پرسش را با سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کردند که آیا تغییر الگوی مصرف شیشه و کاهش قیمت هروئین باعث افزایش معتادان تزریقی و شیوع ایدز نخواهد شد؟ که افشار نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از اثرات گران شدن شیشه تغییر الگوی مصرف از صنعتی به سنتی است تأکید کرد: نگرانی اصلی ما در رابطه با افزایش قیمت شیشه و کاهش قیمت تریاک درباره شمار دیگری از مصرف‌کنندگان است که مصرف تریاک برایشان قانع‌کننده نخواهد بود و معتادان به شیشه برای صرفه‌جویی روش تزریقی را برای استعمال شیشه انتخاب خواهند کرد که عوارض بسیار خطرناکی در پی خواهد داشت. افشار با بیان اینکه تزریق شیشه خطرناک‌ترین نوع مصرف شیشه به حساب می‌آید، عنوان کرد: عوارض مصرف مواد محرک معمولاً در مدت 4 سال بروز می‌کند اما تزریق شیشه تنها در یک سال فرد را به معتاد خیابانی تبدیل می‌کند. افشار در ادامه اشاره‌ای هم به ارائه خدمات کاهش آسیب در بین معتادان تزریقی کرد و گفت: ما قطعاً بسته‌های خدمات کاهش آسیب را در دستور کارمان قرار دادیم که یکی از آنها توزیع سرنگ و وسایل پیشگیری است. اگر توسعه مناطق درمانی، مدیریت مصرف و توسعه مراکز کاهش آسیب صورت بگیرد و سرنگ و وسایل پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی میان معتادان صورت بگیرد این شیوع کمتر خواهد بود در غیر این صورت شاهد شیوع ایدز
خواهیم بود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست خبری به افزایش مرگ و میر زنان معتاد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نکته نگران‌کننده این است که اگرچه جمعیت زنان معتاد دو درصد مردان است اما مرگ و میر زنان معتاد بالا رفته است هر چند که رقم خام آن قابل توجه نیست.
او به زنانه شدن اعتیاد اشاره کرد: زنان زودتر از مردان به انتهای خط اعتیاد می‌رسند که اغلب آنان از طریق تبلیغ مواد محرک‌ها در آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی به مصرف شیشه روی می‌آورند.
 مصرف همزمان شیشه، ترامادول، الکل و قرص‌های روانگردان و به عبارتی مصرف چند ماده‌ای منجربه «اوردوز» در زنان معتاد می‌شود. به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار
6 ماه اول سال 94 نشان می‌دهد مرگ و میر معتادان مجدداً نسبت به سال پیش یک درصد افزایش داشته که بیشترین میزان مرگ و میر هم در شهریور ماه امسال اتفاق افتاده است. او با بیان اینکه هنوز تحلیل جامعی درباره افزایش مرگ و میر معتادها در دو ماه گذشته نداریم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد، افزایش قیمت شیشه و تغییر الگوی مصرف موجب شده معتادان به سمت و سوی مواد مخدر دیگری
پناه ببرند.
 

www.ion.ir

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *