عوارض مصرف طولانی مدت حشیش




خانه

موبایل

تركیب سبز، قهوه‌ای یا خاكستری مشتق از برگ، دانه، ریشه و گل ِ گیاه شاهدانه است كه به ‌ های حشیش، ماری جوانا، علف (GRASS) ، علف هرز(WEED)، مری جین (MARY JANE)، جام (و POT، بنگ، گانجا، شاهدانه و )هم معروف است. این ماده رایج ‌ترین ماده غیرقانونی مورد مصرف در جهان است.

عوارض مصرف طولانی مدت حشیش

وابستگی به حشیش، روانی و غیر جسمی است. نشانه‌ های ناشی از ترك در معتادین محدود به افزایش تحریك ‌پذیری، بی‌ قراری، بی ‌خوابی، بی ‌اشتهایی و تهوع خفیف است و همه این نشانه‌ ها هنگامی بروز می‌ كنند كه شخص به طور ناگهانی مصرف مقادیر زیاد حشیش را قطع كند.

از هزاران سال پیش می‌دانستند كه حشیش اثرات نشئه ‌آور دارد. هردوت مورخ یونانی (قرن پنجم قبل از میلاد) قبیله چادرنشینی را توصیف كرده است كه دانه‌ های شاهدانه را روی منقل سرخ كرده و با سردادن هلهله شادی از چادر خارج می‌شدند. حشیش مختصر بوته شاهدانه است. تمام اجزاء این گیاه خاصیت روانگردان دارد كه از بین آنها -? 9 – تترا هیدروكانابینول (THC -9 ? -) فراوان تر از همه است. قوی‌ ترین انواع حشیش از سرشاخه‌ های گلدار گیاه یا از ترشح رزینی قهوه‌ای مایل به سیاه خشك شده برگ‌های آن كه HASH یا HASHISH یده می ‌شود به دست می ‌آید. برگ های خشک گیاه شاهدانه را داخل سیگار ریخته و آن را دود می ‌كنند. در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم اثرات ضد درد، ضد تشنج و خواب آور حشیش شناسایی شده بود. در دهه چهارم قرن بیستم این ماده جزو سیستم دارویی آمریكا به حساب می‌آمد. بیش از 4 ماده شیمیایی در گیاه حشیش وجود دارد كه 6 درصد آنها از لحاظ شیمیایی با ?THC9- در ارتباط است.

حشیش چگونه مصرف می‌ شود؟

حشیش به صورت سیگار تدخین می‌ شود كه به آن سیگاری، JOINT و ناخن (NAIL) هم می‌ گویند. با تدخین حشیش اثرات نشئه آور آن ظرف چند دقیقه ظاهر شده و حدود 3 دقیقه بعد به اوج می‌ رسد و 2  تا 4 ساعت دوام می ‌یابد. برخی اثرات حركتی و شناختی 5 تا 12 ساعت طول می‌ كشد.

عوارض حاصل از مصرف چیست؟

میزان اثرات این ماده بر افراد به عوامل زیر بستگی دارد:

1 – تجربیات قبلی فرد در مصرف این ماده

2 – میزان ماده THC در سیگار

3 – انتظارات فرد از نحوه ایجاد عوارض

4 – محل مصرف آن

5 – همراهی مصرف حشیش با مصرف سایر مواد مثل الكل و

بعضی افراد ذكر می‌كنند كه پس از تدخین حشیش (ماری جوانا) هیچ احساسی ندارند و بعضی احساس سبكی و سرخوشی می‌كنند. بعضی افراد دچار افزایش اشتهای شدید و تشنگی شدید می‌ شوند. در صورت مصرف میزان زیاد ماری‌ جوانا، فرد مصرف كننده دچار اضطراب و افكار پارانوئید می‌ شود.

شایع ترین اثرات پس از مصرف حشیش عبارت اند از:

1 – اتساع عروق خونی ملتحمه چشم (قرمزی چشم)

2 – افزایش ضربان قلب (تاكی كاردی خفیف)

3 – افت فشارخون وضعیتی در دوزهای بالای مصرف

4 – افزایش اشتها كه اشتهای گاوی یده می ‌شود.

5 – خشكی دهان

6 – حملات حاد اضطراب

عوارض كوتاه مدت مصرف:

1 – اختلالات حافظه و یادگیری

2 – اختلال در حواس بینایی، شنوایی و لامسه

مسمومیت با حشیش، اغلب حساسیت فرد مصرف كننده را نسبت به محرك ‌های بیرونی بالا می‌ برد و جزئیات تازه‌ای را آشكار می‌كند. فرد رنگ ‌ها را غنی‌ تر و عمیق‌ تر از گذشته حس می ‌كند.

3 – اختلال درك زمان و مكان

4 – اختلال در قدرت تجزیه و تحلیل مغز

5 – اختلال تعادل و مهارت‌ های حركتی : به علت اختلال در مهارت‌ های حركتی، افراد مصرف كننده تا 12 ساعت پس از مصرف نباید رانندگی كنند.

اختلال خواب و فعالیت جنسی كه از چند روز تا چند هفته پس از مصرف از بین می ‌رود.

عوارض بلند مدت مصرف:

1 – آتروفی (تحلیل) بافت مغزی

2 – استعداد تشنج

3 – آسیب ژنتیكی كه فرزندان فرد را مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی می ‌كنند.

4 – اختلال فعالیت ایمنی بدن

5 – تغییر غلظت هورمون های جنسی مردانه و زنانه ( بی‌ نظمی قاعدگی )

6 – اختلالات اضطرابی- توهم- هذیان و دیوانگی

[در افراد با زمینه قبلی احتمال رخداد آنها است].

عوارض مصرف طولانی مدت حشیش

7 – استعداد ابتلا به سرطان ریه كه به علت وجود هیدروكربن های سرطان‌زا در دود سیگار می ‌باشد.

8 – فقدان انگیزه در فرد برای استمرار كارهای روزمره به طوری كه فرد مصرف كننده فاقد نیرو، بی‌ حال و ظاهراً‌ تنبل است.

در افرادی كه حشیش مصرف می‌ كنند، استعداد اعتیاد به سایر مواد روان‌ گردان است.

نشانه‌های ناشی از ترك:

وابستگی به حشیش، روانی و غیر جسمی است. نشانه‌ های ناشی از ترك در معتادین محدود به افزایش تحریك ‌پذیری، بی‌ قراری، بی ‌خوابی، بی ‌اشتهایی و تهوع خفیف است و همه این نشانه‌ ها هنگامی بروز می‌ كنند كه شخص به طور ناگهانی مصرف مقادیر زیاد حشیش را قطع كند.

درمان اعتیاد :

شامل پرهیز از مصرف ، و حمایت روانی فرد می ‌باشد. از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی نیز استفاده می ‌شود.

كاربرد درمانی حشیش:

حشیش مانند سایر مواد دخانی، کاربردهای درمانی نیز دارد و در درمان بی‌اشتهایی افراد مبتلا به ایدز، تهوع شدید ناشی از درمان با داروهای شیمی درمانی، و درمان میگرن استفاده می ‌شود.

 

منبع : اینترنت


در ادامه بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

The online version of the Iranian daily Hamshahri

دکتر مهشید چایچی:
محققان به تازگی کشف کرده‌اند استشمام دود «کانابیس» حتی بیش از سیگار ضرر دارد.

کانابیس یا شاهدانه که از گل‌های خشک شده گیاه «کانابیس ساتیوا» به‌دست می‌آید، به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود؛ ماری جوانا (از گل های خشک شده گیاه تهیه می‌شود)، حشیش (صمغ غلیظی که از حرارت دادن کرک‌های غده‌ای گیاه به‌دست می‌آید) و بنگ (نوشابه یا شیره‌ای که از ساییدن برگ گیاه گرفته می‌شود) معروف‌ترین آنها هستند.[چطور گرفتار اعتیاد می‌شوند؟]

 ماده فعال اصلی این گیاه تترا هیدرو کانابینول (THC) است که عوارض هم در اثر همین ماده است. روزگاری این مواد، مخدر به حساب نمی‌آمدند، اما امروزه مصرف آنها در اکثر کشورها غیرقانونی شناخته شده است. با این‌حال هنوز هم جزو خانواده «کانابی» شایع‌ترین موادی هستند که متأسفانه مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد.

با اینکه درمورد زیان‌های مصرف این ماده زیاد کار شده اما به‌دلیل شیوع بالای استفاده غیرقانونی از آن هنوز هم متخصصان درباره عوارض کانابیس تحقیق می‌کنند و به نتایج جدیدی می‌رسند.

عوارض مصرف طولانی مدت حشیش

اولین شواهدی که از مصرف این گیاه به دست آمده به عصر حجر برمی‌گردد. اگرچه ذغال این گیاه در دفینه‌های آتشگاه در رومانی پیدا شده اما هندوهای نپال و هند به استفاده از آن شهرت دارند. علاوه بر هندوها که به اثرات توهم‌زایی این گیاه پی برده بودند، آشوریها هم آن را به‌عنوان ماده‌ای محرک می‌شناختند.

 این ماده هزاران سال به‌عنوان دارو در هند، چین و خاور میانه استفاده می‌شد (در چین برای درمان مالاریا، یبوست و رماتیسم از آن استفاده می‌کردند) تا اینکه توجه پزشکان غربی در اواسط قرن 19 به این ماده جلب شد. آن زمان، این ماده به قدری مورد توجه قرار گرفت که نه تنها در تمام فروشگاه‌ها آزادانه فروخته می‌شد، بلکه حتی پزشک ملکه ویکتوریا هم برای تسکین دردهای ملکه آن را تجویز می‌کرد.

با اختراع داروهای مسکن تزریقی و مسکن‌هایی مانند آسپرین در اواخر قرن 19، استفاده پزشکی از این ماده پایان یافت. سال 1928 کانابیس درانگلستان غیرقانونی شناخته شد و به‌دنبال آن در کنفرانس ژنو یک وکیل مصری همه را متقاعد کرد که این ماده مانند تریاک تهدیدی جدی برای جوامع به حساب می‌آید.

بدتر از سیگار

 گذشته از همه اثرات مخدر، به تازگی محققان کانادایی متوجه شدند در بخارات حشیش، آمونیاک (یک ماده سرطانزا) 2 برابر و سیانید هیدروژن واکسید نیتروژن (که در تخریب ریه و قلب نقش دارند) 5 برابراز دود سیگار است.

 البته لازم است مصرف‌کنندگان این دو ماده بدانند سمومی که باعث نازایی می‌شوند (هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیک) در دود تنباکو (سیگار) از حشیش است! در تحقیقات قبلی هم بر این مسئله تأکید شده بود که ضرر حشیش برای ریه بیش از سیگار است چون عمیق‌تر استنشاق شده و مدت زمان بیشتری در ریه نگهداشته می‌شود. البته در مقایسه‌ای که این محققان انجام دادند میزان نیکل، کروم، آرسنیک و سلنیوم در سیگار وحشیش تفاوت چندانی نداشت.

 بد نیست بدانید یک چهارم مردم در انگلستان سیگاری هستند درحالی‌که یک ششم افراد در سن 15 تا 34 سالگی حداقل یک‌بار حشیش کشیده‌اند.

 مواظب ریه‌ات باش

نتایج بررسی محققان نیوزیلندی که در مجله توراکس به چاپ رسیده نشان می‌دهد حشیش به مجاری بزرگ هوایی و ریه آسیب رسانده وایجاد برونشیت مزمن می‌کند که علائمی مانندسرفه و خس خس سینه دارد.علاوه براین با کاهش تعداد رگهای کوچک و ظریف، قدرت ریه برای گرفتن اکسیژن و خارج کردن مواد زائد از بافت را هم تخریب می‌کند.

 البته وسعت این آسیب به تعداد دفعات استعمال بر می‌گردد و هرچه دفعات باشد، آسیب هم است. نکته جالبی که در این مطالعه به‌دست آمده این است که یکبار حشیش کشیدن در انسداد راه‌های هوایی اثری معادل 5/2 تا 5 بار سیگار کشیدن دارد. البته دکتر کیت پروز، رئیس انجمن ریه انگلستان معتقد است در کل زیان سیگار است چون مقدار سیگاری که فرد مصرف می‌کند معمولا بیش از حشیش است.

دیوانه می‌کند!

 تیم محققی از دانشگاه بریستول و کاردیف در مجله لانست مقاله‌ای منتشر کرده و نسبت به عوارض حشیش به جوانان هشدار دادند. آنها معتقدند در انگلستان، بیماری حدود 8 مورد از بیماران شیزوفرنی که در سال تشخیص داده می‌شوند با مصرف حشیش مربوط است.

 این بررسی نشان داد مصرف‌کنندگان حشیش دوبرابر بیش از افراد عادی علائم جنون( مانند توهم و هذیان) دارند و 4 درصد احتمال دارد که به بیماری‌های روانی مثل شیزوفرنی مبتلا شوند. نویسندگان این مقاله معتقدند به‌دلیل شیوع بالای مصرف حشیش، این ماده عامل حدود 14 درصد از مشکلات روانی جامعه جوانان انگلیس است. البته روان‌پزشکان می‌گویند ممکن است افرادی که حشیش مصرف می‌کنند خصوصیات روانی دیگری هم داشته باشند که باعث شده خطر بیماری‌های روانی در آنها زیاد شود.

 دشمن قلب و عروق

 بیش از 3 دهه است که دانشمندان راجع به اثرات حشیش بر قلب هشدار داده‌اند و اثر این ماده در ایجاد سکته قلبی بار‌ها و بارها گزارش شده‌است، اما هنوز هم معلوم نیست آیا با اثرمستقیم بر رگهای قلب این کار را انجام می‌دهد یا نه؟ در هر حال چیزی که مشخص شده این است که حتی اگر سایر عوامل خطر (مانند کلسترول، استرس، فشار خون و سیگار ) در فردی وجود نداشته باشد، مصرف این ماده می‌تواند فرد را به سوی مرگ در اثر سکته قلبی ببرد.

 با این حال محققان مؤسسه ملی سوء مصرف مواد در بالتیمور متوجه شدند، مصرف‌کنندگان ماری جوانا رگ‌های خونی تنگ‌تری داشته و سرعت جریان خون در مغزشان پس از حتی یک ماه ترک این ماده، است. این بدان معنی است که ماری‌جوانا باعث ناهنجاری‌هایی در رگهای کوچک مغز می‌شود که ممکن است موجب نرسیدن خون کافی به مغز شده و عملکرد مغز (مثلا حافظه و تفکر) را مختل کند. بد نیست بدانید میزان سکته مغزی هم در مصرف‌کنندگان این ماده بوده که باز هم تأیید‌کننده نتایج قبلی است. این بررسی که نتایجش در مجله نورولوژی منتشر شده، از فناوری فراصوت برای اندازه گیری جریان خون مغز افراد استفاده کرده است.

 تحقیقی که در دانشگاه مک گیل در مونترال انجام شده هم نشان داده مصرف طولانی مدت حشیش می‌تواند باعث از دست رفتن مولکول‌هایی به گیرنده cb1 در سرخرگ‌های مغز این افراد شده ومنجر به کم شدن جریان خون مغز و اختلال در تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری ‌شود.

بد نیست بدانید لوزالمعده هم از شر حشیش در امان نیست. اگر چه مطالعات زیادی در این باره انجام نشده اما بررسی‌ها نشان داده مصرف THC که ماده مؤثره حشیش و ماری جواناست، عامل حدود 2 درصد از موارد پانکراتیت حاد است. (در این بیماری لوزالمعده فرد به‌طور ناگهانی دچار التهاب می‌شود) اگر چه این بیماری نادری است و هنوز مکانیسم ایجاد آن توسط THC مشخص نیست اما مشخص شده که میزان ماده مصرفی در شدت آن نقش مهمی دارد.

 بپا تصادف نکنی

 وقتی در اتوبان، اتومبیلی را می‌بینید که با سرعت زیاد از لا به‌لای بقیه ماشین‌ها رد شده و به‌اصطلاح لایی می‌کشد، اگر با خود فکر کنید «حتما یه چیزی کشیده یا خورده!» پر بیراه نرفته‌اید! محققان کانادایی با بررسی میزان THC در خون افرادی که دچار تصادف شده بودند متوجه شدند بسیاری از این افراد پیش از تصادف از این ماده استفاده کرده بودند. به این ترتیب ارتباط بسیاری از تصادفات وسایل نقلیه موتوری با مصرف حشیش هم اثبات شده است!

همشهری آنلاین:
حراجی کریستی قصد دارد طی هفته جاری به مدت یک هفته تعدادی از شهاب‌سنگ‌های تاریخی را به حراج بگذارد که سرآمد آنها به مناسبت نزدیکی روز ولنتاین، یک شهاب‌سنگ به شکل قلب است.

همشهری آنلاین:
یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ از موافقت مقام معظم رهبری با برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی کشور خبر داد.

این روزها، گالری «نگر»، نقاشی‌هایی شعرگونه را با عنوان «نخجیرگاه» بر دیواره‌های خودش آویخته است؛ آثاری که «سعید چاواری» آن‌ها را خلق کرده و در قاب دید علاقه‌مندان قرار داده است.

روزها و لحظه‌های پرخاطره دهه‌فجر را درحالی در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب سپری می‌کنیم که بسیاری از نقش‌آفرینان دوران انقلاب در جمع ما نیستند و جای خالی آنها احساس می‌شود.

همشهری آنلاین:
آخرین روز از بخش فیلم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با پخش سه فیلم همراه بود.

همشهری آنلاین:
مدیر بخش چهل سالگی انقلابِ از جزئیات بره کامل این بخش در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر گفت.

همشهری آنلاین:
تحقیقات جدید نشان می‌دهد فناوری گندزدایی با استفاده از اشعه ماورای بنفش (UV) تا 97.7 درصد از پاتوژن‌ها را در اتاق‌های عمل بیمارستان نابود می‌کند.

هنرنمایی در سریال «معمای شاه» و بازی در نقش امام خمینی(ره)، او را در ذهن خیلی‌ها جاودانه کرد.

همشهری آنلاین:
انیمیشن سینمایی «مار سفید» در چهارمین هفته اکران در چین ۹ میلیون دلار فروخت و در آستانه تعطیلی‌های سال نو چینی صدرنشین جدول فروش شد.

همشهری آنلاین:
حتی اگر اوج گرفتن شبکه تلویزیونی نتفلیکس دلیل اصلی کاهش تعداد تماشاگران سینما در اروپا باشد، نمی‌توان عامل سالن‌های پیر و فرسوده را در این افت چشمگیر نادیده گرفت.

همشهری آنلاین:
شپش سر معمولا از راه تماس مستقیم سر به سر و در موارد کمتری از طریق استفاده مشترک از لباس و وسائلی مانند کوله‌پشتی منتقل می‌شود.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

© 218 HamshahriOnline, All rights reserved

31-32244115

حشیش از گیاه شاهدانه که مشتقات زیادی هم دارد به دست می آید که آنها خاصیت توهم زایی دارد و باعث می شوند که فرد بعد از مصرف آنها احساس سرخوشی داشته باشد. از دیگرمواد توهم زا و روانگردانی که از بوته یگیاه شاهدانه به دست می آید می توان از(دست پخت یا غبار، گل یا ماریجوانا، oil یا روغن حشیش و گراس یا همان برگ گیاه شاهدانه برد). اگر قصد ترک اعتیاد به حشیش را دارید هم الان ترک اعتیاد حشیش را مطالعه کنید.

 

مرغوب ترین نوع حشیش از سرشاخه های گیاه یا از صمغ قهوه ای تیره رنگی که از آن بیرون میزند است. ماده توهم زای اصلی که در همه ی مشتقات گیاه شاهدانه وجود دارد THC تتراهیدرو کانابینول است که این ماده به خودی خود خاصیت توهم زایی بسیار بالایی دارد و فقط درصد کمی از آن که در حشیش موجود است باعث ایجاد چنین حالی در فرد مصرف کننده می شود

تاثیرات حشیش روی مغز به صورتی است که باعث می شود که فرد را به مصرف مواد مخدر دیگر تشویق می کند. کارشناسان تشخیص داده اند که مصرف مواد دیگری مانند الکل، سیگار، تریاک، هروئین و در کسانی که حشیش مصرف می کنند به شدت بالا می رود.

عوارض مصرف طولانی مدت حشیش

 

توضیح بوی حشیش کمی سخت می باشد، ولی برای بررسی بوی حشیش می توانید سر برگ های یک بوته شاهدانه را بو کنید، بوی حشیش تقریبا مشابه آن است. ولی وقتی می بینید افرادی دارند یک نخ سیگار را دست به دست می کنند و بوی آن با سیگار عادی متفاوت است، به احتمال زیاد این افراد در حال کشیدن حشیش هستند، دود حشیش از سیگار غلیظ تر و سنگین تر است.

 

تاثیرات حشیش روی هر فرد به عوامل مثل اندازه مثل و میزان تحمل فرد بستگی دارد. در صورتی که حشیش به صورت دود کردن یا کشیدن مصرف شود بعد از چند دقیقه اثر می گذارد و تاثیر آن روی فرد تا 2 الی 4 ساعت می ماند. بعضی افراد می گویند که بعد از مصرف حشیش هیچ حسی ندارند و افراد دیگر می گویند که احساس آرامش، سرخوشی و سبکی می کنند.

 

حشیش بوسیله ی دود کردن سریعتر جذب می شود ولی چون قابلیت حل شدن آن بالا می رود مدت ها در بدن می ماند که در مغز و در مرکز کنترل و مرکز هماهنگی حرکات ظریف بیشترین غلظت را دارد که این باعث می شود که اثرات منفی روانی و جسمی زیادی دارد. مصرف حشیش باعث آسیب دیدن و ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت، کاهش توانایی در درک موضوعات، از بین رفتن هماهنگی بدن و حواس، نا هماهنگی در فعالیت های بدنی و احساس کند شدن زمان می شود.

کسی که حشیش مصرف می کند اشیائ را کوچکتر یا بزرگتر از حد معمول می بیند، رنگ ها برای او شفاف تر و روشن تر به نظر می آید و صدا ها از فاصله دورتر به گوش او می رسند. بعد از مصرف حشیش فرد احساس اعتماد به نفس کاذب و قدرت عجیبی میکند و همین ممکن است باعث شود که او دست به اعمال خشونت آمیزی شود. افزایش اشتها که در مورد آن صحبت کرده بودیم به این صورت است که تمایل فرد به خوردن غذا، به خصوص غذاهای شیرین می شود. به این حالت اشتهای کاذب، اشتهای غیر قابل کنترل یا اشتهای گاوی می گویند و بعد از، از بین رفتن اشتها فرد به خواب عمیق می رود.

 

 

در ابتدا بگذارید تا این موضوع را به شما بگوییم که معمول ترین روش مصرف حشیش، حرارت دادن آن و مخلوط کردن با توتون سیگار است که به آن سیگاری هم می گویند. مصرف هر نخ سیگاری 6 تا 8 برابر سیگار معمولی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.این تفاوت به این دلیل است که:

دمای سوخت حشیش از سیگار بالاتر است

قطران حشیش 4 برابر سیگار است

دود حشیش در ریه می ماند

مواد مضر در حشیش از غلظت بالاتری برخوردارند.

 

بعد از این همه جواب یک سوال از شما دارم: “با توجه به همه ی عوارض و مضرات جبران ناپذیر حشیش آیا این کار عاقلانه است که مصرف حشیش را ادامه دهید؟” جواب دادن به این سوال را به شما می سپاریم. در صورتی که قصد ترک اعتیاد حشیش را دارید با مرکز تخصصی بستری ترک اعتیاد نگین تماس بگیرید:   3132244115

دسته بندی

صدای مشاور

جهت برقراری ارتباط با مشاور روی گزینه زیر کلیک کنید.

ارتباط با ما

پربازدیدترین مقالات پزشکی و ترک اعتیاد

پربازدیدترین اخبار پزشکی و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد

اطلاعات تماس مرکز ترک اعتیاد

اصفهان خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست نواب ، مجتمع کیان ، طبقه 3

32244115-31

ساعت تماس: 9 الی 14 و 16 الی 2

ساعت کاری دفتر: شنبه تا چهار شنبه 15:3 الی 2:3

اصفهان ، خیابان آبشارسوم کیلومتر25جاده زیار، شهرزیار(میدان امام رضا ) به طرف جاده ورزنه کیلومتر1 جاده ورزنه ابتدای روستای تاریخی برسیان طبقه فوقانی درمانگاه سوم شعبان مرکزبستری ترک اعتیاد نگین

ساعت پذیرش مرکز بستری از ساعت 9 الی 14


پیوندهای مرتبط با مرکز ترک اعتیاد

 پونه مدیا

عوارض مصرف طولانی مدت حشیش

دولت بریتانیا گفته است استفاده از ماری‌جوانا (گیاه شاه‌دانه) برای مصارف پزشکی را بررسی می‌کند اما قانونی شدن استفاده تفریحی از ماری‌جوانا را رد کرد. این پیشنهاد را ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا مطرح کرده بود.

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، گفت شواهد علمی قوی وجود دارد که ماری‌جوانا “به سلامت روانی و جسمی افراد آسیب می‌زند.”

گفته می‌شود در بین مواد غیر قانونی، ماری‌جوانا بیشترین و گسترده‌ترین مصرف را در بریتانیا دارد.

در حالی که مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث سرخوشی، آرامش و خواب‌آلودگی شود، بسیاری از متخصصان معتقدند که ماری‌جوانا آنطور که برخی ادعا می‌کنند، بی‌ضرر نیست.

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان بریتانیا مصرف ماری‌جوانا در برخی موارد ممکن است اضطراب و پارانویا در افراد را افزایش دهد و منجر به سردرگمی و حتی توهم شود.

مارتا دی فارتی از کینگز کالج لندن می‌گوید “شواهد قانع‌کننده‌ای” وجود دارد که مصرف منظم ماری‌جوانا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مثل اسکیزوفرنی را به خصوص در نوجوانان افزایش می‌دهد.

مایکل بلومفیلد از دانشگاه کالج لندن هم می‌گوید تصور می‌شود نوجوانان به ویژه آسیب‌پذیر هستند به دلیل این که مغز آنها هنوز در حال رشد است.

داکتر دی فارتی می‌گوید تحقیقات همچنین خطر بالایی از ابتلا به روانپریشی را به نوعی از مار‌ی‌جوانا مرتبط دانسته‌اند که میزان بیشتری از ماده روانگردان ” THC”(تتراهیدروکانابینول) دارد.

نتیجه یک تحقیق قبلی نشان داد که خطر ابتلا به روانپریشی در افرادی که هر روزرماری‌جوانای قوی مصرف می‌کنند، پنج برابر از کسانی است که ازآن استفاده نمی‌کنند.

انواع ضعیف‌تر ماری‌جوانا که مقدار کمتری از ” THC” دارند، به عنوان ضد روانپریشی عمل می‌کند و با برخی اثرات منفی ترکیب ” THC” مقابله می‌کند.

باید در نظر داشت که اکثر افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، به روانپریشی مبتلا نمی‌شوند و همچنین کسانی که به این عارضه دچار می‌شوند هرگز ماری‌جوانا مصرف نکرده‌اند.

گفته شده که ژنتیک افراد هم در بر خطرات مصرف ماری‌جوانا تاثیر می‌گذارد.

اثر مصرف ماری‌جوانا بر سلامتی هنوز محل بحث است به دلیل این که همه تحقیقات در این زمینه به نتایج مشابهی نرسیده‌اند.

با آن که برخی مطالعات ارتباطی میان مصرف ماری‌جوانا به صورت منظم پیدا کرده است، دکتر دی فارتی می‌گوید این ارتباط به وضوح ارتباط آن با روان‌پریشی نیست. احتمال دارد افرادی که افسردگی دارند ماری‌جوانا مصرف کنند.

زمانی متخصصان فکر می‌کردند، ماری‌جوانا اعتیادآور نیست اما شواهد جدید نشان می‌دهد که ماری‌جوانا می‌تواند اعتیاد‌آور باشد، به خصوص اگر مرتب مصرف شود. تخمین زده شده که حدود ۱۰ درصد از افرادی که مرتب این ماده را استفاده می‌کنند، به آن وابسته می‌شوند.

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان، ترک اعتیاد به ماری‌جوانا ممکن است در برخی افراد باعث علائمی مثل ولع شدید، کم‌خوابی، نوسانات خلقی، زودرنجی و بی‌قراری شود.

پروفسور سلیا مورگن، استاد روانپزشکی در دانشگاه اکستر می‌گوید: “این باعث می‌شود روابط عاطفی این افراد با مشکل روبه رو شود. همچنین روی توانایی آنها در کار و مدرسه تاثیر می‌گذارد.”

در حالی که ممکن است برخی از این اعتیادها روانشناختی باشد، دکتر بلومفیلد می‌گوید که شواهد خوبی در دست است که نشان می‌دهد ماده ” THC” در ماری‌جوانا می‌تواند برای برخی افراد اعتیاد جسمی هم ایجاد کند:

“اعتیاد به ماری‌جوانا وجود دارد و بالقوه می‌تواند زندگی بسیاری را خراب کند.”

دکتر مورگن می‌گوید مصرف ماری‌جوانا در کوتاه مدت به حافظه و توانایی شناختی افراد آسیب می‌زند. به نظر می‌رسد برخی اثرات ضعیف و قابل برگشت آن تا بیست روز باقی بماند.

پروفسور مورگن می‌گوید درباره این که مصرف ماری‌جوانا باعث می‌شود فرد به مواد مخدر قوی‌تری روی بیاورد، شواهد قوی وجود ندارد اما مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث شود که فرد به سیگار روی بیاورد:

“توتون یکی از مضرترین مواد اعتیادآور است”.

همه می‌دانند که کشیدن توتون خطر ابتلا به شماری از بیماری‌ها از جمله سرطان و امراض قلبی را بالا می‌برد اما آیا کشیدن ماری‌جوانا هم چنین خطری به دنبال دارد؟

روشن نیست که آیا کشیدن ماری‌جوانا خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد و معلوم نیست بالا بودن خطر ابتلا به سرطان در میان مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا مربوط است با مخلوط کردن آن با توتون است یا مربوط به خود ماری‌جوانا.

نظر به اداره خدمات ملی بهداشت بریتانیا در هر حالت افرادی که به صورت منظم چه خالص چه با توتون ماری‌جوانا می‌کشند، به احتمال زیاد ممکن است به بیماری برونشیت، التهاب پوشش ریه‌ها مبتلا شوند.

بسیاری از بیماران که خود را با مصرف تفریحی ماریجوانا درمان کرده‌اند، می‌گویند برای آنها مفید بوده است.

اخیرا هم دو خانواده در بریتانیا خبرساز شدند. خانواده‌های بیلی کالدول دوازده ساله و آلفی دینگلی شش ساله در بریتانیا می‌گویند استفاده درمانی از روغن حشیش حملات صرع پسران‌شان را تا حد زیادی کنترل کرده است.

در حالی که این نوع روغن حشیش برای تفریح مصرف نمی‌شود اما استفاده طبی آن هم مجوز ندارد.

گزارش شده ماری‌جوانا می‌تواند به کاهش علائم درد مزمن، بیماری ام‌اس، تهوع و استفراغ به خصوص در جریان شیمی‌درمانی و همچنین اضطراب کمک کند و شواهد متوسطی وجود دارد که مصرف دارویی ماری‌جوانا می‌تواند به اختلال خواب، بی‌اشتهایی، فیبرومیالژیا، ضربه روحی پس از اتفاق بسیار وحشتناک ( PTSD) و پارکینسون کمک کند.

عوارض مصرف طولانی مدت حشیش

دولت بریتانیا در حال بررسی شواهد است تا توصیه‌های خودش را در این زمینه ارایه کند.

اگر می‌خواهید مطالب بیشتری درباره موضوعات پزشکی در بی‌بی‌سی فارسی بخوانید، سوال‌های خود را از طریق فرم زیر برای ما بفرستید.

#ازمابپرس ابزاری است که به شما امکان می‌دهد تا با سوال‌های خود در تهیه مطالب و گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی سهیم شوید.

درباره #ازمابپرس بدانید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *