عوارض طبع صفراوی




 

صفراوی‌ها افرادی هستند که معمولاً در تابستان احساس گرمای زیاد و گرگرفتگی می‌کنند اما در زمستان احساس خوبی دارند و معمولاً زیاد در زمستان لباس زیاد نمی‌پوشند و با خوردن غذاهای با طبع گرم حالشان بد می‌شود.  افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، خلط صفرا در بدنشان زیادتر است.عوارض طبع صفراوی

 

مفیدها برای صفراوی مزاج‌هاصفراوی مزاج‌ها باید از غذاهای خنک و دارای PH زیر 7.2 استفاده کنند.

عرق کاسنی و عرق شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست.

همچنین مصرف ترشی که حالت اسیدی دارد از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ‌فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمر هندی به صورت دم‌کرده، لیموشیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است. بهترین مواد غذایی برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج‌فرنگی، روغن‌زیتون، سوپ جو، سبزیجات از جمله اسفناج، گشنیز و لیموترش است. همچنین سیب‌زمینی بخارپز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن‌زیتون، کدوحلوایی با نخودفرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیموعمانی برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

 

مضرها برای صفراوی مزاج‌هاصفراوی مزاج‌ها باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند؛ نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفراوی مزاج‌ها می‌شود. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای افراد صفراوی مزاج ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند.چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریزشده، زودپزشده و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبیعت گرم، از مواد غذایی زیان‌آور برای صفراوی مزاج‌هاست.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است.

مصرف تنقلات، بادنجان، موز، همه غذاهای ساندویچی، خربزه، آناناس و طالبی نیز برای صفراوی‌ها زیان‌آور است.

علت ممنوع بودن غذاهای دارای طبیعت گرم و خشک برای افراد صفراوی مزاج این است که PH این غذاها و نیز PH کبد بالاست و استفاده از این مواد باعث افزایش دمای کبد و ترشح زیاد صفرا و در نتیجه ایجاد راه‌بندان در مجاری کبد می‌شود. این حالت موجب تشکیل سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا می‌شود و علائمی نظیر یبوست، زرد شدن چهره و دردهای شدید در ناحیه راست بدن در زیر دنده‌های راست را ایجاد می‌کند. 

منابع:فارس – سیدعلی ابوالحبیب، محقق طب اسلامیایسنا – دکتر فاطمه زارعی، پژوهشگر طب سنتی

 

مطالب مرتبط:رژیم‌های مناسب برای مزاج‌های مختلف گرم مزاجان بخوانند این «سردی ات می کند» دقیقاً یعنی چه؟! بخور و نخورهای سردمزاج ها سردی مزاج از علل عمده چاقی است بخور نخورهای طب سنتی سرد مزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند مزاج هر انسانی چه می‌طلبد؟ طب سنتی و خواص غذاها پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود غذا زیر ذره‌بین طب سنتی

 

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– امام رضا (علیه السلام)درباره کاهش صفرا می فرمایند: هرکس می خواهد که صفرا را از بین ببرد، چیزهای خنک و نرم بخورد، بدنش را استراحت دهد، از ایستادن زیاد بپرهیزد، و به شخصی که دوستش دارد زیاد بنگرد.

کنترل میزان مواد تولیدکننده صفرا در بدن و دفع صفرای اضافه از بدن با شیوه‌های طبیعی و تنظیم ساختار و عملکرد سیستم ایمنی بدن از جمله شیوه‌هایی است که به درمان آلرژی کمک می‌کند. توجه شود که طبع خلط صفرا، گرم است بنابراین برای متعادل کردن بدن برای مقابله ، صفراوی مزاج ها می‌بایست از مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنیم.

غذاهایی که این گونه صفراوی مزاج ها را اصلاح می کنند عبارتند از:عوارض طبع صفراوی

خوردنی هایی که حالت اسیدی دارند و ترشی جات طبیعی مانند : لیمو ترش، زرشک، نارنج، گریپ فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمبر هندی به صورت دم کرده، لیمو شیرین، پرتقال، نان جو و آش جو. مجموعا این نوع افراد باید از غذاهای خنک استفاده کنند. یعنی از غذاهایی که PH آنها از نظر علمی زیر ۳/۷ باشد.

عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج ها است و آنها برای شستشو بدن خود باید از سدر و ختمی استفاده کنند. ساده ترین و عاقلانه ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و شناخت نوع غذا و مصرف به موقع آن هاست تا بیماری سرکوب شود و سیستم ایمنی بدن تقویت گردد.

تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره ای بسیار مناسب می باشد در واقع کار حکیم آن است که افراد پر حرارت جامعه را شناسایی نموده و به طرق محتلف پیشنهاد شده ی سنتی، حرارت بدن انها را پائین تر بیاورد. و خوردن همه انواع مرکبات، انار، شاه توت، خیار، سیب، گلابی، البالو، گیلاس، آلو، گوجه سبزو زرشک برای صفراوی مزاج ها مفید است.

بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون و سوپ جو، سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز، لیموترش، است. همچنین سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زرد آلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی با نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو، لیمو عمانی برای کبد و صفراوی مزاج ها بسیار مفید است.

خاکشیر به عنوان یک صفرابر قوی در قالب یک شربت ساده و سوپ جو و گشنیز به عنوان غذاهایی که دارای مزاج سرد است به این قبیل بیماران توصیه می‌گردد.

همچنین مصرف نان‌های سبوس‌دار و کاهو بسیار توصیه می‌گردد. برخی گیاهان دارویی خاصیت تنظیم‌کنندگی و متعادل‌سازی عملکرد سیستم ایمنی را دارند. این قبیل گیاهان که معمولاً دارای طبع سرد نیز می‌باشند می‌توانند در فرو نشاندن علائم آلرژی بسیار موثر باشند.

برای مثال می‌توان از گل ختمی و اسفرزه برد. استفاده به صورت خوراکی و یا استعمال موضعی این گیاهان دارویی در کاهش علائم آلرژی بسیار مفید می‌باشند.

بحران هایی که در طول زمان باعث ترشح ناگهانی صفرا به خون می شود و بارها تجربه کرده اید عبارتند از :

پدیده بلوغ برای نوجوانان – پدیده ی ازدواج – پدیده ی باردار شدن – پدیده ی زایمان – پدیده ی شنیدن ناگهانی خبر بد –پدیدهی یائسگی – بلند کردن هالتر در بدن سازی – مسابقه فوتبال و همگی جزء بحران های صفراوی حساب می شوند یعنی با پیدایش هر کدام از دوران زندگی یا افعال مختلف فوق به ناگهان مقادیر زیادی صفرا (یعنی هورمون های خونی گرم مزاج ) وارد خون شده و شخص را دچار یک نوع التهاب حرارتی شدید می کند مثل حالت گرگرفتگی در زنان یائسه.

صفراوی مزاج‌ ها باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند؛ نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفراوی مزاج‌ ها می‌شود. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است.

مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای صفراوی مزاج ها ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند. چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریزشده، زودپزشده و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبیعت گرم، از مواد غذایی زیان‌آور برای صفراوی مزاج‌ ها است.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، پارسی طب، الودکتر

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

7 خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

5 خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

12 فواید شگفت انگیز خرما

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

عوارض طبع صفراوی

سلاممن افکارجنسی زیادی دارم که منجر به استرس و نهایتا خودارضایی درمن به دفعات زیاد در روز میشه آیا دلیلش میتونه از مزاج صفراوی باشه

سلام، دوست عزیز شما ابتدا مزاج ت رو شناسایی کن، اگر مزاج ت گرم باشه اینکه از لحاظ جنسی مداوم خواستار آون باشی، یک موضوع طبیعی هست

مزاج ت رو حتما درست کن و اگر شرایط ش رو داری ازدواج کن، خیلی خیلی آرام می شوی در زندگیدوست عزیز این تجربه شخصی بنده بود

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

طبع :
گرم و خشک

عنصر :
آتش

فصل :
تابستان

زمان شبانه روز :
ظهر

دسته بندی :
کمال گرایان

طعم :
تند

رنگ :
زرد

فلز :
سرب

سیاره :
زحل

سن شیوع :
جوانی – از ۲۰ تا ۴۰ سالگی

برونگرا
فعال
اجتماعی
پر سر و صدا
پرحرف
حاضر جواب
مصمم
خودانگیخته
پیشقدم
پیشگام
جاه طلب
هیجانی
سریع
چالاک
عجول
ناآرام
بیقرار
بیش فعال
پرتحرک
پر جنب و جوش
پر انرژی
متغیر
ناپایدار
جوگیر
اهل رقابت
ریسک پذیر
شجاع
پر جرات
جسور
تحریک پذیر
تهاجمی
پرخاشگر
بداخلاق
تندخو
عصبی
رُک و صریح
بهانه گیر
لجباز
زود از کوره در رفتن
دارای استعداد خشونت
کم حوصله
کم تحمل
جدی
باهوش
زیرک
ریزبین
تیزبین
دقیق
نکته سنج
بدبین
منفی نگر
دارای حافظه بسیار خوب
دارای روحیات مردانه
آینده‌نگر
تصمیم گیرنده سریع
عملگرا
با پشتکار
با اراده
منظم
مقید به اصول
محکم
استوار
خودخواه
تک رو
پر ادعا
متعصب
افراطی
مدیر


افراد صفراوی برونگرا و دارای روابط اجتماعی قوی هستند.
پرحرف، رُک و صریح و حاضر جوابند.
اگر صفرا در کسی زیاد غلبه کند، نکته سنج و پرحرف می شود.
ریزبین و دقیق هستند و به هر کاری سرک می کشند.

مقید به اصول و معتقد به بره ریزی در کارها هستند.
بااراده، جدی، استوار، مدیر و منظم بوده
و پشتکار زیادی دارند.

از حافظه و قدرت یادگیری بالایی برخوردارند.
افرادی باهوش، زیرک و زرنگ هستند.
در رشته های ریاضی، فیزیک و مهندسی استعداد خوبی دارند
و مخترعین خوبی می توانند باشند.
علاقمند به شعر و ادبیات هستند.

افرادی پر جنب و جوش، پر انرژی، عجول و بیقرارند.
تحرک زیادی دارند و در کارها سریع و چالاک هستند،
اما زود و سریع خسته می شوند.
گاهی افزایش صفرا باعث می شود که فرد حرکتی تکانشی انجام دهد و سپس آرام گیرد.
صفراوی مزاجها رفتارهای تند و تیزی دارند،
و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند.
این افراد حتی در سخن گفتن هم سرعت بالایی دارند و پیوسته و تند صحبت می کنند.

پرجرات و متهورند، شجاعت بسیار بالایی دارند
و در امور پیشقدم می شوند.
مشاغلی که نیاز به ریاست و شجاعت و چالاکی است مناسب این افراد است، مثل فرمانده جنگ.

زود تصمیم می گیرند و زود هم تصمیم خود را به اجرا در می آورند.
در جایی که نیاز به تصمیم گیری سریع و عمل کردن فوری است، این افراد مناسبند.
انگلیسی ها صفراویهایشان را جدا کرده
و برای فرماندهی نظامی انتخاب می کنند، چون سریعاً تصمیم گرفته و سریعاً اقدام می کنند.
کار ضربتی می کنند و اصلاً فکر نمی کنند دارد چه می شود.

علاقه مند به ورزشهای خشن مثل بوکس و کاراته هستند.
شنا کردن در تابستان برایشان مطلوب است و سرعت بالایی در مسابقات شنا دارند.

افراد صفراوی تحریک پذیر بوده، زود عصبانی می شوند و از کوره در می روند
و زود هم آرام می شوند
و معمولا از عصبانیت خود پشیمان می گردند.
افزایش صفرا به عصبانیت فرد می انجامد.
اطرافیان در برخورد با این افراد زمانی که در هوای گرم، عصبانی و کلافه اند
نباید مقابله به مثل کنند
و بهتر است کمی مراعات کنند تا عصبانیت آنها فروکش نماید.

افرادی بهانه گیر، بی حوصله یا کم حوصله هستند.
تک رو، خودخواه و لجبازند.
مستعد خشونت و بدخلقی و پرخاشگری هستند
که گاهی باعث رنجش دیگران می شود.

حساس، آینده نگر و گاهی خیالباف هستند.
گاهی سخاوتمند،
گاهی عاشق و گاهی فارغ،
گاهی علاقمند به ادبیات
و گاهی علاقمند به ریاضی،
گاهی با اراده و گاهی سست،
گاهی پرانرژی و گاهی كم‌انرژی هستند.
دارای استعداد معنوی به صورت مقطعی هستند.

افزایش صفرا در تابستان و در سالهای جوانی است.

نکته جالب این است که صفراوی ها علیرغم عصبانی مزاج بودنشان
کمتر دچار سکته های قلبی و مغزی و انسداد عروق می شوند،
چرا که صفرا خلطی است تیز و سوزاننده که مسیر عروق را باز می کند.
به راحتی دچار چربی خون نمی شوند، مگر به هنگام غلبه سردی یا رطوبت.
دیابت هم کمتر به سراغ صفراوی ها می آید،
زیرا صفرا مانع رسوب مواد و ایجاد انسداد در اندامهای گوناگون بخصوص اندامهای انتهایی بدن می شود.


عوارض طبع صفراوی

برای شناخت مزاج خود به آزمون مزاج شناسی مراجعه کنید.


منابع

۱- گرگرفتگی (داغ شدن یکباره داخل بدن)
۲- احساس عطش و تشنگی بسیار
۳- عصبانی شدن سریع و فروکش کردن آن به سرعت
۴- تلخی آب دهان، صبح هنگام بیدار شدن از خواب
۵- کاهش اشتها
۶- به هم خوردگی دل و احساس حالت تهوع
۷- زردی رنگ رخسار
۸- زردی سفیدی چشم
۹- لذت بردن از نسیم خنک و هوای سرد (باد کولر در تابستان)
۱۰- احساس سوزن سوزن شدن در سطح پوست

 

ساده ترین و موثر ترین درمان های غلبه صفرا در بدن

سبزی خرفه

آلوی سیاه (زیاده روی نشود)
آب خنک خصوصا بعد از غذا – بین غذا ممنوع است مگر اب جوشیده به میزان کمعوارض طبع صفراوی

 

استراحت کردن، خوردن غذاهای سرد، نگاه کردن به کسی که خیلی دوستش دارید

خواب عصر مفید است – برای کسانی که غلبه صفرا ندارند مضر است

سویق جو و سویق عدس

– کاهش گرمی و خشکی ها
– افزایش مایعات و سردی و ترشیجات
– آلو – آلوی سیاه – آلو بخارا
– سرکه طبیعی
– عدس – سویق عدس
– وضو گرفتن
– غسل کردن
– آب بازی
– نوشیدن آب خنک
– حجامت
– استفراغ عمدی
– سبزی خرفه – در مورد خرفه اینجا
– تحرک
– صفرابر (از داروهای طب اسلامی)
– داروی شافیه ۳ ماهه
– انار بعد از حجامت
– ماهی تازه غیرپرورشی
– کاسنی – درمورد سبزی کاسنی اینجا
– گل سرخ
– گلابی
– و

نکته: غلبه یک مزاج بیماری است – اما صفراوی مزاج بودن یا داشتن هر مزاج دیگری بیماری نیست و نیاز به درمان ندارد – برای مثال یک صفراوی لاغر اندام و عضلانی است – ممکن است پر حرف و حاضر جواب هم باشد . در انجام کارها خیلی سریع عمل می کند و.. اما این ها نشانه غلبه مزاج نیست . غلیه مزاج وقتی است که یک خلط در بدن بیش از حد نرمال وجود داشته باشد که مواردی که در بالا شمردیم علائم ان هستند.

پرسش و پاسخ

 

حالت تهوع درمانش چیه؟

یکی از علت ها غلبه صفرا است و درمان های صفرا باید انجام شود

علت اینکه من وقتی ناشتا عسل می خورم حالت هوع میگیرم چیست؟

علت تخلیه صفراست. نسخه غلبه صفرا درمان های صفرا باید انجام شود

Tags درمان غلیه صفرا علاِئم غلبه صفرا غلبه ی صفرا

بهمن ۱, ۱۳۹۷

دی ۳۰, ۱۳۹۷

دی ۱۹, ۱۳۹۷

دی ۱۵, ۱۳۹۷

توضیحات بیشتر

توضیحات بیشتر


Watch Dragon ball super

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *