عوارض تاتو ابرو

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

تتو نکنید، به 8 دلیل

اگر از متخصصان پوست و مو بپرسید، می‌گویند برای همیشه دور تتو را خط بکشید. تتو و کار کردن با رنگ‌های غیر بهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌گیرد، بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد کرد.

 

دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید :

“این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از خانم ها برای پاک کردن تتوی دور چشم یا ابروی خودشان به متخصصان پوست مراجعه می کنند و از عوارض آن گله دارند.

عوارض تاتو ابرو

تتو از نظر پزشکی به غیر از موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیرقابل درمان و زشت در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می‌رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی یا آرایش دایم توصیه نمی‌شود و طبق اطلاعیه‌های وزارت بهداشت این کار جرم تلقی می‌شود، زیرا عوارض جدی مانند ایجاد گوشت اضافی، انتقال عفونت‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، سل، تبخال و ، تغییر رنگ پوست و تحریک بیماری‌های زمینه‌ای را به دنبال دارد.

متاسفانه مردم در آرایشگاه‌ها به طور غیرمجاز و غیراستریل تتو را انجام می‌دهند و بعد از منصرف شدن، به پزشکان متخصص پوست برای رفع آن مراجعه می‌کنند که گاهی بعضی از تتوها که رنگ‌های گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسیار مشکلی دارند و باید به دفعات با اشعه لیزر آنها را درمان کرد.”

 

اگر هنوز هم دو دل هستید که برای تتو به آرایشگاه بروید یا نه، 8 نکته زیر را بخوانید و بعدش تصمیم بگیرید.

 

شکستن سد دفاعی پوست

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب‌ها است و با تتو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می‌گیرد، چون در این فرآیند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ می‌کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند.

رنگ‌های تتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کنند. با انجام تتو سلول‌ها، ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌های تسبیح برجسته می‌شوند. افرادی که سابقه نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید دور تتو را خط بکشند.

 

حساسیت‌های پوستی

رنگ‌هایی که در تتو استفاده می‌شوند، به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کنند. در این صورت پوست، قرمز و دچار خارش می‌شود. این حساسیت‌های پوستی، سال‌ها پس از انجام تتو ممکن است ظاهر شوند. پزشکان پوست گاهی برای از بین بردن چنین حساسیت‌هایی، مجبورند از داروهای هورمونی قوی استفاده کنند.

 

مشکلات پوستی

بسیاری از رنگ‌های تتو فقط از مرکب ساخته شده اند و عوارض پوستی شدیدی ایجاد می کنند.

در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تتو تزریق شده است، ضایعه‌هایی به گرانولوما به وجود می‌آید که پُر از سلول‌های ماکروفاژ (گلبول های سفید بیگانه خوار) است که تلاش می‌کنند رنگ تتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به‌خصوص اگر رنگ تتو حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تتو ممکن است کلوئید (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست مستعد ابتلا به آن هستند.

 

عفونت پوستی

تتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است. اگر آرایشگر شما از وسایل استریل استفاده نکند، امکان به وجود آمدن این عفونت‌ها خواهد بود و گاهی اوقات بیمار تا آخر عمر باید از پماد یا کورتون‌های تزریقی استفاده کند.

 

بیماری‌های خونی کشنده

اگر وسایل تتو، آغشته به خون افراد بیمار باشد، احتمال انتقال بیماری‌های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B ، کزاز و سل هم با این روش منتقل می‌شوند.

 

پاک نشدن رنگ تتو

اگر رنگ تتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، برای همیشه باقی می‌ماند و قابل پاک شدن نیست، ولی در صورتی که در لایه‌های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می‌شود و از بین می‌رود. در عین حال اگر ماده ی تتو کربنی باشد، می‌توان آن را به وسیله لیزر برداشت، ولی اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه‌ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تزریق شده، برای همیشه تیره رنگ باقی می‌ماند.

 

آسیب بافت‌های چشم

بسیاری از خانم‌ها برای اینکه خودشان را از آرایش چشم راحت کنند، تصمیم می‌گیرند که خط چشم را روی چشم‌های‌شان تتو کنند، در حالی که این کار عوارض زیادی در پی خواهد داشت.

مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن هیچ‌گونه آگاهی ندارد و این امر باعث می‌شود که هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک، آسیب بافت‌های چشمی رخ دهد.

گاهی در صورتی که سوزن خیلی عمقی در بافت پلک وارد شود، باعث پارگی پلک و آسیب بافت‌های کره چشم خواهد شد.

از طرف دیگر وارد شدن رنگ تتو به داخل چشم می‌تواند باعث حساسیت چشمی شود.

 

استریل نبودن وسایل

تنها روشی که میکروب‌ها را کاملا از بین می‌برد، استفاده از اتو کلاو کلاس بی است که این روزها وزارت بهداشت، استفاده از آن را برای تمام دندانپزشکان اجباری کرده است. این اتو کلاو‌ها بسیار گران هستند و تهیه آن حتی برای مراکز درمانی هم بسیار پُر هزینه است.

حالا تصورش را بکنید که در چند آرایشگاه، چنین اتو کلاوی برای استریل کردن وسایل تتو وجود دارد؟! بدون شک یا در هیچ ‌کدام چنین وسیله‌ای وجود ندارد و یا نوعی وجود دارد که استریل کردن وسایل را با این دقت انجام نمی‌دهد.

دستگاه و سوزن تتو مستقیما با خون در تماس می باشد و همیشه آغشته به خون افراد مختلفی است که برای تتو به آرایشگاه می‌آیند. حتی اگر یکی از این افراد دچار ایدز یا هپاتیت باشد، به آسانی با عدم استریل دقیق وسایل تتو، این بیماری ها به دیگران منتقل خواهند شد.

عوارض تاتو ابرو

نازنین دربندی – سلامتیران

 

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

 

* مطالب مرتبط :

تاتو؛ نقوشی درمانگر یا ویرانگر؟

بیماری های ناشی از تاتو کردن

تاتو و عوارض ناشی از آن

می‌خواهید خالکوبی‌تان را پاک کنید؟

خالکوبی مدرن یا ایدز؟!

ممنوعیت انجام فعالیت تخصصی زیبایی در آرایشگاه ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

این متخصص پوست افزود: در برخی مواقع ممکن است بعد از گذشت چند ماه یا حتی چند سال از تزریق ماده تاتو، بدن شروع به واکنش بر ضد رنگ دانه وارد شده کند که اصطلاحاٌ به آن راکسیوم گفته می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به روش‌های رفع این واکنش یا همان راکسیوم اشاره کرد و گفت: گاهی از روش‌های دارویی مانند تجویز پروتن‌های خوراکی یا تزریقات متعدد و در مواردی که به هیچ یک از روش‌های فوق پاسخ ندهد خارج کردن ماده رنگ دانه از بدن برای رفع عوارض تاتو استفاده می‌شود.

دکتر منصوری با تاکید بر انجام تاتو در مراکز مجاز با رعایت اصول بهداشتی و توسط یک فرد باتجربه گفت: عدم رعایت نکات بهداشتی در تاتو کردن و استفاده از سوزن‌های مشترک ممکن است سبب انتقال عفونتهای ویروسی مانند ایدز، هپاتیت، بیماریهای میکروبی، عفونی و حتی بیماری سل شود.

این متخصص پوست با اشاره به عوارض تاتو کردن و مخالفت با انجام آن اظهار داشت: تنها به کسانی که ایرادهایی در پوست بدن یا صورتشان وجود دارد که برای از بین بردن آنها هیچ روش پزشکی دیگری امکان پذیر نباشد، انجام تاتو را توصیه می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گاهی اوقات قسمت‌هایی از پوست کاملا بی‌رنگ بوده یا در مواردی به دلیل جراحی یا ایجاد زخم قسمتی از خط لب از بین رفته باشد و با هیچ روشی نتوان این قسمت‌ها را به رنگ عادی برگرداند که در این موارد توصیه به خالکوبی می‌شود.

عوارض تاتو ابرو

این متخصص پوست با بیان اینکه تمایل به خالکوبی در زنان از مردان است، گفت: زنان در ناحیه صورت، چشم و لب و ابرو رغبت بیشتری برای انجام تاتو دارند اما در مردان خالکوبی در ناحیه بازوها، سینه و پشت دیده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: عدم اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس پایین در کنار نواقص ظاهری یکی از مهمترین علل مراجعه و تمایل افراد برای انجام خالکوبی‌های وسیع است. این گروه قصد دارند که با انجام این کار جلب توجه کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این افراد به دلیل اینکه خوبی نسبت به خود ندارند، سعی می‌کنند با انجام تغییرات ظاهری تصویر مطلوب‌تری از خود ارائه دهند. این مسئله در مورد افرادی که اقدام به سوراخ کردن قسمتهای مختلف بدن و آویزان کردن اشیای مختلف از خود می‌کنند نیز صادق است.

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

عوارض تاتو ابرو

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

بسیاری از خانم ها از کم پشت بودن موهای ابرویشان رنج می برند، سال هاست که روشی به تتو مورد استقبال خانم ها قرار گرفته تا با استفاده از آن، از دست کم پشتی موی ابروهایشان راحت شوند و اعتماد به نفس از دست رفته شان برگردد.این روزها خیلی از آرایشگرها تتوی ابرو انجام می دهند اما عدم استفاده از وسایل بهداشتی و انجام این عمل در محیط های غیربهداشتی، عوارض بسیاری را پدید آورده است، به همین دلیل سراغ سولماز اکبرپور رفتیم که این روزها در سالن زیبایی اش در مجتمع تجاری تندیس، سرش حسابی شلوغ است و بانوان زیادی به مجموعه اش مراجعه می کنند تا با خیال راحت زیر دست او بنشینند و تتوی ابرویشان را انجام دهند.اگر شما هم تصمیم دارید ابرویتان را تتو بزنید یا از تتویی که قبلا زده اید راضی نیستید، این ویدئو را ببینید تا اطلاعات کافی و مفیدی درباره این روش محبوب در اختیارتان قرار بگیرد.

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Playlists werden geladen

تاتو، پدیده ای که این روزها شبکه های اجتماعی همچون قارچی مهلک، وقت و هزینه و سلامتی شماری از هموطنان را نابود می کنند، از منظر پزشکی، به دلایل بسیاری منع شده است که در ادامه، با مقدمه که در بالا به آن اشاره کردیم، توجه شما را به 14 علت دوری از آن جلب می کنیم.

رنگ های مورد استفاده برای تتو یا خالکوبی – به ویژه رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی – می توانند باعث ایجاد حساسیت یا واکنش های آلرژیک پوستی مانند خارش در ناحیه ی خالکوبی شده شوند. یک تحقیق در سال 215 نشان داده که 22 درصد از افرادی که خالکوبی یا تاتو کرده اند تا یک ماه دچار خارش شدید بوده اند.

رنگ های تیره تر مانند رنگ مشکی و بنفش کمتر باعث واکنش های آلرژیک می شوند.

شایع ترین عفونت های پوستی مرتبط با خالکوبی یا تاتو به وسیله ی باکتری های استافیلوکوک اورئوس و پسودوموناس ایجاد می شوند که از گونه های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند و به راحتی درمان نمی شوند.

از دیگر اختلالات پوستی ناشی از خال کوبی می توان به سارکوئیدوز و لیکن پلان (یک بیماری التهابی پوستی که در اثر واکنش های خود ایمنی در بدن ایجاد می شود و باعث ایجاد لکه های بنفش بر روی پوست می شود) اشاره کرد.

عوارض تاتو ابرو

همه خوش شانس نیستند، گاهش اوقات تاتو می تواند باعث ایجاد کلوئید در ناحیه ی اطراف خالکوبی یا تاتو شود، کلوئید یک زائده ی صورتی رنگ پوستی است که در اثر تجمع کلاژن ایجاد می شود.

گاهی اوقات در اطراف تاتو یا خالکوبی ممکن است توموری التهابی از جوانه های گوشتی به گرانولوم ایجاد شود، گرانولوم در اثر التهاب در سیستم لنفاوی بدن ایجاد می شود.

اگر تجهیزات استفاده شده برای تاتو یا خالکوبی آلوده باشند، می توانند باعث ایجاد بیماری های خونی مانند ایدز،  هپاتیت B و هپاتیت C شوند.

در برخی مواقع جوهر خالکوبی یا تاتو حاوی آهن می باشد که هنگام MRI می تواند باعث تورم، سوزش یا سوختگی در ناحیه ی خالکوبی شود، در بعضی مواقع رنگ های به کار رفته برای تاتو می توانند با کیفیت تصویر MRI تداخل ایجاد کنند.

شاید باورش برای شما هم سخت باشد اما بهتر است بدانید که یک تحقیق در سال 212 در دانمارک نشان می دهد که تاتو یا خالکوبی در برخی افراد باعث ایجاد سرطان پوست می شود، گفته می شود که باریم، مس و جیوه موجود در برخی جوهر های تاتو باعث سمی و آلوده شدن خون و در نتیجه سرطان پوست می شود.

کارشناسان آمریکایی معتقدند که خالکوبی یا تاتو بر روی بدن، باعث کاهش توانیی بدن برای تولید عرق و در نتیجه دفع سدیم می شود به همین دلیل بدن در برابر تغییرات دمایی ناتوان شده و احتمال گرفتگی عضلات افزایش می یابد.

درد شدید پس از تاتو، از دست داد چهره ی طبیعی، عفونت های ناشی از باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک استافیلوکوک، ایدز و هپاتیت A، B، C، آلرژی و حساسیت پوستی، کلوئید و ریزش شدید ابرو ها پس از تاتو از عوارض و مضرات تاتو ابرو هستند.

بهتر است بدانید که تاتو یا خالکوبی خط لب و رژلب یکی از خطرناک ترین انواع تاتو محسوب می شود. خونریزی، تورم، کبودی، حساسیت، عفونت و کلوئید از جمله عوارض جانبی تاتو خط لب و رژلب هستند.

شاید از تاتو چشم بتوان برای درمان افتادگی پلک و چشم استفاده کرد اما بد نیست بدانید که عفونت شدید چشم، کبودی، زخم، اسکار، تورم، درد و خونریزی شدید در چشم، حساسیت و واکنش های آلرژیک، ایدز و هپاتیت از مهم ترین خطرات و عوارض تاتو چشم می باشند.

در بسیاری از مراکز زیر زمینی تاتو در کشور که هیچ نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد، کاسبان شبکه های اجتماعی و سلامت عمومی، با رنگ های غیر بهداشتی و بعضا سوزن های تاریخ مصرف گذشته که در شرایط غیر استریل نگهداری شده اند، به انجام این کار مبادرت می کنند که تهدید جدی سلامت افراد است.

دکتر نصرت پورسینا، متخصص پوست و مو می گوید که تاتو از نظر پزشکی، به غیر از موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیر قابل درمان و ناسب در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و طبق اطلاعیه وزارت بهداشت کشورمان، انجام آن، جرم تلقی می شود.

تغییر رنگ پوست و افزایش آسیب پذیری پوست در خانم ها، از عوارض انجام تاتو است که باید از آن دوری کرد.

برخی از مکان هایی که افراد برای انجام تاتو به آنجا مراجعه می کنند، آرایشگاه های زنانه است که بعضا گزارش شده از تاتو کاران مرد برای تاتو بدن بانوان استفاده می شود. این آرایشگاه ها و مواد مصرفی، غیر استریل و غیر مجاز بوده و گاهی برخی از تاتو ها که رنگ های گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسیار مشکلی داشته و به دفعات، بدن شما باید تحت لیزر درمانی قرار بگیرد که عوارض بسیاری برای پوست و مو دارد.

انجام تاتو در هر نقطه ای از بدن، آسیب پذیری شدید پوست را در بلند مدت به ارمغان می آورد. پوست، نخستین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب ها بوده و با تاتو کردن، این سند دفاعی مورد حمله قرار گرفته و با سوزن تاتو، میکروب وارد بدن می شود. هر چند که در میان مدت، تاثیر خاصی احساس نشود.

رنگ های به کار رفته در تاتو ممکن است واکنش های ایمنی بدن را تحریک کند و با انجام این کار، سلول ها ملتهب شده و به رنگ بنفش در می آیند که به صورت دانه های تسبیح، برجسته می شود.

اگر قبلا به واسطه نقص سیستم ایمنی در بدن با مشکلاتی روبرو بودید، تا آخر عمر باید دور تاتو را خط بکشید.

افرادی که در تاتو از رنگ قرمز بسیار استفاده می کنند باید بدانند که رنگ قرمز ایجاد حساسیت می کند و در این صورت پوست قرمز و دچار خارش می شود و این حساسیت های پوستی، سال ها پس از انجام تاتو ممکن است ظاهر شوند.

پزشکان بعضا برای از بین بردن عوارض ناشی از انجام خالکوبی روی بدن به خصوص برای از بین بردن حساسیت های پوستی، مجبورند داروهای هورمونی قوی را به بیماران تجویز کنند. این داروها، عوارض بسیاری دارد که کاهش ناباروری و مشکلات گوارشی و پوستی، از جمله چالش های مصرف آن برای گروه های مختلف سنی به شمار می رود.

اگر رنگ تاتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، ماندگاری طولانی خواهد بود و اگر در لایه های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می شود و از بین می رود. اگر ماده تاتو، کربنی باشد، می توان آن را با لیزر برداشت. اما اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ ها، امکان برداشت وجود ندارد.

کسانی که تاتو می کنند، بیش از دیگران، در تیر رس طرح ها و روش های جدید و نو خالکوبی هستند و برای همین، بسیارند افرادی که هر از گاهی علاقمند به انجام تاتو در نقاط دیگر بدن یا پاک کردن تاتو قبلی و جایگزین کردن آن با طرح ها جدیدی که مد می شود ، هستند.

برخی از قربانیان تاتو، سالانه میلیون ها تومان صرف این کار می کنند. در حالی که با همین پول، می توانستند از باشگاه های ورزشی استفاده کرده یا کشورهای مختلف را تماشا کنند و یا برای خرج ازدواج یا تحصیل یکی ازدوستان و آشنایان که بخاطر حتی 1 میلیون تومان، عطای تحصیل را به لقایش بخشیده است، هزینه کنند.

به هر حال، تاتو، افیونی برای سرمایه و چالشی برای سلامت بوده که توصیه می شود افراد از انجام آن خودداری کنند.

تاتو (تتو) یا خال کوبی (به انگلیسی : tattoo) کشیدن یک طرح بر روی پوست بدن است که به وسیله ی یک دستگاه دستی کوچک که سوزن های ریزی دارد و به سرعت بر روی پوست حرکت می کند، ایجاد می شود. با هر بار حرکات این سوزن جوهر مخصوص تاتو یا خالکوبی وارد پوست شده و رنگ می گیرد.

این فرآیند بدون بی حسی انجام می شود و در مواقع بدون درد و خونریزی به پایان می رسد. ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خطرات، معایب، عوارض و مضرات تاتو ابرو، خط لب و رژلب، خط چشم و تاتو  روی بدن را برای شما ارائه کرده ایم.

منابع : mayoclinic – livestrong – medicaldaily – روزیاتو

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *