علایم ابتلا به ابله مرغان

علایم ابتلا به ابله مرغان
علایم ابتلا به ابله مرغان

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

​​​

دلایل ابتلا به آبله مرغان

ویروس واریسلا زوستر عامل بروز بیماری آبله مرغان است.

آبله مرغان از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار یا در معرض قرار گرفتن با هوای آلوده ناشی از عطسه یا سرفه فرد مبتلا، منتقل می‌شود. این بیماری بسیار واگیردار است. آبله مرغان از طریق تماس مستقیم با مایع تراوش شده از تاول آبله مرغان یا تماس مستقیم با زخم زونا نیز منتقل می‌شود. افراد مبتلا به آبله مرغان می‌توانند 1 الی 2 روز قبل از ظهور دانه‌های قرمز و 4 الی 5 روز بعد از خشک شدن تاول‌ها باعث انتقال بیماری شوند.

بسیاری از نمونه‌های آبله مرغان خفیف هستند اما این بیماری ممکن است باعث مرگ بیمار نیز شود. قبل از اینکه واکسن این بیماری در دسترس قرار گیرد، در آمریکا سالانه 100 نفر بر اثر آبله مرغان فوت می‌کردند. بیشتر این افراد قبل از بیماری کاملاً سالم بودند.علایم ابتلا به ابله مرغان

همچنین 11000 فرد مبتلا به آبله مرغان در هر سال به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند. حتی بچه‌ها با نمونه‌های خفیف آبله مرغان بسیار بی حال و بیمار می‌شوند و باید به مدت یک هفته یا بیشتر در خانه استراحت کنند.

بیشتر افراد در برابر بروز دوباره آبله مرغان مصون هستند. اگرچه بروز دوباره آبله مرغان رایج نیست اما می‌تواند اتفاق بیفتد به خصوص در افرادی که سطح ایمنی بدنشان پایین است.

علائم آبله مرغان

از زمانی که فرد در تماس با بیمار مبتلا به آبله مرغان قرار گرفته و از طریق او آلوده می‌شود، 10 تا 21 روز زمان می‌برد تا علائم آبله مرغان بروز کند. زمان معمول برای بروز علائم، 14 الی 16 روز است.

رایج‌ترین علائم آبله مرغان  شامل دانه‌های قرمز، تب، سرفه کردن، بداخلاقی، سردرد و بی‌اشتهایی است. دانه‌های قرمز معمولاً روی سر و بدن ظاهر می‌شوند و در ادامه بر روی صورت، دست‌ها و پاها بروز می‌کنند. این دانه‌ها حدود 200 تا 500 تاول هستند که باعث خارش شدید می‌شوند. بیماری حدود 5 تا 10 روز به طول می‌انجامد.

رایج‌ترین پیچیدگی موجود در این بیماری، آلودگی باکتریایی است که پوست و دیگر قسمت‌های بدن از جمله استخوان‌ها، شش‌ها، مفاصل و خون را درگیر می‌کند. همچنین این ویروس می‌تواند باعث آلودگی مغز شود. این موارد نادر بوده اما بسیار جدی هستند. این موارد پیچیده بیماری معمولاً در نوزادان، بزرگسالان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف رخ می‌دهد.

تشخیص آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان معمولاً از روی علائم آن کاملاً قابل تشخیص است. بزرگسالان می‌توانند با انجام آزمایش، از بیماری آبله مرغان خود در گذشته با خبر شوند. امروزه به دلیل وجود واکسن آبله مرغان، این بیماری نسبت به گذشته کمتر شایع است. به همین دلیل والدین، دکترها و پرستار‌ها چندان آشنایی با این بیماری ندارند. برای اطمینان از بروز بیماری در کودکان ممکن است نیاز به انجام آزمایش باشد.

درمان آبله مرغان

اکثر مبتلایان به آبله مرغان یا به عبارتی کودکان سالمی که دچار آبله مرغان می‌شوند، به راحتی با استراحت کردن، نوشیدن مایعات و کنترل تب، درمان می‌شوند. کودکان مبتلا به آبله مرغان نباید از آسپرین استفاده کنند زیرا خطر ابتلا به سندروم رِی (Reye’s syndrome) که منجر به ورم و عفونت مغز و کبد می‌شود را افزایش می‌دهد.

برای کنترل تب می‌توان از استامینوفن استفاده کرد. در موارد شدید بیماری، از قرص‌های ضد ویروس بر اساس سن و وضعیت بیمار نیز می‌توان استفاده نمود.

اگر فرزند شما در گذشته این بیماری را گرفته یا در برابر بیماری واکسینه شده است، در صورت قرار گرفتن در معرض ابتلا به بیماری، نیاز به انجام عمل خاصی نیست. اگر فردی که تا به حال دچار بیماری آبله مرغان نشده است در معرض ابتلا به بیماری قرار گرفت (به هر دلیلی) توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر واکسن بیماری را دریافت کند. برخی شواهد نشان می‌دهد که واکسن می‌تواند از وقوع بیماری جلوگیری کند یا از شدت علائم آن بکاهد. البته واکسن باید حداکثر 3 تا 5 روز بعد از انتقال ویروس به بدن فرد، دریافت شود. حتی اگر فردی که در معرض ویروس قرار داشته است ویروس را دریافت نکرده باشد، واکسیناسیون می‌تواند از وقوع بیماری در آینده جلوگیری کند.

تفاوت آبله مرغان با زونا

آبله مرغان و زونا هر دو از یک ویروس به وجود می‌آیند. بعد از اینکه فرد به آبله مرغان مبتلا شد، این ویروس به صورت خاموش در بدن او باقی می‌ماند. حدود یک سوم از افرادی که به آبله مرغان دچار می‌شوند در ادامه زندگی خود به زونا نیز مبتلا می‌شوند. علائم زونا شامل درد، خارش، تاول و کاهش حساسیت اعصاب است. اکثر نمونه‌های زونا در افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد و خطر ابتلا با افزایش سن افراد، بیشتر می‌شود. در ماه می سال 2006، سازمان غذا و دارو واکسن زونا را تأیید کرد. در حال حاضر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، واکسن زونا را برای افراد بالای 60 سال توصیه می‌کند.

 

شرکت داروسازی  دکتر عبیدی به عنوان یکی از فعالان پیشرو در چرخه سلامت کشور، علاوه بر تحقیق و تولید دارو، با رویکرد بیمار محور تلاش بر افزایش آگاهی عموم جامعه دارد. برای کسب اطلاعات در ارتباط با سایر بیماری‌ها به وبسایت قسمت بیماری‌ها و درمان ​ یا شبکه‌های اجتماعی عبیدی مراجعه کنید.​

​​

بهترین مرطوب کننده طبیعی چیست؟ پوست خشک شایع ترین پوستی است که بسیاری از مردم به خصوص در ماه های زمستان از آن رنج می برند. لیستی از عوامل پوسته پوسته شدن، خشکی طولانی مدت، عادت نامناسب حمام کردن روزانه، یک عادت نادرست مراقبت از پوست است. در این زمان پوست شما به خوبی مرطوب به نظر می رسد. خبر خوب این است که شما برای خلاص شدن از پوست خشک خود مجبور نیستید به متخصص پوست مراجعه کنید. همیشه مرطوب کننده های طبیعی برای …

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام می دهند، از جمله بسکتبال و فوتبال و همچنین کسانی که ورزش اسکی انجام می دهند. اما باور کنید یا نه، طبق گفته انجمن جراحان ارتوپد آمریکا، اکثر آسیب ‌های ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، از طریق مکانیزم‌ های غیر تماسی ایجاد می شوند. در این مقاله از بخش بیماری ها و ورزش و سلامتی دکتر سلام به بررسی پارگی …

بوتاکس یکی از رایج ‌ترین روش ‌های درمان چین و چروک صورت است، اما این بدان معنی نیست که این روش لزوما گزینه مناسبی برای شما است. هزینه، آلرژی‌های بالقوه، اثرات جانبی، ترس از سوزن، و این واقعیت که در هنگام بارداری یا شیردهی نمی تواند تجویز شود، تنها دلایلی هستند که چرا بوتاکس ممکن است برای برخی از بیماران خاص، توصیه نشود. خوشبختانه، تعدادی جایگزین برای بوتاکس وجود دارد که به کاهش ظاهر چین و چروک و مقابله با علائم پیری کمک می کنند. …علایم ابتلا به ابله مرغان

درماتوزیس پاپولوسا نیگرا چیست؟ در مورد این بیماری چه می دانید؟ درماتوسیس پاپولوسا نیگرا عارضه ای پوستی است که اغلب افراد سیاه پوست به آن دچار می ­شوند. …

در مورد هایپر هیدروزیس چه می دانید؟ چگونه میتوان این اختلال پوستی را درمان کرد؟ هایپر هیدروزیس یک اختلال پوستی است که با عرق کردن بیش از حد …

آیا می دانید چگونه میتوان آفتاب سوختگی را درمان کرد؟ راه های پیشگیری از آن را می دانید؟ تاثیر اشعه فرابنفش به کهولت سن می انجامد و پیری …

در مورد پرو کراتوزیس چه اطلاعاتی دارید؟ پرو کراتوزیس یک بیماری نادر پوستی که در آن بخشی از پوست از سایر بخش ها متمایز شده، اطرافش آن ناحیه …

با انواع درمان های خانگی کودکان بیمار آشنایی دارید؟ وقتی کودکتان بیمار می شود، چه راهکارهای طبیعی و خانگی را برای بهتر شدنش انجام می دهید؟ کودکان معمولا …

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین …

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

ناتوانی عضلات چیست و چه زمانی بروز می کند؟ آیا بهترین راه برای ساختن عضله، خسته کردن و از پا در آوردن آن است؟ …

ورزش کردن در پیری فواید زیادی بر سلامتی آنها می گذارد. آیا می دانید چه نکاتی را باید در این راستا رعایت کنند. با …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

Sehr geehrte/r Besucher/in,Ihre Anfrage war unzulässig. Bitte verwenden Sie den Zurück-Button Ihres Browsers, um auf den besuchten Webauftritt zurück zu gelangen. Sollten Sie Fragen zu dieser Meldung haben, nutzen Sie bitte die Kontaktmöglichkeiten des besuchten Webauftrittes (Kontaktformular bzw. Impressum) um mit dem Webseiteninhaber Kontakt aufzunehmen.
Teilen Sie dazu bitte folgende Informationen mit:

آبله‌ مرغان و علائم آن‌

Chickenpox

توضیح‌ كلی‌

آبله‌ مرغان عبارت‌ است‌ از یك‌ بیماری‌ خفیف‌ و بسیار مسری‌ كه‌ توسط‌ ویروس‌ هرپس‌ زوستر ایجاد می‌شود. این‌ بیماری‌ می‌تواند در هر سنی‌ رخ‌ دهد، اما در كودكان‌ شایع‌تر است‌.

علایم‌ شایع‌

علایم ابتلا به ابله مرغان

علایم‌ زیر معمولاً در كودكان‌ خفیف‌، اما در بزرگسالان‌ شدید هستند:

تب‌

درد شكمی‌ یا احساس‌ ناخوشی‌ عمومی‌ كه‌ 1 تا 2 روز طول‌ می‌كشد.

بثورات‌ پوستی‌ كه‌ تقریباً در هر جای‌ بدن‌ می‌تواند پدید آید، از جمله‌ روی‌ پوست‌ سر، آلت‌ تناسلی‌، و داخل‌ دهان‌، بینی‌، گلو یا مهبل‌. تاول‌ها ممكن‌ است‌ در نواحی‌ بسیار وسیعی‌ از پوست‌ گسترده‌ شده‌ باشند، اما در دست‌ و پا كمتر ظاهر می‌شوند. تاول‌ها در عرض‌ 24 ساعت‌ می‌تركند و در محل‌ آنها دلمه‌ تشكیل‌ می‌شود. هر 3 تا 4 روز مجموعه‌هایی‌ از تاول‌های‌ جدید به‌ وجود می‌آیند.

در بزرگسالان‌ یك‌ سری‌ علایم‌ شبیه‌ آنفلوآنزا وجود دارد.

عفونت‌ با ویروس‌ هرپس‌ زوستر. این‌ ویروس‌ از راه‌ قطره‌های‌ ریز در هوا یا تماس‌ با ضایعات‌ پوستی‌، از فرد بیمار انتقال‌ می‌یابد. دوره‌ نهفته‌ پیش‌ از آغاز علایم‌ بیماری‌ 7 تا 21 روز است‌.

اگر مادر یك‌ نوزاد قبلاً یا در حین‌ حاملگی‌ آبله‌ مرغان‌ گرفته‌ باشد، كودك‌ وی‌ تا چندین‌ ماه‌ در برابر آبله‌ مرغان‌ ایمنی‌ دارد. اما این‌ ایمنی‌ در عرض‌ 4 تا 12 ماه‌ پس‌ از تولد كاهش‌ می‌یابد.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

استفاده‌ از داروهای‌ سركوب‌كننده‌ دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌

در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از آن‌ پیشگیری‌ به‌ عمل‌ آورد. سرم‌ حاوی‌ پادتن‌ علیه‌ این‌ ویروس‌، برای‌ افرادی‌ كه‌ خطر ایجاد بیماری‌ خطرناك‌ در آنها زیاد است‌ (مثل‌ كسانی‌ كه‌ داروهای‌ ضد سرطان‌ یا سركوب‌كننده‌ ایمنی‌ دریافت‌ می‌كنند) استفاده‌ می‌شود. اخیراً یك‌ واكسن‌ جدید برای‌ این‌ بیماری‌ مورد تأیید قرار گرفته‌ است‌.

عواقب‌ مورد انتظار

بهبود خود به‌ خودی‌. كودكان‌ معمولاً در عرض‌ 7 تا 10 روز بهبود می‌یابند. اما در بزرگسالان‌ این‌ مدت‌ بیشتر است‌ و احتمال‌ بروز عوارض‌ در آنها بیشتر است‌.

پس‌ از بهبود، فرد برای‌ تمام‌ عمر در مقابل‌ آبله‌ مرغان‌ ایمنی‌ دارد.

گاهی‌ پس‌ از طی‌ شدن‌ سیر بیماری‌ آبله‌ مرغان‌، ویروس‌ در بدن‌ به‌ حالت‌ خفته‌ باقی‌ می‌ماند (احتمالاً در ریشه‌ اعصاب‌ نزدیك‌ نخاع‌). این‌ ویروس‌ خفته‌ ممكن‌ است‌ سال‌ها بعد دوباره‌ بیدار شود و بیماری‌ زونا را ایجاد كند.

عوارض‌ احتمالی‌

عفونت‌ باكتریایی‌ ثانویه‌ برروی‌ تاول‌های‌ آبله‌ مرغان‌

عفونت‌ ویروسی‌ چشم‌

به ندرت آنسفالیت‌ (التهاب‌ یا عفونت‌ مغز)

احتمال‌ بروز زونا سال‌ها بعد در دوران‌ بزرگسالی‌

به ندرت باقی‌ماندن‌ جای‌ تاول‌، در صورتی‌ كه‌ تاول‌ عفونی‌ شود

میوكاردیت‌ (التهاب‌ عضله‌ قلب‌)

آرتریت‌ (التهاب‌ مفصل‌) به‌ طور گذرا

ذات‌الریه‌

نشانگان‌ رای‌

درمان‌

تشخیص‌ معمولاً با ظهور تاول‌های‌ پوستی‌ داده‌ می‌شود و بنابراین‌ انجام‌ آزمایش‌ ضرورتی‌ ندارد.

درمان‌ با هدف‌ تخفیف‌ علایم‌ انجام‌ می‌گیرد.

برای‌ كاهش‌ خارش‌ از پارچه‌، حوله‌، یا كمپرس‌ آب‌ سرد استفاده‌ كنید.

بیمار را تا حدامكان‌ آرام‌ و خنك‌ نگهدارید. گرما و تعریق‌ باعث‌ بروز خارش‌ می‌شوند.

ناخن‌ها را كوتاه‌ دارید تا بیمار نتواند خود را بخاراند. خاراندن‌ تاول‌ها می‌تواند باعث‌ عفونت‌ ثانویه‌ شود.

– داروهای‌ زیر ممكن‌ است‌ خارش‌ را كم‌ كنند:

بی‌حس‌كننده‌های‌ موضعی‌ و آنتی‌هیستامین‌های‌ موضعی‌. این‌ داروها موجب‌ تخفیف‌ خارش‌ به‌ سرعت‌ و در كوتاه‌ مدت‌ می‌شوند. محصولاتی‌ كه‌ حاوی‌ لیدوكایین‌ و پراموكسین‌ هستند، كمترین‌ احتمال‌ بروز واكنش‌های‌ آلرژی‌ را دارند.

لوسیون‌های‌ حاوی‌ فنول‌، منتول‌ و كافور(مثل‌ لوسیون‌ كالامین‌) نیز شاید توصیه‌ شود. دستور دارویی‌ را در مورد محصولات‌ فوق‌ رعایت‌ كنید.

– اگر تب‌ وجود دارد، از استامینوفن‌ استفاه‌ كنید. به‌ هیچ‌ عنوان‌ از آسپیرین‌ استفاده‌ نكنید، زیرا این‌ دارو ممكن‌ است‌ در بروز نشانگان‌ رای‌ (یك‌ نوع‌ آنسفالیت‌) در كودكانی‌ كه‌ دچار عفونت‌ ویروسی‌ هستند نقش‌ داشته‌ باشد.

– امكان‌ دارد آسیكلوویر تجویز شود.

علایم ابتلا به ابله مرغان

استراحت‌ در رختخواب‌ ضروری‌ نیست‌. بیمار می‌تواند فعالیت‌ آرام‌ در یك‌ محیط‌ خنك‌ داشته‌ باشد. اگر هوا خوب‌ باشد، كودك‌ می‌تواند بیرون‌ از خانه‌ و در سایه‌ بازی‌ كند.

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نمایید:

اگر شما یا كودكتان‌ علایم‌ آبله‌ مرغان‌ را دارید.

اگر بی‌حالی‌، سردرد یا حساسیت‌ به‌ نور روشن‌ رخ‌ دهد.

اگر تب‌ بالای‌ 3/38 درجه‌ سانتیگراد وجود داشته‌ باشد.

اگر سرفه‌ نیز به‌ علایم‌ آبله مرغان اضافه‌ شود.

*مطالب مرتبط:

 آبله مرغان 

چرا بزرگسالان کمتر دچار آبله مرغان می‌شوند؟

 

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار است که در کودکان شیوع بیشتری دارد. علائم این بیماری شامل تب، سردرد و بثورات پوستی در هر نقطه از بدن است و ممکن است در ابتدا با علائم سرماخوردگی همراه باشد. بعد از کشف واکسن این بیماری موارد ابتلا به آبله مرغان کاهش یافته است. با ما همراه باشید تا در ادامه‌ی این مقاله درباره‌ی روش‌های درمان آبله مرغان و پیشگیری از آن بیشتر بدانید.علایم ابتلا به ابله مرغان

آبله مرغان ویروسی است که اغلب کودکان را مبتلا می‌کند. خارش و جوش‌های قرمزی که در سراسر بدن ظاهر می‌شود از علائم این بیماری است. ابتلا به آبله مرغان بیش از یک‌بار در طول زندگی بسیار نادر است. این بیماری در گذشته در میان کودکان بسیار شایع بود اما از اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی، زمانی که واکسن آبله مرغان کشف شد، موارد ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافت.

بثورات پوستی خارش‌دار شایع‌ترین علامت آبله مرغان است؛ با این حال ویروس عامل بیماری چند روز قبل از ظهور جوش‌ها وارد بدن می‌شود و احتمالا ابتدا علائم دیگری ازجمله تب، سردرد و بی اشتهایی را تجربه می‌کنید.

حدود دو روز بعد از مشاهده‌ی این علائم، جوش‌ها در سراسر بدن ظاهر می‌شود. دانه‌ها یا جوش‌های آبله مرغان از شروع گسترش تا بهبودی سه مرحله را طی می‌کنند. این مراحل به ترتیب زیر است:

بثورات پوستی که در سطح بدن ایجاد شده‌اند این سه مرحله را به‌طور هم‌زمان پشت سر نمی‌گذارند و در طول دوره‌ی بیماری جوش‌های تازه ظاهر خواهد شد. تا زمانی که جوش‌های روی بدن خشک نشده و التیام نیافته‌اند، بیماری می‌تواند به دیگران سرایت کند.

ویروس «واریسلا زوستر» عامل بیماری آبله مرغان است. در اغلب موارد این ویروس از طریق تماس با فرد مبتلا انتقال می‌یابد. این بیماری چند روز قبل از ظهور جوش‌ها به فرد سرایت می‌کند و تا زمانی که تمامی جوش‌ها بهبود نیابند، به‌شدت مسری است. این ویروس از راه‌های زیر انتشار می‌یابد:

کسانی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند، افرادی که واکسیناسیون انجام داده‌اند و نوزادانی که ایمنی از طریق مادر به آنها منتقل شده است (ایمنی حدود ۳ ماه بعد از تولد ایجاد می‌شود) کمتر در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان هستند. خطر ابتلا به این بیماری تحت شرایط زیر افزایش می‌یابد:

هر زمان متوجه شدید جوش‌هایی که با خارش همراه است در سطح بدن‌تان گسترش می‌یابد، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ مخصوصا اگر با علائم سرماخوردگی یا تب همراه باشد. با این علائم احتمال دارد دچار انواع ویروس‌ها یا عفونت شده باشید. اگر زنی در دوران بارداری به آبله مرغان مبتلا شود، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

تشخیص بیماری آبله مرغان در بیشتر موارد از طریق معاینه‌ی فیزیکی جوش‌ها و تاول‌ها انجام می‌گیرد. در صورت عدم تشخیص بیماری با این روش، از روش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

اگر چنین عوارضی را مشاهده کردید حتما به پزشک خود اطلاع بدهید:

عوارضی که ذکر شد اغلب در نوزادان، افراد مسن، زنان باردار و بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، مشاهده می‌شود.

همچنین احتمال دارد این افراد از عفونت پوست و ریه‌ها، ورم مفاصل یا آماس زودگذر غشای مفصلی رنج ببرند.

زنانی که در دوران بارداری به این ویروس مبتلا می‌شوند ممکن است نوزادانی با رشد و وزن کم، سر کوچک‌تر از حد طبیعی، دارای مشکلات بینایی و معلولیت ذهنی به دنیا بیاورند.

داروهای ضدویروس برای کسانی که عوارض ناشی از ویروس را تجربه‌ کرده‌اند یا کسانی که در معرض عوارض جانبی هستند، تجویز می‌شود. بیماران پرخطر معمولا نوزادان، سالمندان یا کسانی هستند که بیماری‌ و اختلالات جدی دارند. داروهای ضدویروس آبله مرغان را درمان نمی‌کند فقط شدت علائم را کاهش می‌دهد و روند بهبود را سریع‌تر می‌کند.

ویروس آبله مرغان حدود ۱۰ الی ۲۱ روز در بدن بیمار می‌ماند. شدیدترین علائم این بیماری معمولا حدود ۲ هفته به طول می‌انجامد. کودک مبتلا به آبله مرغان در طول دروه‌ی بیماری نباید به مدرسه یا مهدکودک برود. بزرگ‌سالان نیز در صورت ابتلا بهتر است در خانه بمانند.

برای تسکین خارش پوست علاوه بر استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها یا پمادهای موضعی، می‌توانید این کارها را نیز انجام بدهید:

برای اینکه بهبودی زودتر حاصل بشود و علائم بیماری تا حدودی کمتر شود، می‌توانید برخی درمان‌های طبیعی را نیز امتحان کنید. در ادامه با ۱۰ درمان خانگی آبله مرغان آشنا می‌شوید.

جوش شیرین خارش و سوزش‌ ناشی از آبله مرغان را تسکین می‌دهد. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. لیف نرمی را به محلول آغشته کنید و روی قسمت‌هایی که دچار خارش و سوزش است بگذارید و اجازه بدهید خشک شود. راه‌حل دیگر این است که نصف یا یک فنجان جوش شیرین را در آب وان حمام حل و داخل این محلول حمام کنید.

یاس بنفش هندی نیز در درمان آبله مرغان بسیار مؤثر است چون خاصیت ضدویروسی دارد. همچنین این گیاه تا حد زیادی به خشک شدن تاول‌ها و رفع خارش کمک می‌کند. تعداد کمی برگ یاس بنفش هندی را له کنید و روی جوش‌ها و تاول‌ها قرار بدهید یا می‌توانید چند برگ از این گیاه را به آب وان حمام اضافه کنید.

سوپی که گشنیز و هویج دارد، در درمان آبله مرغان بسیار مفید است. این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است که در فرایند درمان تأثیر بسیار مثبتی دارد. حدود ۱۰۰ گرم (یک فنجان) هویج را خرد کنید، ۶۰ گرم (نصف فنجان) هم برگ تازه‌ی گشنیز را با هویج در دو و یک‌چهارم فنجان آب بجوشانید تا نصف آب تبخیر شود.

این سوپ را به‌ مدت یک ماه روزی یک‌بار نوش جان کنید. همچنین برای تقویت بنیه‌تان می‌توانید هویج و برگ گشنیز آب‌پز بخورید.

جو دوسر یکی از درمان‌های پرطرفدار خانگی برای خارش ناشی از آبله مرغان است. دو فنجان جو دوسر را بکوبید تا به‌شکل پودر دربیاید، سپس آن را در ۲ لیتر آب ولرم بریزید و بدن‌تان را به‌ مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با این محلول خیس کنید.

یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای درمان آبله مرغان استفاده از سرکه‌ی قهوه‌ای است. این روش درمانی خارش پوست را از بین می‌برد و به بهبود زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد جایِ زخم کمک می‌کند.

نصف فنجان سرکه‌ی قهوه‌ای را به آب ولرم درون وان حمام اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون این محلول حمام کنید.

عسل در بهبود خارش و التیام جوش‌های ناشی از آبله مرغان مؤثر است. عسلی طبیعی و باکیفیت تهیه کنید و روی قسمت‌هایی از بدن‌تان که جوش و تاول دارد، بمالید. این کار را تا زمانی که زخم‌ها از بین بروند روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

برای درمان آبله مرغان می‌توانید از انواع دمنوش های گیاهی ملایم و آرام‌بخش مانند دمنوش بابونه، ریحان مقدس، گل همیشه بهار و بادرنجبویه استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری از هریک از این گیاهان را داخل یک فنجان آب جوش بریزید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد و سپس از صافی رد کنید. مقدار بسیار کمی دارچین، عسل و آب لیمو ترش به آن اضافه و نوش جان کنید. این چای گیاهی را تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است، روزی چند بار استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس از دیگر درمان‌های مؤثر برای کاهش سوزش و خارش ناشی از بیماری آبله مرغان است. روغن عصاره‌ی اسطوخودوس را با مقدار کمی از روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل یا بادام رقیق کنید، روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید و بگذارید تا خشک شود. این کار را روزی ۲ بار تکرار کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره روغن عصاره‌‌ی اسطوخودوس و بابونه را داخل آب ولرم بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بدن خود را با آن خیس کنید.

علایم ابتلا به ابله مرغان

روغن چوب صندل به دلیل داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی، در درمان زخم‌های آبله مرغان تأثیر زیادی دارد. این روغن جای زخم‌ها را نیز از بین می‌برد.

چند قطره روغن چوب صندل خالص را به یک قاشق چای‌خوری روغن حامل مثل روغن بادام اضافه کنید و روی جوش‌ها بمالید. این کار را تا بهبودی کامل تمامی زخم‌ها به‌طور منظم انجام بدهید.

کالاندولا یا گل همیشه بهار برای از بین بردن خارش ناشی از بیماری آبله مرغان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو قاشق غذاخوری کالاندولا و یک قاشق چای‌خوری برگ عنبر سائل را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید یک شب بماند. صبح این مخلوط را کاملا آسیاب کنید و ماده‌ی به‌دست‌آمده را مستقیم روی جوش‌ها بگذارید. زمانی که کاملا خشک شد، زخم‌ها را بشورید.

در اغلب موارد آبله مرغان خود‌به‌خود بهبود می‌یابد. بیماران معمولا ظرف یک یا دو هفته بعد از تشخیص بیماری به فعالیت‌های عادی و روزمره‌ی خود بازمی‌گردند. ویروس واریسلا زوستر به‌صورت نهفته در بدن باقی می‌ماند و اغلب بیماران مبتلا به آبله مرغان پس از بهبودی نسبت به این ویروس ایمن می‌شوند.

در موارد بسیار نادر ممکن است ویروس دوباره فعال شود که در این‌صورت فرد دچار زونا می‌شود. زونا اختلال جداگانه‌ای است که ویروس واریسلا زوستر عامل آن است و اغلب در سنین بزرگ‌سالی فرد را درگیر می‌کند. اگر سیستم دفاعی بدن موقتا ضعیف شود (به دلیل بیماری یا کهولت سن)، ویروس واریسلا زوستر ممکن است به‌شکل بیماری زونا فعال شود.

واکسن آبله مرغان در ۹۰ درصد از کودکانی که آن را دریافت کرده‌اند، از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند. تزریق این واکسن باید در ۱۲ الی ۱۵ ماهگی انجام شود. در سنین ۴ و ۶ سالگی نیز به کودکان تقویت‌کننده داده می‌شود. کودکان بزرگ‌تر و بزرگ‌سالانی که این واکسن را نزده‌اند یا در معرض خطر ابتلا به بیماری آبله مرغان قرار دارند، باید دُز بالاتری از این واکسن را دریافت کنند.

بیماری آبله مرغان در بزرگ‌سالان با علائم شدیدتری خود را نشان می‌دهد، پس اگر پدر یا مادری هستید که در کودکی واکسینه نشده‌اید، بهتر است واکسن را دریافت کنید تا در صورت ابتلای فرزندتان، این ویروس به شما سرایت نکند.

کسانی که واکسن آبله مرغان نزده‌‌اند، برای پیش‌گیری از ابتلا به این ویروس نباید با افراد مبتلا در تماس باشند. البته به این دلیل که آبله مرغان تا زمانی که جوش‌ها در بدن ظاهر نشوند قابل تشخیص نیست، این کار خطر را کاملا رفع نمی‌کند.

پیشگیری همیشه بهترین درمان است، پس واکسن آبله مرغان فرزندتان را به‌موقع بزنید. آبله مرغان معمولا بیماری خفیفی است که با گذر زمان بهبود می‌یابد، اما اگر با علائم بسیار شدید روبه‌رو شدید حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام
ببخشید میشه بگین تو نوزادان کدوم روش موثرترین هستش ؟ممنون

سلام
پوست نوزاد ممکنه به بعضی از موارد معرفی شده حساسیت داشته باشه. بهتره قبل از استفاده از این روش‌ها، با پزشک مشورت کنید.

مفید وعالی بود

بسیار عالی بود

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب


علت درد تخمدان و روش های درمان آن

خواص گیاه مورینگا؛ ۲۲ خاصیت اثبات‌شده و عوارض مورینگا

بوتاکس مو چیست؛ نحوه انجام و عوارض آن برای موها

چرا مدیریت داده‌‌ و اطلاعات برای سازمان‌ها حیاتی است؟

معرفی کتاب مائده های زمینی اثر ماندگار آندره ژید

ترین های جهان


بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

علایم ابتلا به ابله مرغان
علایم ابتلا به ابله مرغان
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *