علائم ابتلا به توکسوپلاسما

علائم ابتلا به توکسوپلاسما
علائم ابتلا به توکسوپلاسما

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

توکسوپلاسموز گربه نام بیماری مشترکی بین انسان و گربه است و از قدیم به عامل نازایی دختر ها و شناخته شده.خیلی افراد هم فکر میکنن موی گربه باعث انتقال این بیماری میشه.

اما این طرز تفکر چقدر حقیقت داره؟ گربه ها و انسان ها چطوری به توکسوپلاسموز مبتلا میشن و علائم ابتلا و درمان این بیماری چیه؟ آیا توکسوپلاسموز و  موی گربه باعث نازایی میشود؟

آیا توکسوپلاسموز باعث سقط جنین میشود؟

در ادامه مطلب با پت پُرس همراه باشین تا در مورد این بیماری مشترک بین گربه و انسان، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

علائم ابتلا به توکسوپلاسما

توکسوپلاسموز نام یک بیماری هست که توسط انگل توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) ایجاد میشه. این انگل در گوشت خام و خاک باغچه وجود داره.

گربه ها در صورتی که یه حیوان مبتلا به توکسوپلاسموز رو شکار کنن و بخورن، به این بیماری مبتلا میشن. این بیماری میتونه به انسان هم انتقال پیدا کنه.

گربه ها در صورتی که یه طعمه آلوده به توکسوپلاسما مثل موش بخورن یا در تماس مستقیم با مدفوع یه گربه آلوده دیگه قرار بگیرن ممکنه به توکسوپلاسما مبتلا بشن. این حقیقت ۲ تا نکته رو برای ما آشکار میکنه:

پس اگر گربه شما از خونه بیرون نمیره، خیالتون از بابت این بیماری راحت باشه

 

خوشبختانه، درصد بالایی از انسان ها در بچگی یا نوجوانی با توکسوپلاسما تماس نسبی داشتن یا بدون اینکه متوجه بشن به طور خفیف بهش مبتلا شدن و برای همین نسبت به این بیماری ایمن هستن.

با اینکه آدم ها میتونن از تماس مستقیم با مدفوع گربه آلوده مبتلا به توکسوپلاسموز بشن ولی انتقال از این راه خیلی خیلی بعیده.

مطالعات علمی نشون دادن بیشترین راه انتقال توکسوپلاسموز به انسان از طریق خوردن گوشت نیم پز یا نپخته آلوده به این انگل ، آشامیدن آب یا خوردن خاک یا سبزی آلوده و انتقال خون یا پیوند عضو آلوده به انسان هست.

جالبه که طبق یافته های تحقیقات دانشمندان، زندگی کردن با گربه، جزو ریسک فاکتورهای ابتلا به توکسوپلاسموز نیست. در این مورد میتونین سه مقاله زیر رو مطالعه کنین:

ریسک فاکتورهای ابتلای انسان به توکسوپلاسما در نروژ

منشا ابتلای خانم های باردار به توکسوپلاسموز (اروپا)

مطالعه ای در مورد ریسک فاکتورهای ابتلای خانم های باردار به توکسوپلاسموز در یوگوسلاوی

برای اینکه شما از گربه ای انگل توکسوپلاسما بگیرین، باید همه مراحل زیر طی بشن:

احتمال اینکه همه اتفاقات بالا رخ بدن، خیلی کمه. به همین دلیله که داشتن گربه خانگی با ابتلا به توکسوپلاسموز ارتباط نداره.

البته بیشترین افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستن، افرادین که ضعف سیستم ایمنی دارن.

یکی از باور های خنده دار و غلط در مورد ارتباط گربه با نازایی در دختران همین ابتلا به توکسوپلاسموز هست. در صورتی که:

هیچ بیماری مشترکی بین گربه و انسان وجود ندارد که باعث نازایی در خانم ها بشه. گربه به هیچ عنوان نمیتونه باعث نازایی در هیچ دختری بشه و این باور یک شایعه بی پایه و اساس و غیر علمی هست

پس شایعاتی که میگن نگهداری از گربه بیماری میاره و برای سلامتی خوب نیست، درست نیستن. درواقع دانشمندان جدیدا با انجام تحقیقاتی درمورد فواید نگهداری از گریه و حیوانات خانگی دیگه برای بزرگسالان و کودکان مقالاتی رو منتشر کردن که میتونین با سرچ در گوگل بهشون دسترسی پیدا کنین.

ابتلا به توکسوپلاسموز در بارداری میتونه منجر به سقط جنین بشه. ولی نازایی یا عقب ماندگی جنین به خاطر توکسوپلاسما به وجو نمیان.

به همین دلیله که خانم های باردار باید بعد از دست زدن به گوشت نپخته حتما دستشون رو خوب بشورند و از خوردن شیر غیرپاستوریزه و گوشت نیم پز یا خام هم جدا خودداری کنن.

خیر!!!

خوردن موی گربه و موی گربه در معده هیچ خطر اثبات شده ای برای بدن نداره. اینکه بیماری روی موی گربه وجود داره یا اینکه موی گربه علت نازایی در خانم هاست همه شایعات ایرانی هستن و مبنای علمی ندارن.

کسانی که به توکسوپلاسموز مبتلا شدن ممکنه علائم زیر رو نشون بدن:

کسانی که از ایمنی مناسبی برخوردارن و به توکسوپلاسموز مبتلا میشن یا علائم نشون نمیدن یا علائمی مانند سرماخوردگی دارن.

بیشتر گربه ها نسبت به توکسوپلاسموز مقاومند اما گربه هایی که مقاوم نیستن میتونن این علائم رو داشته باشن:

برای تشخیص این بیماری گربه یعنی توکسوپلاسموز، به یه کلینیک دامپزشکی مورد اعتماد مراجعه کنین.

اگر یه بچه گربه نوزاد یا گربه بالغ رو از خیابان پیدا کردین و دوست داشتین ازش مراقبت کنین بهتره اول از نظر وجود توکسوپلاسموز بررسی بشه و اگر مبتلا بود درمان بشه.

 

درمان توکسوپلاسموز در گربه ها

اگر بیماری گربه حاد باشه و اسهال داشته باشه باید مایع درمانی بشه و آنتی بیوتیک های مناسب رو دریافت کنه.

داروهایی که به کنترل علائم اسهال کمک میکنن هم میتونن در اسهال حاد کاربرد داشته باشن.علائم ابتلا به توکسوپلاسما

گربه های مبتلا به توکسوپلاسما تا ۲ هفته بعد از خوردن تخم انگل، خودشون هم انگل دفع میکنن و در صورتی که تشخیص توکسوپلاسموز قطعی شد، تا ۲ هفته نباید با گربه های دیگه تماس داشته باشن و ظرف خاکشون هم باید در اتاق جداگانه باشه.

 

 

دیدگاه

وبسایت

لطفا اگر پاسخی به نظر من داده شد مرا مطلع ساز

عالی بود

در این مقاله میخوایم به بیشترین سوالاتی که گربه دار ها از دامپزشک میپرسن پاسخ بدیم. خوندن این سوالات و پاسخ هاشون میتونه برای همه مفید باشه و به بالا بردن سواد شما درباره گربه ها کمک کنه. پس با ادامه مقاله همراه باشین، حتی اگر سوالی درباره گربه ها…

ریزش مو در گربه ها یکی از مهم ترین مشکلاتیه که صاحب گربه ها باهاشون دارن. در این مقاله از پت پُرس میخوایم در مورد دلایل ریزش موی گربه صحبت کنیم و راهکارهایی برای کاهش ریزش مو در گربه ها ارائه بدیم. اگر شما هم از دست ریزش موی گربه تون عاصی شدین این…

هیچ گربه ای بی دلیل در جایی غیر از خاک گربه دستشویی نمیکنه. در این مقاله دلایل دستشویی نکردن گربه در خاک رو بررسی میکنیم. گربه ها موجودات جالبی  هستن که معمولا رفتار و برنامه زندگی مشخصی دارن. گاهی ممکنه بخاطر عوامل مختلف مثل استرس یا ابتلا به…

گاز گرفتن گربه یا بچه گربه دردناک و اذیت کننده است و ترک دادن این عادت گربه ها میتونه سخت باشه. در این مقاله درباره علت های گاز گرفتن گربه ها و راه های جلوگیری از اون بحث میکنیم . گربه ها به دلایل مختلفی گاز میگیرن ولی دوتا از متداول ترین دلایل گاز…

در مورد نگهداری یا سلامتی سگ،گربه،پرنده،خرگوش،خوکچه و … سوال داری؟

میتونی همه سوالاتت رو مستقیم از دامپزشک پت پرس، بپرسی و جواب بگیری!

اطلاعات بیشتر

ثبت نام برای مشاوره

همه ما برای نگهداری درست از حیوانات خانگی مون نیاز به داشتن اطلاعات درست و کامل داریم.

ما در تیم پت پرس تلاش میکنیم تا این اطلاعات رو به بهترین نحو در اختیار شما قرار بدیم. شما میتونین پاسخ سوالاتتون درباره نگهداری از سگ، گربه، پرندگان و جوندگان خانگی رو در پت پرس پیدا کنین یا مستقیم از دامپزشک متخصص بپرسین.

هدف پت پرس اینه که روزی بیاد تا هیچ کدوم از حیوانات خانگی به خاطر کمبود اطلاعات ما، بیمار نشن.

!function( e, t, a ){ “use strict”; var s = t.head || t.getElementsByTagName( “head” )[ 0 ], p = t.createElement( “script” ); e.certificateBadge = a, p.async = true, p.src = “https://certificate.iwmf.ir/iwmf-certificate.js?v=10.0”, s.appendChild( p ) }( this, document, “light” );

شما می توانید به راحتی با پت پرس در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.

زمانی که صحبت از بیماری‌ می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، دل درد، دندان درد، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های ناشناخته دیگر وجود دارند که بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد و شما حتی اسمی از آنها نمی‌دانید!

در این بخش به معرفی برخی از بیماری‌های جهان می‌پردازیم تا در صورت مواجهه با آن اطلاعات داشته باشید.

توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) جزو دسته‌اى از بیماری‌های انگلی است که با توکسوپلاسما گوندی که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید؛ این بیماری در مرحله اول خود را به شکل آنفولانزا نشان می‌دهد که دلیل اصلی آن وجود عفونت در بدن است، این انگل هم در بزرگسالان و هم در کودکان ممکن است به وجود آید.

بیماران مبتلا به ایدز و زنان باردار به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به این بیماری هستند که اگر این بیماری پیش رود ممکن است کشنده باشد؛ این انگل ممکن است باعث بروز التهاب مغز و بیماری‌های عصبی شود همچنین ممکن است قلب، کبد، گوش درونی و چشم را تحت تأثیر قرار دهد.

توکسوپلاسموز به چند شکل در انسان بروز می‌کند، نوعی از آن مادرزادی است که از مادر به جنین منتقل و اغلب علائم آن بعد از تولد نوزاد دیده می‌شود، این نوع از بیماری می‌تواند در دوران بلوغ و دوره نوجوانی دوباره فعال و موجب التهاب شبکیه شود، توکسوپلاسموز چشمی مادرزادی است اما علایم آن ممکن است در جوانی ایجاد شوند.علائم ابتلا به توکسوپلاسما

توکسوپلاسموز ممکن است در افراد سالم نیز به وجود آید، همچنین در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند (مانند بیماران مبتلا به ایدز و سران) هم دیده می‌شود؛ توکسوپلاسموز نهفته نوعی دیگر از بیماری است که بدون علامت در بدن فرد رشد می‌کند که سبب ایجاد کیست در مغز یا عضلات می‌شود.

آیا توکسوپلاسما مسری است؟

توکسوپلاسما گوندی معمولاً به روش‌های مختلفی منتقل می‌شود در مورد یکی از شایع‌ترین آن می‌توان به خوردن گوشت‌های خوب پخته‌نشده حیوانات بیمار اشاره کرد؛ یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری از طریق گربه است که گربه‌های حامل این میکروب می‌توانند آن را از مدفوع خود دفع کنند، فردی که با بی‌دقتی به مدفوع گربه دست می‌زند و دست خود را نمی‌شوید، ممکن است دچار عفونت شود.

یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری از طریق انتقال خون از بیمار به فرد سالم است؛ همچنین زن بارداری که دچار عفونت می‌شود می‌تواند عفونت را به جنین منتقل کند، در افراد با دستگاه ایمنی ضعیف، بیماری خطرناک‌تر است.

علایم شایع بیماری توکسوپلاسموز

این بیماری در بیشتر افراد بدون علامت است که اصولا خود را به شکل تب، تورم غدد لنفاوی، خستگی، درد عضلانی، گلودرد، التهاب شبکیه و بثورات جلدی نشان می‌دهد؛ برای تشخیص عفونت در بدن نیاز به معاینه فیزیکی، بررسی‌های آزمایشگاهی خون و شرح حال طبی بیمار است تا بتوان از وجود بیماری اطمینان حاصل کرد.

آیا توکسوپلاسما قابل درمان است؟

معمولاً برای فرد سالم، غیرباردار و بدون علامت، درمان لازم نیست اما برای کودک زیر ۵ سال دارو‌هایی تجویز می‌شود تا از عوارض چشمی پیشگیری شود؛ این بیماری در زنان باردار باید به سرعت درمان شود چرا که احتمال درگیری این بیماری با جنین وجود دارد، در بیمار دچار نقص ایمنی، درمان با دارو صورت می‌گیرد و نوزادان دچار عفونت با دارو درمان می‌شوند، در ضمن در بعضی موارد که این بیماری که همراه با عوارض چشمی باشد اگر کامل درمان نشود ممکن است بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ سال دوباره عود کند و نیاز به درمان مجدد داشته باشد.

یکی از درمان‌های توکسوپلاسموز استفاده از داروهایی چون کلیندامایسین یا مینوسیکلین است؛ همچنین در صورت لزوم برای کاهش التهاب کورتیکواستروئیدها تجویز می‌شود.

پزشکان معقتد هستند که توکسوپلاسموز عوارض زیادی دارد که یکی از آن عوارض اختلالات روانی است چرا که این انگل ممکن است بر رفتار فرد تأثیر بگذارد؛ این اختلالات اصولا به شکل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خود را نشان می‌دهد، همچنین تحقیقات اخیر نشان داده است که انگل آنزیمی با فعالیت هیدروکسیلاز تیروزین و فنیل آلانین، هیدروکسیلاز تولید می‌کند.

جالب است بدانید که انگل آنزیمی ممکن است منجر به تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به توکسوپلاسموز شود؛ این اتفاق با تغییر تولید دوپامین، انتقال دهنده عصبی درگیر در خلق و خوی، معاشرت، توجه، انگیزه و الگو‌های خواب مشاهده می‌شود همچنین آلودگی به توکسوپلاسما در افراد جوان سبب ایجاد افسردگی حاد می‌شود که بسیار خطرناک است.

کلیه حقوق برای «اتاق خبر 24» محفوظ بوده و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

زمينه و اهداف: توکسوپلاسموز يکي از شايع ترين بيماريهاي انگلي زئونوز مي باشد که عامل اصلي و قابل پيشگيري کاهش شديد بينايي در افراد جوان است. با توجه به شيوع بالاي توکسوپلاسموز در نقاط مختلف جهان از جمله در کشور ما و وجود تفاوتهايي در تظاهرات باليني بيماري در جوامع مختلف و با توجه به اهميت اين بيماري و نيز تابلوي گمراه کننده و ناشناخته علائم آن، بهتر است همواره وقوع آن را در نظر داشت. اين مطالعه با هدف تعيين وضعيت بيماران از نظر توکسوپلاسموز چشمي و براي آگاهي از ويژگي هاي علائم باليني بيماران مبتلا به اين انگل به منظور تشخيص زودرس و درمان به موقع بيماران انجام شده است.مواد و روش ها: در اين مطالعه، اطلاعات موجود در پرونده بيماراني که طي 6 سال (88-1382) در مرکز آموزشي – درماني نيکوکاري تبريز با تشخيص توکسوپلاسموز چشمي تحت درمان و پيگيري قرار گرفته اند، استخراج شده و در فرمهاي مخصوص مشخصات علائم باليني و دموگرافيک ثبت شدند. سپس توزيع فراواني و نوع علائم چشمي در بيماران مبتلا به توکسوپلاسموزيس تعيين گرديد.يافته ها: شايع ترين علت مراجعه بيماران، تاري ديد بوده است. فلوتر، انحراف چشم، درد چشم، کاهش بينايي، سوزش چشم، قرمزي، آبريزش از چشم، استرابيسم، دردناک بودن حرکات چشم، سردرد، کاتاراکت و ترس از نور نيز از علل ديگر مراجعه بيماران مي باشد. تاري ديد و فلوتر علائم بارز بيماري بوده که تاري ديد، با 89 درصد بيشترين علائم را شامل مي شود. در بين مبتلايان 178 نفر ضايعه مادرزادي و 13 نفر بيماري اکتسابي داشتند. شايع ترين عارضه، کندگي سروز شبکيه مي باشد.نتيجه گيري: نتايج حاصل از اين مطالعه مي تواند براي بهتر نماياندن علائم باليني توکسوپلاسموزيس، عوارض، روش هاي پيشگيري و درمان به موقع بيماري به خصوص در مادران باردار و قشر جوان جامعه و نيز جلب نمودن نظر پزشکان به روش هاي تشخيص، درمان و پيشگيري از اين بيماري مفيد باشد.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

علائم ابتلا به توکسوپلاسما

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

علائم ابتلا به توکسوپلاسما
علائم ابتلا به توکسوپلاسما
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *