درمان التهاب و گاز معده و روده با داروی گیاهی

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

پرخوری، تند خوردن غذا، مصرف غذاهای چرب باعث شیوع مشکلاتی نظیر سوءهاضمه می شود

 

راه های مختلفی برای درمان ورم معده وجود دارد؛ از تغییر در نحوه تغذیه و نوع غذاهای مصرفی گرفته تا انواع داروهای شیمیایی و گیاهی که برای رفع این مشکل تجویز می شود. در این مطلب گیاهان دارویی مفید برای درمان این بیماری آورده شده اندپرخوری، تند خوردن غذا، مصرف غذاهای چرب، مصرف زیاد کافئین و شکلات و همچنین استرس ها باعث شیوع مشکلاتی نظیر سوءهاضمه، سوزش و درد سر دل، نفخ و حالت تهوع می شود. گاز معده اغلب در اثر بلع هوا به خصوص در موقع غذا خوردن به وجود می آید و بهترین روش معالجه آن صرف غذا بدون عجله و با آرامش است. منشأ گاز موجود در روده ها نیز علاوه بر بلع هوا انجام تخمیر توسط میکروب های روده است.

در اغلب بیمارانی که از وجود گاز زیاد در معده و روده شکایت می کنند، حجم گاز افزایش پیدا نکرده است؛ بلکه در اثر اختلال در حرکات روده همان حجم طبیعی گاز، قادر به عبور معمولی از بالا به پائین در روده نیست و بیمار احساس نفخ می کند.

راه های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد؛ از تغییر در نحوه تغذیه و نوع غذاهای مصرفی گرفته تا انواع داروهای شیمیایی و گیاهی که برای رفع این مشکل تجویز می شود.جامعه امروز به بیماری سرعت و استرس مبتلا است، برای مقابله با عوارض ناشی از این مسئله که اغلب مزمن، هزینه بر و طولانی است، می توان از گیاهانی که به طور روزمره در دسترس ما هستند، استفاده کرد.

گیاه درمانی روشی است که در آن، بعد از معاینه های پزشکی و تشخیص لازم، از عناصر گیاهی با توجه به مواد موثره و خواص آن ها، برای رفع علائم بیماری استفاده می شود. این روش همانند طب جدید به مبارزه با علائم بیماری پرداخته و برای رفع آن ها می کوشد.گیاهان موثر در درمان التهاب و ورم معدهبابونهیکی از بهترین گیاهان برای درمان زخم و ورم معده، بابونه است. این گیاه به آسانی این مرض را درمان می کند و آن هایی که سال هاست با این مرض دست به گریبان هستند می توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

یکی از بهترین گیاهان برای درمان زخم و ورم معده، بابونه است

  برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و در هنگام صبح ناشتا چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.رازیانهاز تخم و برگ این گیاه می توان به عنوان دم کرده استفاده کرد. رازیانه حاوی ماده ای است که در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش دارد. 

رازیانه حاوی ماده ای است که در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش دارد

 نعنابرگ نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریک می کند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است.  

برگ نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سر دل و درد معده استفاده می شود

 زنجبیلاز 2 سال قبل تاکنون برای درمان تمامی اختلالات هضم استفاده می شده است. زنجبیل خواص تحریک کننده و درمانی دارد. این چاشنی با بهبود بخشیدن به عملکرد آنزیم های گوارشی به بهتر عمل کردن سیستم هاضمه بدن و کاهش نفخ کمک می کند.  

زنجبیل، به بهتر عمل کردن سیستم هاضمه بدن و کاهش نفخ کمک می کند

 شیرین بیانقسمت مورد استفاده شیرین بیان ساقه های زیرزمینی و ریشه های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. ترکیب موجود در ریشه های گیاه پنجاه برابر از شکر شیرین تر است و مقدار آن با توجه به شرایط محیطی و گونه گیاه بین 5 تا 2 درصد است. در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می شود. ریشه شیرین بیان محافظ بافت معده در برابر عوامل خطر (داروها و استرس) است و از بروز زخم معده و اثنی عشر جلوگیری می کنند.  

شه شیرین بیان محافظ بافت معده در برابر عوامل خطر (داروها و استرس) است

  ریحانریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های معده، روده مثل اسهال و استفراغ جلوگیری کند.  

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است می تواند معده را قوی تر کند

  مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل 2 یا 3 بار در روز برای کاهش درد معده مفید است. همچنین می توانید 1 تا 15 برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و میل نمایید. چای ریحان را می توانید روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.  

  شنبلیلهبرای درمان زخم معده استفاده می شود. شنبلیله حاوی یک ترکیب لعاب دار است که زخم معده را بهبود می دهد. برای دل درد یک قاشق از دانه شنبلیله را در دو فنجان آب حل کنید. سپس دانه ها را فشار داده تا حل شوند، کمی عسل اضافه کنید. حدود یک هفته دو بار در روز استفاده کنید.

شنبلیله، برای درمان زخم معده استفاده می شود

  

 بومادرانیک چنگ از گیاه گل بومادران را در یک لیوان آب جوش دم کرده یک استکان قبل از ناهار و شام میل کنید. (برای زنان باردار مضر است).

بومادران برای درمان ناراحتی های معده مفید است

منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

گیاهان مفید برای درمان نفخ شکم

 

احساس می کنید که باد کرده اید؟ نفخ برای بسیاری از افراد مبتلا به آن، یک شرایط آزاردهنده است که ممکن است بر فعالیت های کاری و اجتماعی افراد هم تاثیر منفی بگذارد.دلیل نفخ می تواند گاز معده، یبوست یا نگه داشتن آب باشد. اما از آنجا که برای هر دردی راه حلی وجود دارد، می توانید این دستورالعمل ها را برای شکست دادن نفخ به کار بگیرید. مجموعه ای از نوشیدنی ها و دم نوش ها هستند که می توانند به عنوان عامل پیشگیری در کاهش نفخ به شما کمک می کنند.  دمنوش هایی برای کاهش نفخسناسنا غنی از آنتراکینون ها است، ترکیبی که ضد یبوست است و میزان آب و الکترولیت ها را در روده  افزایش می دهد و همینطور حرکات حلقوی آن را زیاد می کند (انقباض عضله روده)، فرایندی دوبخشی که خروج مدفوع را تسریع می کند و برعکس مسهل های رایج باعث تقویت عضلات دیواری روده می شود. سنا همچنین تولید صفرا را تحریک می کند، سم زدایی را افزایش می دهد و در طول سه تا نه ساعت فعال است. گیاه سنا با خواص زیاد در درمان یبوست و همچنین لاغری بومی آفریقا و هندوستان است اما در جنوب ایران هم یافت می شود.احتیاط: این را هم در نظر داشته باشید که هیچ ملین گیاهی نباید بیش از هفت روز متوالی استفاده شود. 

گیاه سنا با خواص زیاد در درمان یبوست و درمان نفخ مفید است

  رازیانهدانه های این گیاه یک بادشکن قوی است. به این معنا که این گیاه می تواند بادها را بیرون بکشد، برای خلاص شدن از نفخ و همین طور رها شدن از درد شکم و گرفتگی های مربوط به مشکلات گوارشی شدید مانند سندروم روده تحریک پذیر یک انتخاب عالی است. روغن سبک رازیانه خاصیت ضدالتهاب و ضداسپاسم قوی دارد و کارش آرام کردن دیواره های روده است و می تواند بادهای گیرافتاده در روده را رها کند و تجمع ترکیبات گاز سمی را به نقطه ای که باعث شرمساری و همین طور نفخ شکم دردناک می شود کاهش دهد. در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می شود. همچنین از آنجا که رازیانه گیاه بسیار گرمی است اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره مند شوید، آن را با ماده ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند مانند سکنجبین و عسل. 

برای خلاص شدن از نفخ و همین طور رها شدن از درد شکم دمنوش رازیانه مصرف کنید

  چای بعد از ناهار دو قاشق چایخوری دانه رازیانه، یک قاشق چایخوری نعناع و یک قاشق بابونه را همراه دو قطع زنجبیل تازه خردشده را در قوری بریزید. دو فنجان آب جوش رویش بریزید و پنج دقیقه بگذارید بماند. اگر دوست داشته باشید می توانید آن را با عسل شیرین کنید. بابونهبابونه؛ آرامبخش، ضدالتهاب و ضداسپاسم است و برای مشکلات هضم به خصوص آن هایی که به دلیل استرس به وجود می آیند یا بدتر می شوند به شما کمک خواهدکرد. این نوع مشکلات هضم حالت هایی از قبیل تهوع، بیماری حرکت، سوزش سردل، معده عصبی یا سندرم روده تحریک پذیر هستند و بابونه برای مقابله با آن ها یکی از انتخاب های بی نظیر است.بابونه برای مقابله با آن ها یکی از انتخاب های بی نظیر است. بابونه با نعناع ترکیب بسیار خوبی است و هر دو برای آرام کردن ماهیچه های دستگاه گوارش مفیدند، همچنین این دو؛ بادی را که باعث نفخ معده شده، رها می کنند. یک فنجان از چای بابونه بعد از یک وعده غذایی سنگین، پادزهری عالی برای رودل است. 

بابونه؛ آرامبخش، ضدالتهاب و ضداسپاسم است و برای درمان نفخ مفید است

  گل سپاسی برای افزایش تولید ترشحات گوارشی که تعدادی از مشکلات روده از سوزش سر دل گرفته تا تهوع، اسهال و یبوست را باعث می شود از گیاهان نیروبخش تلخی مانند گل سپاسی استفاده می شود. برای هضم و نفخ آلرژی های احتمالی و عدم تحمل غذا مفید است و باعث افزایش ظرفیت بدن برای تجزیه غذا و همین طور جذب درست آن می شود. به صورت ایده آل مصرف گیاهان تلخی مانند گل سپاسی قبل از غذا باعث افزایش تولید بزاق، اسیدهای معده و صفرا می شود. نوشیدنی این گل 3 دقیقه قبل از غذا توصیه می شود.

 

گل سپاسی برای هضم و نفخ آلرژی های احتمالی و عدم تحمل غذا مفید است

 

خارمریمخار مریم یک آنتی اکسیدان قوی است که بدن را در برابر تاثیرات مضر رادیکال های آزاد و پراکسیددار شدن لیپید محافظت می کند. خارمریم همچنین تولید گلوتاتیون بدن را- که یک ترکیب آنتی اکسیدان مورد نیاز برای سم زدایی است- افزایش می دهد و تولید صفرا را که به نوبه خود سم ها را از کبد پاک می کند زیاد می کند. این گیاه همچنین تشکیل آنزیم هضم را همزمان با کاهش التهاب روده و تسکین مخاط غشای دستگاه گوارشی افزایش می دهد.

  

منبع: bartarinha.ir

 


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .



آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

همانطور که می دانیم طب امروز به سوی درمان بوسیله گیاهان دارویی رفته است و سعی در درمان بیماریها از طریق گیاهان دارد. نفخ شکم یکی از بیماری هایی که خیلی ها با آن مشکل دارند و برای درمان آن به دکتر مراجعه کرده اند و دارو خورده اند، اما برای درمان نفخ شکم راه های بهتری هم هست که با دارو گیاهی و بدون ضرر می توان آن را رفع کرد، در این بخش از سایت آکاایران سعی داریم تا شما را با یکی از این گیاهان آشنا کنیم تا با کمک آن نفخ شکم را درمان کنید. 
 

درمان نفخ روده

زیره و پیشگیری از بروز :
*  نفخ و اسپاسم روده بخصوص در بیماران با روده تحریک پذیرIBS
* چاقی
 

خانواده:
(Umbeliferae Apiaceae)مشخصات:
 گیاهی 3 ساله با ریشه دوکی شکل و ساقه ای منشعب. برگها شانه ای پخش ی باشند. هر گل آذین شامل چتر مرکبی است که خود مشتمل از 15 چتر کوچک می باشد با گلهای سفید که هر گل 5 گلبرگ 5 پرچم و یک کاسه کاهش یافته دارد. میوه شیزوکارپ کشیده تخم مرغی و دارای رگه های طوتی برجسته می باشد.
زمان جمع آوری آن هنگام رسیدن میوه هایش می باشد.

پراکندگی:
 شمال و مرکز اروپا، عراق، ایران، افغانستان، روسیه و قفقاز
 در ایران در استانهای گیلان، آذربایجان، همدان، کرمان و قزوین کشت می شود.

بخشهای مورد استفاده:
 میوه

ترکیبات شیمیایی:
لیمونن کاروون

 خواص:

ضدنفخ: قویترین ضد نفخ گیاهی می باشد.
ضد اسپاسم: از اسپاسم عضلات صاف روده می کاهد.
 ضد میکرب: اثرات ضد میکربی متوسط دارد.
افزایش دهنده میزان متابولیسم بدن

موارد مصرف:
 پیشگیری:نفخ: از بروز نفخ جلوگیری می کند.
 اسپاسم: بطور مستقیم وغیر مستقیم (با کاهش باد روده) از اسپاسم روده جلوگیری می کند.چاقی: با افزایش سوخت وساز بدن منجر به کم شدن بروز چاقی می شود.

 درمان:
 نفخ: بخصوص اگر روده ای باشد، در بیماران روده تحریک پذیر IBS بسیار موثر است. {(خوراکی) معادل وکمکی}اسپاسم روده: اگر همراه با اتساع روده ها باشد موثرتر است. {(خوراکی و موضعی) معادل وکمکی}چاقی: در رژیم های لاغری از زیره استفاده و سوءاستفاده می شود.

تداخلات دارویی:
 زیره سبز باعث کاهش قند خون شده لذا در مصرف توام با داروهای کاهنده قند خون باید احتیاط شود.

موارد منع مصرف و احتیاط:
* مصرف بیش از اندازه آن در رژیم های لاغری برای سلامتی مضر می باشد.
* جهت تعدیل عوارض و افزایش اثر در رژیم های لاغری بهتر است همراه لیموترش مصرف گردد.

مصرف در دوران بارداری:
ممنوعیتی از مصرف آن گزارش نشده است.

مصرف در دوران شیردهی:
ممنوعیتی از مصرف آن گزارش نشده است.

حاج‌آقامحمدی، فوق‌تخصص گوارش و کبد و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرسیده‌‏ایم.
سلامت: آقای دکتر! لطفا توضیح دهید که گاز معده و روده چگونه به وجود می‏آید؟ بخشی از گازی که در
معده وجود دارد، ناشی از هوایی است که ما آن را می‌بلعیم و به‏طور طبیعی وجود دارد، اما در بعضی
شرایط مثل غذا خوردن با استرس، حرف زدن هنگام غذاخوردن، آدامس جویدن، مصرف نوشابه‌های گازدار و میزان بلع هوا بیشتر
می‌شود.
درنتیجه احساس آروغ‌زدن به فرد دست می‌دهد.
بخش دیگری از گاز معده نیز ناشی از فعل و انفعالات اسیدمعده و شیره‌های گوارشی است که وقتی با هم
ترکیب می‌شوند، تولید گاز می‌کنند.
گازهای قسمت تحتانی دستگاه گوارش یا روده‏ها نیز عمدتا ناشی از تاثیر باکتری‌ها و میکروب‌های روده روی بقایای موادغذایی است.
همان‌طور که می‌دانید قسمتی از غذاهایی که ما می‌‌خوریم در دستگاه گوارش هضم نمی‌شوند و داخل روده باقی می‌مانند.
باکتری‌هایی که داخل روده‌بزرگ زندگی می‌کنند این مواد را تخمیر می‌کنند و از تخمیر این مواد، گاز تولید می‌شود.
سلامت: آیا گاز روده و معده از نظر ترکیب تفاوتی هم با هم دارند؟ بله، معمولا از نظر ترکیب با
هم متفاوت هستند زیرا همان‌طور که اشاره کردم گاز موجود در معده هوایی است که وارد معده می‌کنیم و عمدتا
از اکسیژن و نیتروژن تشکیل شده است.
بخشی هم که ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی در معده است، ترکیبی از دی‌اکسید‌کربن است ولی گازی که
در روده‌ها توسط باکتری‌ها تولید می‌شود ترکیب‌های سولفوردارد که به همین دلیل معمولا بدبو است.
سلامت: بدبو شدن گاز روده چه زمانی می‌شود؟ معمولا خوردن مواد فیبردار مانند کلم، کاهو و حبوبات که حاوی
مواد ساکاریدی هستند و مدت‌زمان بیشتری در روده می‌مانند باعث فعالیت میکروب‌ها می‌شود و گاز و بدبوتری ایجاد
می‌کنند به همین دلیل افرادی که به‌خصوص از این مشکل رنج می‌برند بهتر است چنین موادی را کمتر مصرف کنند.یبوست هم در ایجاد این مشکل سهم بسزایی دارد زیرا هرچه مدفوع زمان کوتاه‌تری در دستگاه گوارش باقی بماند
فرصت کمتری در اختیار باکتری‌ها قرار می‌گیرد و گاز سولفوردار کمتری تولید می‌شود.
اصلاح شیوه زندگی و بهتر کردن اجابت‌مزاج و بهبود یبوست در کاهش این مشکل موثر است.
بهتر است به جای مواد فیبردار از انواع میوه‌ها و سبزی‌های دیگر استفاده شود.
سلامت: معمولا دفع چه مقدار گاز در طول شبانه‌روز طبیعی است؟ یک فرد سالم ممکن است در شبانه‏روز حدود ۱۰
تا ۱۵ بار دفع گاز روده و یک تا دو بار دفع گاز معده را به صورت آروغ داشته باشد.
افزایش این میزان دفع گاز، باعث ایجاد ناراحتی‌هایی می‌شود که به صورت آروغ‌زدن‌ و دفع گاز مکرر، احساس باد و
سنگینی و پیچش در شکم می‌شود که همه اینها به یک بررسی از نظر سایر علل و بیماری‌ها نیاز دارد.
سلامت: چه علت‌ها و بیماری‌هایی باعث ایجاد افزایش گاز در دستگاه گوارش می‌شوند؟ یکی از مشکل‌هایی که به صورت شایع
در افراد دیده می‌شود وجود نداشتن آنزیم هضم شیر یا لاکتاز در بدن است درنتیجه وقتی این افراد شیر می‌خورند،
قند شیر یا لاکتوز در بدنشان هضم نمی‌شود.
قند شیر هضم‌نشده وارد روده‌ها می‌شود و باکتری‌ها آن را تخمیر می‌کنند و گاز تولید می‌کند بنابراین این افراد به
خاطر مصرف شیر و لبنیات دچار نفخ و سروصدای شکم می‌شوند.
این حالت به جز ماست و دوغ با همه محصولات شیری اتفاق می‌افتد.
زیرا قند این دو محصول، طی فرآیند تولید تجزیه می‌شود.
به همین دلیل به چنین افرادی توصیه می‌کنیم نیازهای لبنی خود را یا با مایعات و دوغ تامین کنند
یا از محصولات و فرآورده‌های بدون لاکتوز و آنزیم هضم شیر که به صورت قرص در بازار وجود دارد استفاده
کنند.
بیماری دیگر بیماری سلیاک یا حساسیت به پروتئین گندم است.
افرادی که به سلیاک مبتلا هستند در هضم و جذب گندم و جو دچار مشکل می‌شوند و علایمی چون نفخ
و مشکلات گوارشی مانند اسهال و دل‌درد دارند.
یک علت بسیار شایع دیگر در ایجاد نفخ، وجود میکروب‌ ژیاردیا در دستگاه گوارش است.
ژیاردیا یک نوع انگل گوارشی است که توسط آب و سبزی‌های آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شود.
وجود این میکروب هم عوارضی مانند نفخ، سروصدای شکم، باد و احساس اتساع شکم ایجاد می‌کند، بنابراین افرادی که نفخ
مقاوم دارند باید به این مساله نیز توجه کنند.
بیماری شایع دیگر افزایش میکروب‌های داخل دستگاه گوارش است.
وقتی میکروب‌ها در روده زیاد می‌شوند تولید گاز در روده بزرگ افزایش پیدا می‌کند و عوارضی مانند دفع گاز، اتساع
شکم و مشکلاتی در قسمت‌های تحتانی دستگاه گوارش ایجاد می‌شود.
افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، می‌توانند زیر نظر پزشک از یک دوره آنتی‌بیوتیک استفاده کنند و درمان شوند.
علت شایع دیگر در ایجاد نفخ بیماری IBS یا نشانگان روده تحریک‌پذیر است.
افرادی که به IBS مبتلا هستند عمدتا از درد شکم، اسهال و یبوست رنج می‌برند، اما در درصدی از
بیماران علاوه بر این مشکلات احساس نفخ و اتساع شکم نیز دیده می‌شود.
تاخیر در تخلیه معده نیز عامل مهم دیگری در ایجاد گازهای دستگاه گوارش است.
معده بعضی از افراد بدون علت یا با علت زمینه‌ای بیماری‌هایی مثل دیابت و کم‌کاری تیرویید به خوبی تخلیه نمی‌شود
و باعث ایجاد نفخ و اتساع شکم می‌شود.
سلامت: آیا نفخ داشتن طولانی مدت نگران‌کننده است؟ نه، نفخ بیماری شایعی است اما جزو کم‌خطرترین و بی‌ضررترین بیماری‌های گوارشی
محسوب می‌شود.
طبق بررسی‌هایی که در مورد بیماران مبتلا به نفخ در طولانی‌مدت انجام شده است مشخص شده این افراد دچار عوارض
یا بیماری‌های گوارشی جدی ناشی از نفخ نشده‌اند، اما برای آنکه مشکل افرادی که طولانی‌مدت از نفخ رنج می‏برند حل
شود باید به پزشک مراجعه کنند و پزشک پس از بررسی‏های لازم و کشف علت نفخ، آنها را درمان کند
تا کمتر اذیت شوند.
سلامت: اگر گاز روده دفع نشود عارضه‌ای در پی خواهد داشت؟ ممکن است دفع‌نشدن گاز غیرارادی باشد، مثلا ممکن است
به دلیل وجود مشکلاتی در روده گاز دفع نشود.
در این صورت فرد دچار درد در ناحیه شکم، اتساع و فشار روده‌ها خواهد شد.
در این صورت به اقدام درمانی نیاز است ولی زمانی فرد ناچار است به صورت ارادی از دفع گاز روده‏اش
جلوگیری کند.
در این صورت مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود زیرا به محض تغییر شرایط گاز دفع خواهد شد.
سلامت: آیا شب‌ها می‌توان کنترلی روی دفع گاز داشت؟ کنترل اسفنکتر ناحیه مقعد در افراد به دلیل فشاری که در
آن ناحیه وجود دارد، متفاوت است مثلا ممکن است این فشار در خانم‌هایی که در سن بالا هستند به دلیل
تعداد زایمان‌هایی که داشته‌اند کم شود.
در نتیجه وقتی این افراد خواب هستند و کنترل ارادی از دست می‌رود، ممکن است دفع گاز غیرارادی داشته باشند.
برای این پدیده لازم نیست کار خاصی انجام داد فقط می‌توان با انجام کارهایی نفخ را درمان کرد.
وقتی مشکل نفخ از بین برود، این مشکل هم حل می‌شود.
سلامت: برای جلوگیری از سروصدای شکم ناشی از نفخ چه باید کرد؟ اگر علت ایجاد نفخ پیدا شود با رفع
علت این مشکل هم برطرف می‌شود.
معمولا ژیاردیا، اختلال در هضم شیر و نشانگان روده تحریک‌پذیر مهم‌ترین علت‌ها در ایجاد سروصدای شکم هستند که معمولا بادرمان نفخ هم از بین می‌رود.
سلامت: معمولا چه درمان‏هایی برای کاهش نفخ یا گاز دستگاه گوارش به کار می‏رود؟ اصلاح وضعیت غذا خوردن، مصرف‌نکردن آدامس
و نوشابه‌های گازدار، آرام غذاخوردن، توجه به بیماری‌هایی که ذکر شد و درمان آنها مشکل نفخ را تا حدود زیادی
برطرف می‌کند.
درصورتی که با رعایت مسایل فوق مشکل حل نشد، یعنی زمینه‌های عصبی و استرسی در میان است که باید زیر
نظر روان‌شناس یا روان‌پزشک حل شوند.
درصد بسیار کمی از بیماران ممکن است به بیماری‌های بسیار نادری مبتلا باشند که به اقدام‌ها و بررسی‌های پیچیده‌تر نیاز
دارند ولی افراد با نکاتی که ذکر شد درمان می‌شوند.
افرادی هم که دائم آروغ می‌زنند بهتر است تا حد امکان جلوی آروغ زدن خود را بگیرند چون این کار
می‌تواند مشکل نفخ را بدتر کند ضمن اینکه باید عادت‌های غذایی و نحوه غذا‌خوردن این افراد هم اصلاح شود.
سلامت: می‌توان از داروهای گیاهی با پایه نعناع بدون تجویز پزشک استفاده کرد؟ معمولا داروهای گیاهی که عمدتا با پایه
نعناع ساخته می‌شوند برای نفخ دستگاه گوارش فوقانی مفید هستند البته به شرط اینکه بیمار مشکل ریفلاکس و یبوست
نداشته باشد زیرا نعناع باعث بدتر شدن این دو مشکل می‌شود اما همین داروها برای افرادی که دارای نفخ روده
هستند موثر نیست.
برای نفخ روده داروی گیاهی خاصی وجود ندارد و از آنجا که مشکل عمدتا میکروبی است، فرد باید آنتی‌بیوتیک‌درمانی شود.
سلامت: طول دوره درمان با آنتی‌بیوتیک چقدر است؟ معمولا با توجه به شرایط بیمار، دوره درمان بین یک تا ۳
هفته متغیر است، اما دوره درمان کسانی که مشکلات و بیماری‌های دیگری دارند طولانی‌تر است.
ضمن اینکه مشکل نفخ مدتی پس از درمان مجددا می‌تواند عود کند و برگشت‌پذیر باشد.
منبع: سلامت آی آر

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

والدین می دانند که چقدر گوش درد در میان کودکان رایج است اما بزرگسالان نیز می توانند به طور مکرر درد گوش را تجربه کنند. شما مجبور نیستید عفونت یا هر مشکل دیگری در گوش های تان داشته باشید زیرا در این مقاله در خصوص درمان گوش درد اطلاعات مفیدی به شما می دهیم. درد های ناحیه گوش ها می توانند تضعیف کننده باشند اما آنها همیشه به آنتی بیوتیک ها جواب نمی دهند. دستورالعمل های تجویزی برای عفونت های گوش در 5 سال گذشته

روز پنج‌شنبه 11 مرداد گردهمایی بنیاد (Tooth friendly توث فرندلی) سوئیس، یکی از معتبرترین بنیادهای بین المللی سنجش سلامت محصولات خوراکی مرتبط با بهداشت دهان و دندان، برگزار

داشتن معده درد عصبی در برخی افراد می تواند یک اتفاق معمولی باشد. با این حال بنا به گفته پزشکان و علوم پزشکی، این یک وضعیت قابل تشخیص

چين و چروك پوست به‌خصوص پوست صورت براي اكثر افراد به‌ويژه خانم‌ها خوشايند نيست. اين چروك‌ها با گذشت زمان و در طول حيات انسا‌ن‌ها رخ مي‌دهند و گريزي

قارچ شیتاکه یک ماده غذایی پرطرفدار در دنیا محسوب می شود. این موضوع تنها به دلیل طعم گوشتی و  متنوع شیتاکه نبوده، بلکه خواص غذایی اعجاب انگیز قارچ

تونر چیست ؟ آیا می دانید دیگر تونیک است و در بعضی از مراکز بهداشتی و داروخانه ها، آن را با لفظ تونیک می خوانند؟ این پاک

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

درمان التهاب وگازمعده وروده باداروی گیاهی

گازمعده:

گاز معده موجود در معده اغلب در اثر بلع هوا بخصوص در موقع غذا خوردن بوجود می آید و بهترین روش معالجه آن صرف غذا بدون عجله و تند نخوردن است . منشاء موجود در روده ها نیز علوه بر بلع هوا انجام تخمیر توسط میکروبها ی موجود در روده و تولید گاز  در اثر برخی واکنش های شیمیایی در روده و هم چنین گازهای خون هستند که ممکن به داخل روده نفوذ کنند .در اغلب بیمارانی که از وجود گاز زیاد در معده و روده شکایت می کنند . حجم گاز افزایش پیدا نکرده است . بلکه در اثر اختلال در حرکات دودی روده همانند حجم طبیعی گاز قادر به عبور معمولی از بالا به پائین در روده نیست واحساس نفخ بوجودمی آورد

بیماری کرون (Chron’s disease) یک بیماری التهابی روده است که باعث ایجاد زخم‌هایی

 در طول دستگاه گوارش می‌شود.

علائم این بیماری ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد؛ برخی از موارد شدید این بیماری ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.این نکات را در مورد این بیماری در نظر داشته باشید:

علائم بیماری شامل درد شکمی، اسهال و مدفوع خونی است.

علائم دیگر ممکن است شامل خستگی، تهوع و درد مفصل است.

در اشکال خفیف بیماری آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهایی به سالیسیلات‌ها ممکن است علائم بیماری را کنترل کنند.

داروهای استروئیدی یا کورتونی عموما برای افرادی که بیماری شدید‌تری دارند،تجویز می‌شوند.

بیماری کرون را نمی‌توان علاج کرد، اما بسیاری از افراد تحت درمان را برای مدت‌های طولانی بدون علامت نگه داشت.

کولیت اولسر :

کولیت اولسرو بیماری است که در آن جدار داخلی کولون (روده بزرگ) دچار التهاب می شود. سیستم ایمنی بدن بطور نابجا جدار داخلی کولون را موردحمله قرار داده و باعث ایجاد التهاب، زخم، خونریزی و اسهال می شود. اگر چه کولیت اولسرو یک بیماری مزمن و درمان قطعی ندارد، ولی بخوبی کنترل می شود. اکثر بیماران زندگی فعال و پرباری دارند. بیماری معمولاً با مصرف طولانی مدت دارو و نظارت دقیق بر عوارض بیماری به خوبی کنترل می شود. علل :به نظر می رسد دو عامل در ایجاد بیماری کولیت اولسرو موثر باشند. زمینه ژنتیک و عوامل محیطی ژنتیککولیت اولسرو تمایل به تکرار در اعضای خانواده بیمار دارد و این موضوع دلالت به نقش عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری دارد. در 1% تا 25% بیماران، یکی از بستگان درجه اول وی دچار بیماری التهابی روده می باشد. محیط : عوامل محیطی فراوانی از جمله عفونتها، می توانند باعث ایجاد بیماری در افراد دارای زمینه ژنتیکی شوند. به علل ناشناخته، بیماری کولیت اولسرو در کشورهای اسکاندیناوی و توسعه یافته شایعتر است. بیماری مردان و زنان را به یک اندازه مبتلا می کند. شایعترین سن ابتلا به بیماری کولیت اولسرو بین 3-15 سالگی است. واژه های مشترک : – بیماری محدود به رکتوم را پروکتیت اولسرو می ند. – واژه کولیت دیستال یا پروکتو سیگموئیدیت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بیماری تا قسمتی از کولون سیگموئید پیشروی کرده باشد. – کولیت سمت چپ زمانی گفته می شود که التهاب تا انتهای کولون عرضی پیشروی کرده باشد. – زمانیکه بیماری تا کولون صعودی پیشرفت کرده ولی به سکوم نرسیده باشد این حالت را کولیت وسیع یا شدید می¬ند. – واژه پانکولیت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که التهاب تا سکوم پیشروی کرده باشد. علائم: علائم بیماری کولیت اولسرو می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد و در طول زمان تغییر کند. واژه شعله ور شدن یا flare up زمانی بکار برده می شود که علائم بیماری تشدید یا بیماری فعال شود. واژه خاموشی یا remission زمانی بکار برده می شود که بیماری خاموش یا غیر فعال باشد. بیماری خفیف:علائم بیماری کولیت اولسرو خفیف شامل خونریزی متناوب از مقعد، دفع بلغم و اسهال خفیف (کمتر از 4 بار در روز)می باشد. ممکن است دل پیچه خفیف، زور زدن دردناک و دوره هایی از یبوست نیز مشاهده شود. بیماری متوسط:علائم بیماری شامل اسهال خونی شل (تا 1 بار در روز)، کم خونی خفیف، درد خفیف تا متوسط شکم و تب خفیف می باشد. بیماری شدید:

در بیماران مبتلا به کولیت اولسرو شدید، قسمت وسیعی از کولون و اغلب موارد تمامی روده بزرگ درگیر است. علائم بیماری شامل اسهال (بیش از 1 بار در روز)، درد شدید شکمی، تب، کم آبی و خونریزی قابل توجه که اغلب منجر به کم خونی می گردد. کولیت اولسرو شدید می¬تواند موجب کاهش وزن سریع شود. بیماری برق آسا: به تشدید علائم بیماری کولیت اولسرو شدید که با افزایش گلبولهای سفید خون، بی اشتهایی و درد شدید شکمی همراه است بیماری برق آسا گفته میشود. بیماری خارج روده ای:اغلب مفاصل بزرگ (آرتریت، ساکروایلئیت)، چشم، پوست و با شیوع کمتر ریه از مناطقی هستند که ممکن است دچار التهاب گردند. اغلب موارد مفاصل بزرگ (زانوها، ستون فقرات)، چشم (اپی اسکلریت، یووئیت)، پوست ( پیودرماگانگرنزوم ، اریتم ندوزوم) و با شیوع کمتر ریه دچار التهاب می گردند. این علائم معمولاً در بیمارانی که دچار عود بیماری یا فعال شدن آن می شوند مشاهده می گردد. دیگر موارد التهاب می تواند در بیماران مبتلا به کولیت اولسرو که در حال خاموشی است نیز مشاهده شود. یک نوع آن آرتریت ستون فقرات است که موجب درد کمر خواهد شد از دیگر موارد، که در 5% بیماران رخ می دهد، التهاب مجاری صفراوی است که می تواند موجب یک بیماری کبدی به کلانژیت اسکلروزان اولیه شود. این بیماری (PSC) معمولاً با اندازه گیری آنزیمهای کبدی خون آشکار می گردد. در بیماران مبتلا به کولیت اولسرو خطر تشکیل لخته های خون و انواع خاص کم خونی نیز است.

گاسترولان:

بدون نسخه میتوان از داروخانه ها این دارو را تهیه کرد ولی بهتر است که با مشورت پزشک تجویز شود مخصوصا اگر بیماری خاصی غیر از این بیماری دارید.

شکل داروئي :قطره خوراکی 3 ميلی ليتری

موارد مصرف :ضد اسپاسم ، بادشکن ، برطرف کننده اختلالات اسپاستيک و بيماريهای التهابی دستگاه گوارش(التهاب معده و روده ها يا گاستروانتريت و ورم معده و) و رفع گاز معده و روده

جزاء فرآورده :در هر 5 ميلی ليتر قطره گاسترولان عصاره هيدروالکليک مواد زير موجود است : ميوه رازيانه 55 ميليگرم ،گلهای بابونه6 ميليگرم ، برگ نعناع 75 ميليگرم .

استاندارد شده : بر مبنای 17/ – 13/% آنتول و 41- 34 ميليگرم فلاونوئيد(برحسب کوئرستين) در هر 1 ميلی ليتر قطره . مواد موثــره: رازيانه : آنتول ، استراگول و ليمونن . بابونه : سزکوئی ترپن )بيزابولول ،کامازولن ،فلاونوئيد).نعنا: منتول ، سينئول و اسيدها ی روزمارينيک ، کلروژنيک و کافئيک . آثار فارماکولوژی و مکانيسم اثر :اسانس رازيانه و عصاره الکلی آن دارای اثر ضد اسپاسم قابل ملاحظه ای ميباشد. بنظر ميرسد اين آثار از طريق دخالت در متابوليسم کلسيم درسلولهای عضله صاف ظاهرميشود . در يک مطالعه بالينی دوسوکور همراه با پلاسبو روی 7 نفر بيمار مبتلا به اختلالات گوارشیمانند نفخ شديد ، فرمولاسيون های گياهی محتوی رازيانه بمدت 14 روز مورد بررسی قرار گرفته است . نتايج نشان دهنده پيشرفت چشم گير در درمان ناراحتی بيماران مورد مقايسه با گروه شاهد بود .فلاونوئيدها عمدتا” مسئو ل اثر ضد اسپاسم و بادشکن بابونه هستند .اثر ضداسپاسم اين ترکيبات معادل اثر پاپاورين است. بر اساس تحقيقات وارم  و ديگران اثر ضد التهاب اين دارو مربوط به مهار آنزيم پروستاگلاندين سنتتاز و ليپواکسی ژناز است . مطالعات بالينی نشان دهنده اين امر هستندکه روغن نعناع در درمان بعضی از علائم سنـدروم روده تحريک پذير(IBS) موثر ميباشد.54 بيمار مبتلا به اختلالات گوارشی تحت درمان با 4 ميليگرم روغن نعنا و يا 5 ميلی گرم روغن زيره قرارگرفتند.در ايـــن مطالعه که همــــراه بــا گروه کنترل بود،معلوم شد که 1/63% اين بيماران بعداز درمان از درد و ناراحتی خلاصی يافتند و 3/26% آنها گزارش کاهش درد را دادند .آثار توام گياهان فوق الذکر در فرآورده گاسترولان ، موجب تشديد اثر ضد اسپاسم اين دارو شده است .دستورمصرف:بزرگسالان وکودکان بالاتر از 6 سال 3-2 قطره وکودکان زير6 سال 2- 15 قطره همراه با کمی آب ، 5- 3 نوبت در روز قبل از غذا مصرف شود .موارد منع مصرف ونکات قابل توصيه :بيماران با علائم ائوزوفاژيت برگشتی ، بهتر است از مصرف ترکيباتی که فشاراسفنکتر تحتانی را کاهش ميدهند مانند نعنا اجتناب ورزند .عوارض جانبی :در افراد حساس به فرآورده های گياهی ممکن است عوارض آلرژيک بروز نمايد .مصرف در حاملگی و شيردهی :درحين شير دادن و آبستنی مصرف اين دارو زير نظر پزشک انجام شود .

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *