داروی خوراکی درمان زگیل تناسلی

خواص دارویی و گیاهی

 زگيل بيماري ويروسي است كه انواع متعددي دارد و با روشهاي مختلف درمان مي شود . سايمتدين خوراكي يك روش درماني بي خطر در زگيلهاي متعدد معمولي است كه موفقيتهاي درماني نيز داشته ولي هنوز به صورت يك درمان معمول مورد استفاده قرار نگرفته است . اين مطالعه با هدف تعيين ميزان اثر سايمتيدين در درمان زگيلهاي معمولي متعدد مقاوم انجام گرفته است .مطالعه به صورت كارآزمايي باليني يك سويه كور در سال 8 – 1379در بيمارستان خاتم الانبيا زاهدان بر روي دو گروه 42 نفري بيماران كه از نظر تعداد ، محل و نوع زگيل همسان و به صورت تصادفي در دو گروه تقسيم شدند، انجام شد . درگروه اول روزانه 3 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن سايمتدين خوراكي روزانه به مدت 3 ماه از دارونما استفاده شد . هر دو گروه 3 ماه بعد از مصرف دارو ارزيابي باليني شدند . نتايج حاصله جمع آوري و از آزمون كاي دو جهت تفسير نتايج استفاده شد .در گروه مورد 8 بيمار (19%) بهبودي كامل ، 7 بيمار (17%) بهبودي نسبي و 27 بيمار (64%) عدم بهبودي و در گروه شاهد 5بيمار (12%) بهبودي كامل ، 3 بيمار(7 %) بهبودي نسبي و 34 بيمار (81%) عدم بهبودي داشتند كه با آزمون كاي دو بين مصرف دارو و بهبودي در هر دو گروه ارتباط معني دار وجود نداشت (P&gt.5) ، اما در تفكيك بيماران به زير گروههاي سني 12 سال و كمتر و بالاي 12 سال ديده شد كه در گروه مورد در هر دو زير گروه سني بين سن بيماران و درمان با سايمتدين ارتباط معني دار وجود نداشت (P&gt.5) ، اما در گروه شاهد در گروه سني 12 و زير 12 ساله ، بين سن بيماران و درمان با دارونما ارتباط معني دار مشاهده شد (P&gt.13) . مطالعه نشان داد كه اثربخشي سايمتدين بيشتر از دارونما نيست كه با نتايج ساير مطالعات قابل مقايسه است ، اما پاسخ گروه سني 12 و زير 12 ساله ها در گروه شاهد به دارونما در مطالعه ما حاكي از آن است كه مانند بعضي بيماريهاي پوستي از جمله كهير مزمن ، ريزش موي منطقه اي وليكن پلان كه به دارونما پاسخ مي دهند ، بايستي در درمان زگيل بچه ها نيز پاسخ به دارونما مورد توجه قرار گيرد.

 

 

داروی خوراکی درمان زگیل تناسلی

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

آیا تا به‌ حال مشکل زگیل را تجربه کرده‌اید؟ زگیل در ۲۰٪ از افراد سالم در عرض ۳ ماه بهبود می‌یابد. این مشکل در ۶۰٪ از افراد طی مدت ۲ سال حل می‌شود. بنابراین در مواقع زگیل خودبه‌خود درمان می‌شود، ولی افراد می‌خواهند زودتر از شر آن خلاص شوند. زیرا زگیل دردناک، تحریک‌کننده و زشت است. خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای درمان زگیل وجود دارد، بنابراین نیازی نیست به‌خاطر زگیل ناراحت باشید. یکی از بهترین راه‌ها جهت درمان زگیل و پیشگیری از آن، تقویت سیستم ایمنی بدن است. می‌توانید با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین سی و زینک دستگاه ایمنی‌تان را تقویت کنید. همچنین مصرف نوشیدنی‌های پروبیوتیک مانند کفیر نیز راهی مناسب برای تقویت دستگاه ایمنی بدن است. هر زمانی که زگیل بر روی بدن‌تان نمایان شد، می‌توانید با روش‌های طبیعی آن را درمان کنید. با ما همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

داروی خوراکی درمان زگیل تناسلی

زگیل یک زایده‌ی پوستی کوچک، سخت و خوش‌خیم است که توسط نوعی ویروس (ویروس پاپیلوم انسانی) ایجاد می‌شود. برای انتخاب بهترین روش درمان زگیل بهتر است ابتدا نوع آن را شناسایی کنید.

زگیل معمولی: این نوع از زگیل‌ها اغلب بر روی دست نمایان می‌شوند. رنگ این نوع زگیل‌ها معمولا شبیه به رنگ پوست بوده و سطحی زبر دارند. ۷۰٪ از زگیل‌های پوستی غیرتناسلی را زگیل‌های معمولی تشکیل می‌دهند.

زگیل‌های مسطح: معمولا بر روی پاها و پشت دست‌ها مشاهده می‌شوند. ظاهر آنها صاف، مسطح و به‌شکل جوش‌های قهوه‌ای مایل به زرد است.

زگیل‌های حد واسط: این دسته از زگیل‌ها ترکیبی از زگیل‌های معمولی و مسطح هستند.

زگیل‌های زیرناخنی: این زگیل‌ها معمولا در زیر یا اطراف ناخن‌ها ایجاد می‌شوند.

زگیل‌های کف‌پایی: این زگیل‌ها در کف پا ایجاد می‌شوند و ظاهرشان شبیه به پینه‌های بسیار ضخیم است.

زگیل‌های موزاییکی: این زگیل‌ها شبیه به زگیل‌های کف‌پایی هستند. زگیل‌های کف‌پایی به‌صورت تنها مشاهده می‌شوند. ولی زگیل‌های موزاییکی شامل مجموعه‌ای از زگیل‌های کف‌پایی هستند.

زگیل‌های تناسلی: این دسته از زگیل‌ها، زایده‌های نرمی هستند که بر روی آلت‌ تناسلی نمایان می‌شوند. زگیل‌های تناسلی جزو عفونت‌های منتقله‌ی آمیزشی هستند و عامل آن نژاد خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است.

ریشه‌ی بروز هر نوع زگیلی ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد. زگیل نتیجه‌ی تماس مستقیم با این ویروس واگیردار است. این ویروس موجب می‌شود پوست سریع‌تر از حد معمول رشد کند. HPV می‌تواند قسمت‌هایی از پوست با کوچک‌ترین آسیب مانند بریدگی یا ساییدگی را آلوده کند.

استفاده از دوش‌های همگانی، شغل‌هایی که در آن فرد باید گوشت را زیاد لمس کند، دستگاه ایمنی سرکوب‌شده بر اثر مصرف برخی داروها یا بیماری‌هایی مانند ایدز، احتمال بروز زگیل را افزایش می‌دهند. معمولا زگیل در افرادی که دستگاه ایمنی سالمی دارند، بی‌ضرر است و پس از گذشت چند ماه یا یکی دو سال خودبه‌خود ار بین می‌رود.

گزینه‌های شما برای درمان همه‌ی زگیل‌ها به غیر از زگیل تناسلی تقریبا شبیه به هم هستند. ولی در زگیل تناسلی با توجه به نوع خاص ویروس ایجادکننده‌ی آن، درمان کمی متفاوت است.

داروهای موضعی قوی محتوی اسید سالیسیلیک با از بین بردن لایه‌‌های زگیل به‌مرور زمان به درمان آن کمک می‌کنند. داروهای محتوی سالیسیلیک باید به‌طور منظم استفاده شوند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از اسید سالیسیلیک به همراه سرمادرمانی تأثیر بیشتری خواهد داشت. بنابراین ممکن است پزشک به همراه اسید سالیسیلیک، سرمادرمانی را نیز برای‌تان تجویز کند.

ممکن است این روش درمانی دردناک باشد و چند هفته‌ای طول بکشد. در این روش زگیل به کمک نیتروژن مایع، منجمد و نابود می‌شود. سرمادرمانی باعث ایجاد تاول‌هایی در اطراف زگیل می‌شود. وقتی که پوست با تاول کنده شود، همه یا بخشی از زگیل نیز کنده خواهد شد. ممکن است برای نابودی کامل زگیل نیاز باشد هر چند هفته یک‌بار سرمادرمانی تکرار شود. بهتر است پس از بهبود زگیل توسط سرمادرمانی در ناحیه‌ی مورد نظر از اسید سالیسیلیک استفاده شود.

ممکن است پزشک‌ ترجیح بدهد برای درمان زگیل‌تان از بی‌کلرواستیک اسید یا تری‌کلرواستیک اسید استفاده کند. عوارض جانبی رایج این داروها احساس سوزش و گزش پوستی است. ممکن است در میان دفعات درمان با این اسیدها استفاده‌ی موضعی از اسید سالیسیلیک نیز برای‌تان تجویز شود.

در این روش از داروها یا محلول‌هایی برای تحریک دستگاه ایمنی به مبارزه با زگیل‌های ویروسی استفاده می‌شود. در این روش پزشک ماده‌ای خارجی (پادگن) را به داخل زگیل تزریق می‌کند یا آن را به‌طور موضعی بر روی زگیل می‌مالد.

در این روش زگیل یا زگیل‌ها به کمک یک سوزن الکتریکی بریده می‌شوند. از آنجایی که این عمل دردناک است، ابتدا باید پوست بی‌حس شود. این عمل از خود اثرات زخم بر جای می‌گذارد و به همین علت معمولا برای درمان زگیل کف‌پایی استفاده نمی‌شود.

در این روش از پرتوهای پُرقدرت نور یا لیزر برای سوزاندن و نابودی بافت زگیل استفاده می‌شود. شواهد به‌دست‌آمده از میزان اثرگذاری لیزردرمانی محدود است. این روش می‌تواند باعث ایجاد درد و اثر زخم شود.

برای درمان زگیل‌های تناسلی یک سری داروهای موضعی وجود دارند که می‌توان آنها را به‌طور مستقیم بر روی زگیل‌های تناسلی مالید. ایمیکویمود (آلدارا و زیکلارا)، پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس) از این دسته داروها هستند. پودوفیلین نوعی رزین با پایه‌ی گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را نابود می‌کند. پزشک‌تان خودش باید محلول پودوفیلین را بر روی پوست‌تان بمالد. جزء فعال‌ پودوفیلوکس شبیه به پودوفیلین است، با این تفاوت که خودتان می‌توانید آن را در خانه استفاده کنید. تری‌کلرواستیک اسید نیز یک درمان شیمیایی است که می‌تواند زگیل‌های تناسلی را از بین ببرد و باید حتما یک پزشک‌ آن را بر روی پوست‌تان بمالد.

مصرف داروهای زگیل بدون‌نسخه بر روی بافت‌های مرطوب ناحیه‌ی تناسلی توصیه نمی‌شود. مصرف این داروها برای درمان زگیل تناسلی حتی می‌تواند تحریک و درد بیشتری ایجاد کند.

برای از بین بردن زگیل تناسلی به کمک جراحی روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر باردار هستید و ممکن است نوزادتان در هنگام زایمان در معرض برخورد با زگیل قرار بگیرد، جراحی برای شما ضروری خواهد بود. سرمادرمانی که در آن زگیل به کمک نیتروژن مایع، منجمد می‌شود یا برداشتن زگیل به کمک جراحی دو گزینه‌ی شما در این شرایط است. سایر روش‌های جراحی شامل الکترو کاتری (سوزاندن زگیل به کمک برق) و لیزر درمانی هستند.

خوشبختانه برای درمان زگیل‌ روش‌های طبیعی زیادی وجود دارند. در زیر به برخی از بهترین روش‌های طبیعی درمان زگیل اشاره می‌کنیم.

بر اساس تحقیقات نوار چسب داکت در درمان زگیل مؤثرتر از روش‌های سرمادرمانی و انجماد عمل کرده است. در یک مطالعه ۸۵٪ از کسانی که از نوار چسب داکت استفاده کرده بودند، بهبود یافتند. در حالی که این عدد برای گروهی که برای رهایی از شر زگیل از سرمادرمانی بهره بردند، تنها ۶۰٪ بود. اکثر کسانی که با نوار چسب داکت تحت درمان قرار گرفتند، ظرف مدت ۲۸ روز بهبود یافتند. همچنین کسانی که برای درمان از روش سرمادرمانی استفاده کردند، به دو مرحله‌ی سرمادرمانی با فاصله‌ی حداقل دو هفته نیاز داشتند. محققان معتقدند نوار چسب داکت با تحریک دستگاه ایمنی بیمار به درمان او کمک می‌کند.

استفاده از نوار چسب داکت برای کودکان نیز ترس کمتری خواهد داشت. استفاده از نوار چسب داکت روشی بی‌خطر و بدون ترس برای درمان زگیل در کودکان است.

زگیل را با نوار چسب داکت نقره‌ای به‌مدت ۶ روز بپوشانید. سپس زگیل را در آب قرار بدهید و بافت مرده را به‌آرامی بردارید. پس از آن باید زگیل را به‌مدت ۱۲ ساعت در معرض هوا قرار بدهید. این روند را تا جایی ادامه بدهید تا زگیل ناپدید شود.

پوست موز و سیر فقط برای درمان جوش‌ صورت و نیش حشرات مفید نیستند، بلکه برای درمان زگیل نیز می‌توانند مناسب باشند. این دو ماده‌ی غذایی موفقیت بالایی در درمان زگیل‌های مسطح، معمولی و کف‌پایی از خود نشان دادند.

پیش از پوشاندن زگیل با پوست موز یا تکه‌های سیر برای افزایش تأثیرگذاری آنها، ۲ تا ۴ قطره از روغن درخت چای یا تنتور سرو بادبزنی بر روی زگیل بریزید. سپس یک تکه از پوست موز را بریده و بر روی زگیل قرار بدهید. سپس روی آن را با چسب محکم کنید. همچنین می‌توانید بر روی زگیل و اطراف آن لایه‌ی نازکی از روغن زیتون بریزید. سپس برش نازکی از سیر تازه بر روی آن قرار بدهید و با چسب آن را محکم کنید. بهترین زمان برای انجام هریک از این روش‌ها درست قبل از رفتن به رختخواب است.

استفاده‌ی شبانه از موز و سیر باید به‌مدت ۳ هفته تکرار شود. زمانی که زگیل شروع به مردن کند، رنگ آن به سیاه تغییر می‌یابد.

در مطالعه‌ای که بر روی ۴۰ نفر صورت گرفت، هیپنوتیزم در درمان زگیل موفق‌تر از اسید سالیسیلیک موضعی و پلاسیبوها (استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی که با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی دارند) عمل کرد. هیپنوتیزم در درمان زگیل کودکان نیز بسیار موفق عمل کرد. اگر می‌خواهید این روش را انجام بدهید، خودتان می‌توانید نحوه‌ی هیپنوتیزم را بیاموزید. هیپنوتیزم می‌تواند نوعی درمان جایگزین برای رهایی از شر زگیل‌ها باشد.

نقره‌ی نیترات به‌صورت محلول و پماد در دسترس است و می‌تواند در درمان زگیل مؤثر باشد. چسب نقره‌ی نیترات نیز گزینه‌ی دیگری برای رهایی از شر زگیل‌هاست. در مطالعه‌ای ۳۵ بیمار با چسب نقره‌ی نیترات تحت درمان قرار گرفتند که از این تعداد ۲۴ نفر به‌طور کامل یا جزئی بهبود یافتند.

زینک (روی) به‌صورت پماد وجود دارد و می‌توان از آن برای درمان زگیل استفاده کرد. یک پماد معمولی زینک که حاوی ۲۰٪ زینک اکسید باشد را روزی دو بار بر روی زگیل خود بمالید. این روند درمان را تا ۳ ماه ادامه بدهید. یک درمان موضعی دیگر برای زگیل آب مقطر محتوی ۵ تا ۱۰ درصد زینک سولفات است که باید آن را سه بار در روز و به‌مدت ۴ هفته بر روی زگیل‌تان بمالید.

درمان‌های موضعی بالا برای زگیل‌های غیرتناسلی مناسب هستند. برای درمان زگیل تناسلی خارجی می‌توانید یک یا دو بار در روز بر روی آن ویتامین A مایع یا بتاکاروتن بریزید. برای دریافت بهترین نتیجه ۳ تا ۴ قطره تنتور جعفری بیابانی، مخروط‌سانان یا سرو بادبزنی نیز به این درمان بیفزایید. این درمان‌ها را برای زگیل تناسلی داخلی استفاده نکنید. همچنین اگر باردار هستید پیش از شروع هر درمانی برای زگیل تناسلی ابتدا با پزشک مشورت کنید.

داروی خوراکی درمان زگیل تناسلی

روغن‌های ضروری نیز می‌توانند به عنوان یک درمان طبیعی برای زگیل محسوب شوند. روغن درخت چای، مرزنگوش، لیمو، آویشن و اکالیپتوس مؤثرترین روغن‌های ضروری برای درمان زگیل هستند. برای زگیل‌های کف‌پایی یک قطره از مرزنگوش را با صمغ کندر و کمی روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را ۲ تا ۳ بار در روز بر روی زگیل و اطراف آن بمالید. این کار را به‌مدت ۲ تا ۴ هفته تکرار کنید تا زگیل از بین برود. پس از نابودی زگیل این ترکیب را به‌مدت یک هفته‌ی دیگر نیز بر روی محل مورد نظر بمالید تا از بازگشت احتمالی زگیل جلوگیری کنید.

برای درمان زگیل‌های تناسلی روغن صمغ کندر را با روغن درخت چای ترکیب کنید و مانند روش قبلی آن را استفاده کنید. حتی پس از درمان زگیل تا مدتی به این درمان ادامه بدهید تا از بازگشت زگیل جلوگیری کنید. برای جلوگیری از پخش شدن این ترکیبات، برای هر بار استفاده از آنها یک گوش پاک‌کن تمیز بردارید و به کمک آن ترکیبات را بر روی زگیل‌تان بمالید.

زینک می‌تواند در درمان زگیل‌ها تأثیر به‌سزایی داشته باشد. زیرا بسیاری از افرادی که از زگیل رنج می‌برند، کمبود زینک دارند. شکل خوراکی زینک در کسانی که کمبود زینک دارند، مفید است. برای زگیل‌های ویروسی مقدار توصیه‌شده‌ی مصرف خوراکی زینک روزانه ۱۰ میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن فرد است. ۲ تا ۶ ماه به این درمان ادامه بدهید.

درمان‌های هومئوپاتیک (همسان‌درمانی) یک شیوه‌ی درمان جایگزین محسوب می‌شوند که در آن از کمترین مقدار یک جزء فعال برای درمان بیماری استفاده می‌شود؛ حتی اگر این جزء در ابتدا باعث بروز بیماری شود. در هومئوپاتی نزدیک به ۲۵ دارو برای درمان زگیل وجود دارد. انتخاب درمان مورد نظر به علائم و محل زگیل‌تان بستگی خواهد داشت. برخی از داروهای هومئوپاتیک رایج زگیل عبارتند از: سیلیس، نوش آمریکایی، کاستیکوم، اسید نیتریک و پنجه‌گرگی شاخ‌گوزنی.

گیاهان ضدویروسی مانند آقطی، ریشه‌ی گون و سرخارگل (اکیناسه) به بدن‌تان در مبارزه با ویروس‌هایی که علت بروز زگیل‌تان بوده‌اند، کمک می‌کنند. این گیاهان از پیشرفت زگیل جلوگیری می‌کنند. آنها دستگاه ایمنی را تقویت و به بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند. این روش درمانی بهتر از داروهایی است که به‌طور خاص به یک عامل بیماری‌زا هجوم می‌برند. زیرا عوامل بیماری‌زا به‌مرور زمان دچار جهش شده و درمان‌شان سخت‌تر می‌شود.

هر چیزی که دستگاه ایمنی بدن‌تان را تقویت کند، به رهایی از شر زگیل‌ها هم کمک خواهد کرد. زیرا زگیل‌ها نتیجه‌ی آلودگی ویروسی هستند. همچنین کمبود برخی مواد مغذی مانند کمبود زینک می‌تواند احتمال ایجاد زگیل را افزایش بدهد.

در اینجا به برخی از غذاهایی که در درمان زگیل‌ مؤثرند، اشاره خواهیم کرد.

در میان نوشیدنی‌ها بهتر است از نوشیدنی‌های سرشار از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. به این منظور یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای تقویت دستگاه ایمنی‌تان عبارت است از:

خوشبختانه راه‌های مختلفی برای کاهش احتمال بروز زگیل وجود دارند. زگیل در اثر ویروس HPV ایجاد می‌شود و مکان‌های گرم و مرطوب به گسترش زگیل کمک می‌کنند. استفاده‌ی مکرر از مکان‌هایی مانند استخر و حمام‌های عمومی می‌تواند موجب سرایت زگیل شود. به همین دلیل باید در اتاق دوش یا معابر موجود در استخرها نوعی پاپوش بپوشید.

از ارتباط فیزیکی با کسانی که زگیل دارند، اجتناب کنید. اگر خودتان دچار زگیل شده‌اید، از خارش دادن یا کندن آن خودداری کنید. زیرا این کار باعث گسترش یا عفونت زگیل می‌شود. اگر نیاز باشد می‌توانید زگیل را به کمک بانداژ بپوشانید. تا حد امکان از قرار گرفتن زگیل در محیط‌های مرطوب خودداری کنید.

تا جای ممکن همیشه دستان‌تان را خشک نگه دارید. زیرا کنترل زگیل در محیط‌های مرطوب دشوارتر است. از اصلاح، شانه کردن و لیف زدن نقاطی که زگیل وجود دارد، خودداری کنید. زیرا این کار می‌تواند به‌راحتی باعث گسترش زگیل‌ها شود. پس از لمس کردن زگیل‌ حتما باید دستان‌تان را بشویید.

برای پیشگیری از ابتلای سایر افراد خانه بهتر است لباس و حوله‌هایتان را دور از دسترس دیگران نگه دارید تا به اشتباه از آنها استفاده نشود. همچنین از پوشیدن لباس‌ها و جوراب‌هایی که روز قبل پوشیده‌اید خودداری کنید.

استفاده از کاندوم در طول رابطه‌ی جنسی می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کند.

برگرفته از: draxe.com

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

به کمک یافته‌های علمی، پوست خود را بهتر بشناسید و آن را جوان و جذاب نگه دارید.

179تومان

15تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

ببخشید این نوار چسب داکت که بالا گفته شده رو از کجا میتونم تهیه کنم.خیلی فوری نیاز دارم ممنون میشم جواب بدین

مد و زیبایی

درمان جوش زیر پوستی با ۶ روش‌ خانگی موثر

علل ورم صورت و ۶ راهکار موثر برای درمان آن

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

فواید پارافین تراپی و نحوه انجام آن در منزل


علت جوش روی سینه و ۸ روش درمان خانگی آن

موزه های تهران؛ سفر فرهنگی در دل پایتخت

مسیر یادگیری؛ ۴ مرحله‌ای که برای استادشدن در هر مهارتی طی می‌کنیم

زخم اثنی عشر؛ علائم،‌ دلایل،‌ راه‌های پیشگیری و درمان

کتاب صید قزل آلا در آمریکا؛ شاهکاری دیگر از نویسنده‌ٔ محبوب آمریکایی

انواع هوش‌ گاردنر؛ چرا نتایج تست هوش سنتی قابل اعتماد نیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *