خواص و عوارض صبر زرد

صبر زرد(شاخ بزي) گياهي است علفي و چند ساله با برگ‌هاي ضخيم، گوشتي و دراز. حاشيه‌ برگ‌هاي آن کمي پيچ و خم‌دار و داراي تيغ است. گل‌هاي آن‌ به‌صورت خوشه‌اي زيبا در انتهاي محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مايل به زرد قرار دارند.

قسمت مورد استفاده صبر زرد، شيرابه به دست آمده از برگ‌هاي گياه است که امکان دارد به صورت تازه غليظ(خميري) و يا خشک شده با رنگ‌هاي متفاوت زرد، زرد مايل به سبز، قهوه‌اي و يا قرمز مايل به سياه باشد.

در سال‌هاي اخير کشت صبر زرد، گونه ي Vera در ايران معمول گشته است. گرچه اين گياه با نقاط گرم و مرطوب سازگاري خوبي دارد، ولي در نقاط مختلف ايران کشت مي‌شود.تاريخچه

نقاشي‌هايي از صبر زرد، بر روي کنده‌کاري‌هاي ديوارهاي معابد مصري ديده شده است. اين معابد در هزاره چهارم قبل از ميلاد بنا شده است. صبر زرد را که “گياه جاودانگي” گرفته بود، به هنگام خاک سپاري، براي فراعنه هديه مي‌آوردند.

کتاب “The Egyptian Book of Remedies” (‌‌15 سال قبل از ميلاد مسيح) از کاربرد صبر زرد در درمان عفونت‌ها، معالجه پوست و تهيه داروهاي ملين سخن گفته است. “ديسکوريد”(فيزيک‌دان يوناني)، در سال 74 پس از ميلاد، صبر زرد را جهت التيام زخم، جلوگيري از ريزش مو ، درمان زخم‌هاي دستگاه تناسلي، و معالجه همورئيد، مفيد دانست.خواص و عوارض صبر زرد

بازرگانان عرب، در قرن ششم بعد از ميلاد، اين گياه را به آسيا آوردند، و اسپانيايي‌ها آن را در قرن شانزدهم، از منطقه مديترانه به برّ جديد (World New) بردند. در عصر جديد (193) مصرف کلينيکي صبر زرد به منظور درمان التهاب پوست ناشي از اشعه ايکس آغاز شد.ترکيبات مهم

گياه، حاوي مشتقات هيدروکسي آنتراسن از جمله آلوئين‌هاي A2وB  به ميزان 4- 25درصد کل ترکيبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزين 2A، B وC است.

ترکيبات مهم ديگر آلوئه شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزيم‌ها از جمله: اکسيداز، آميلاز و کاتالاز، همچنين ويتامين‌هايي نظير: B1، B2، B6، C، E و اسيد فوليک و مواد معدني مانند: کليسم، سديم، منيزيم، روي، مس و کروم مي‌باشند.اثرات مهم

خاصيت اصلي صبر زرد، به عنوان يک مسهل قوي بوده و داراي خواص ديگري از جمله ضد ورم، ضد ميکروب، التيام زخم‌ها، ضد آفتاب و ضد سوختگي مي‌باشد.

ژل الوئه اثرات خوب و مفيدي بر روي سوختگي‌هاي معمولي، سوختگي‌هاي حاصل از اشعه، زخم‌ها و صدمات ديگر پوست دارد.

يکي از فرآورده‌هاي آلوئه، کرم‌هاي ‌هيدرو فيليک تهيه شده از 5/ درصد ژل آلوئه مي‌باشد که در درمان پسوريازيس بسيار خوب است. همچنين ژل خوراکي آن براي زخم معده ، افراد مبتلا به ايدز و مبتلايان به آسم( مدت شش ماه) مصرف مي شود.

تحقيقات اخير، اثرات مثبت آن را در بيماران مبتلا به ديابت نشان داده است و آزمايش‌هاي انجام يافته بر روي موش‌ها اثرات مذکور را تاييد کرده است. اثرات ديگر آلوئه شامل اثرات ضد سرطان و اسپرم‌کش آن است.

در سال‌هاي اخير، ژل آلوئه به طور وسيع در محصولات آرايشي، بهداشتي و به خصوص در کشور آمريکا مصرف مي‌شود. اين ژل داراي خواص ضد ورم و ضد ميکروبي است و مرطوب کننده مناسبي نيز محسوب مي‌شود. صنايع غذايي آمريکا در محصولات خود از ژل آلوئه به عنوان ماده‌اي موثر در تناسب اندام و سلامتي بدن استفاده مي‌کنند.طريقه و مقدار مصرف

محصولات مختلف آلوئه به شکل قرص و کپسول به همراه بعضي گياهان ديگر از جمله بلادون ،توسط کارخانه‌هاي داروسازي عرضه شده‌اند.

ميزان عادي مصرف 2/ – 1/ گرم آلوئه و يا 1/- 5 / گرم عصاره آلوئه براي چند شب متوالي مي‌باشد.صبر زرداستفاده مستقيم از ژل گياه

براي استفاده مستقيم از ژل آلوئه، مي‌توان برگ‌هاي گياه را قطع کرد. در محل قطع شده، ژل بي‌رنگي نمايان مي شود که با فشردن برگ گوشتي گياه، ژل بيرون مي‌زند. مي‌توان از اين ژل به‌طور مستقيم جهت مرطوب کردن پوست، آفتاب سوختگي، زخم سوختگي‌هاي معمولي و نرم کردن اگزماي زير چشم استفاده کرد.

ژل به مرور زمان در معرض هوا تغيير رنگ داده و در نهايت به رنگ قرمز تيره(مايل به سياه) در مي‌آيد.عوارض جانبي

مصرف بيش از حد ژل(مصرف روزانه يک گرم به مدت طولاني) ممکن است باعث عدم تعادل آب و الکتروليت‌‌هاي بدن، سقط جنين، زايمان زودرس، اسهال خوني و ضايعات کليه شود. همچنين مصرف مقادير بسيار زياد آن ممکن است منجر به مرگ شود.موارد منع مصرف

نبايد از ژل در زمان تهوع، استفراغ ، دردهاي شکمي، خونريزي مقعد و ضعف شديد استفاده کرد.

در زمان بارداري به غير از دستور پزشک، مصرف آن ممنوع است.احتياط

– براي مصرف بيش از دو هفته آن، بايد با پزشک مشورت کرد.

– در صورت تاثير نکردن تا 24 ساعت پس از مصرف، ممکن است مشکلات جدي وجود داشته باشد که بايد به پزشک مراجعه کرد.

– چون تأثير ترکيبات آلوئه در کودکان مشخص نيست، بنابراين در اين گونه موارد بايد با پزشک مشورت کرد.

– بهتر است از فرآورده‌هاي صنعتي آلوئه، براي سنين بالاي ده سال و حداکثر به مدت دو هفته استفاده شود. مقدار مصرف عصاره آلوئه در سنين مختلف 17/- 4 / گرم است که اين ميزان معادل 3- 1 ميلي‌گرم هيدروکسي آنتراکينون در روز است.مهم‌ترين اثرات گزارش شده صبر زرد

ضد آلرژي ، ضد سرطان، ضد ميکروب، ضد قارچ، ضد ويروس، ضد آفتاب سوختگي، کاهش دهنده قند خون، مسهل، ضد کرم، ضد ورم، مرطوب کننده و نرم کننده، قاعده‌آور، ملين، مقوي معده و کبد.نکات قابل توجه

– بيش از 3 گونه آلوئه وجود دارد که مهم‌ترين آنها از نظر استفاده دارويي، آرايشي و بهداشتي، الوئه ورا (Aloe Vera) مي‌باشد.

– منبع جغرافيايي دقيق آلوئه معلوم نيست، ولي به احتمال زياد مربوط به مصر يا خاورميانه مي‌باشد.

– محصولات مختلف آلوئه که به بازار ارائه شده‌اند شامل:

1- ژل آلوئه: محصول طبيعي(بدون تغيير غلظت ژل) از برگ‌هاست.

2- کنسانتره‌آلوئه: ژل آلوئه است که آب آن را خارج کرده‌اند.

3- عصاره آلوئه: حاوي دست کم 5درصد ژل آلوئه است.

4- لاتکس آلوئه: مايع تلخ زرد رنگي که از پوست لوله‌اي پرسيکل به دست مي‌آيد و حاوي آلوئين است.

– در نقاط مختلف جهان از گونه‌هاي ديگر صبر زرد مانند AB و AC استفاده‌هاي مشابهي با گونه Aloe Vera به عمل مي‌آيد. اين گياهان نيز با عمومي «Aloe» مشهور مي‌باشند.

دکتر محمدحسين صالحي سورمقي- دکتراي تخصصي فارماکوگنوزي

استاد دانشکده داروسازي تهران

.

تمامی حقوق برای پاسخگویان محفوظ می باشد. نقل قول و کپی مطالب با ذکر سند و آدرس سایت آزاد است + این سایت به صورت جهادی اداره می گردد و تبلیغات های موجود جهت تامین بخشی از هزینه هاست.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

صبر زرد(شاخ بزی) گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه‌ برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن‌ به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

قسمت مورد استفاده صبر زرد، شیرابه به دست آمده از برگ‌های گیاه است که امکان دارد به صورت تازه غلیظ(خمیری) و یا خشک شده با رنگ‌های متفاوت زرد، زرد مایل به سبز، قهوه‌ای و یا قرمز مایل به سیاه باشد.

در سال‌های اخیر کشت صبر زرد، گونه ی Vera در ایران معمول گشته است. گرچه این گیاه با نقاط گرم و مرطوب سازگاری خوبی دارد، ولی در نقاط مختلف ایران کشت می‌شود.

نقاشی‌هایی از صبر زرد، بر روی کنده‌کاری‌های دیوارهای معابد مصری دیده شده است. این معابد در هزاره چهارم قبل از میلاد بنا شده است. صبر زرد را که “گیاه جاودانگی” گرفته بود، به هنگام خاک سپاری، برای فراعنه هدیه می‌آوردند.

کتاب “The Egyptian Book of Remedies” (‌‌15 سال قبل از میلاد مسیح) از کاربرد صبر زرد در درمان عفونت‌ها، معالجه پوست و تهیه داروهای ملین سخن گفته است. “دیسکورید”(فیزیک‌دان یونانی)، در سال 74 پس از میلاد، صبر زرد را جهت التیام زخم، جلوگیری از ریزش مو ، درمان زخم‌های دستگاه تناسلی، و معالجه همورئید، مفید دانست. خواص و عوارض صبر زرد

بازرگانان عرب، در قرن ششم بعد از میلاد، این گیاه را به آسیا آوردند، و اسپانیایی‌ها آن را در قرن شانزدهم، از منطقه مدیترانه به برّ جدید (World New) بردند. در عصر جدید (193) مصرف کلینیکی صبر زرد به منظور درمان التهاب پوست ناشی از اشعه ایکس آغاز شد.

گیاه، حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2وB  به میزان 4- 25درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین 2A، B وC است.

ترکیبات مهم دیگر آلوئه شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی مانند: کلیسم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند.

خاصیت اصلی صبر زرد، به عنوان یک مسهل قوی بوده و دارای خواص دیگری از جمله ضد ورم، ضد میکروب، التیام زخم‌ها، ضد آفتاب و ضد سوختگی می‌باشد.

ژل الوئه اثرات خوب و مفیدی بر روی سوختگی‌های معمولی، سوختگی‌های حاصل از اشعه، زخم‌ها و صدمات دیگر پوست دارد.

یکی از فرآورده‌های آلوئه، کرم‌های ‌هیدرو فیلیک تهیه شده از 5/ درصد ژل آلوئه می‌باشد که در درمان پسوریازیس بسیار خوب است. همچنین ژل خوراکی آن برای زخم معده ، افراد مبتلا به ایدز و مبتلایان به آسم( مدت شش ماه) مصرف می شود.

تحقیقات اخیر، اثرات مثبت آن را در بیماران مبتلا به دیابت نشان داده است و آزمایش‌های انجام یافته بر روی موش‌ها اثرات مذکور را تایید کرده است. اثرات دیگر آلوئه شامل اثرات ضد سرطان و اسپرم‌کش آن است.

در سال‌های اخیر، ژل آلوئه به طور وسیع در محصولات آرایشی، بهداشتی و به خصوص در کشور آمریکا مصرف می‌شود. این ژل دارای خواص ضد ورم و ضد میکروبی است و مرطوب کننده مناسبی نیز محسوب می‌شود. صنایع غذایی آمریکا در محصولات خود از ژل آلوئه به عنوان ماده‌ای موثر در تناسب اندام و سلامتی بدن استفاده می‌کنند.

محصولات مختلف آلوئه به شکل قرص و کپسول به همراه بعضی گیاهان دیگر از جمله بلادون ،توسط کارخانه‌های داروسازی عرضه شده‌اند.

میزان عادی مصرف 2/ – 1/ گرم آلوئه و یا 1/- 5 / گرم عصاره آلوئه برای چند شب متوالی می‌باشد.

برای استفاده مستقیم از ژل آلوئه، می‌توان برگ‌های گیاه را قطع کرد. در محل قطع شده، ژل بی‌رنگی نمایان می شود که با فشردن برگ گوشتی گیاه، ژل بیرون می‌زند. می‌توان از این ژل به‌طور مستقیم جهت مرطوب کردن پوست، آفتاب سوختگی، زخم سوختگی‌های معمولی و نرم کردن اگزمای زیر چشم استفاده کرد.

ژل به مرور زمان در معرض هوا تغییر رنگ داده و در نهایت به رنگ قرمز تیره(مایل به سیاه) در می‌آید.

مصرف بیش از حد ژل(مصرف روزانه یک گرم به مدت طولانی) ممکن است باعث عدم تعادل آب و الکترولیت‌‌های بدن، سقط جنین، زایمان زودرس، اسهال خونی و ضایعات کلیه شود. همچنین مصرف مقادیر بسیار زیاد آن ممکن است منجر به مرگ شود.

نباید از ژل در زمان تهوع، استفراغ ، دردهای شکمی، خونریزی مقعد و ضعف شدید استفاده کرد.

در زمان بارداری به غیر از دستور پزشک، مصرف آن ممنوع است.

– برای مصرف بیش از دو هفته آن، باید با پزشک مشورت کرد.

– در صورت تاثیر نکردن تا 24 ساعت پس از مصرف، ممکن است مشکلات جدی وجود داشته باشد که باید به پزشک مراجعه کرد.

– چون تأثیر ترکیبات آلوئه در کودکان مشخص نیست، بنابراین در این گونه موارد باید با پزشک مشورت کرد.

– بهتر است از فرآورده‌های صنعتی آلوئه، برای سنین بالای ده سال و حداکثر به مدت دو هفته استفاده شود. مقدار مصرف عصاره آلوئه در سنین مختلف 17/- 4 / گرم است که این میزان معادل 3- 1 میلی‌گرم هیدروکسی آنتراکینون در روز است.

ضد آلرژی ، ضد سرطان، ضد میکروب، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد آفتاب سوختگی، کاهش دهنده قند خون، مسهل، ضد کرم، ضد ورم، مرطوب کننده و نرم کننده، قاعده‌آور، ملین، مقوی معده و کبد.

– بیش از 3 گونه آلوئه وجود دارد که مهم‌ترین آنها از نظر استفاده دارویی، آرایشی و بهداشتی، الوئه ورا (Aloe Vera) می‌باشد.

– منبع جغرافیایی دقیق آلوئه معلوم نیست، ولی به احتمال زیاد مربوط به مصر یا خاورمیانه می‌باشد.

– محصولات مختلف آلوئه که به بازار ارائه شده‌اند شامل:

1- ژل آلوئه: محصول طبیعی(بدون تغییر غلظت ژل) از برگ‌هاست.

2- کنسانتره‌آلوئه: ژل آلوئه است که آب آن را خارج کرده‌اند.

3- عصاره آلوئه: حاوی دست کم 5درصد ژل آلوئه است.

4- لاتکس آلوئه: مایع تلخ زرد رنگی که از پوست لوله‌ای پرسیکل به دست می‌آید و حاوی آلوئین است.

– در نقاط مختلف جهان از گونه‌های دیگر صبر زرد مانند AB و AC استفاده‌های مشابهی با گونه Aloe Vera به عمل می‌آید. این گیاهان نیز با عمومی «Aloe» مشهور می‌باشند.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی- دکترای تخصصی فارماکوگنوزی

استاد دانشکده داروسازی تهران

‌های فارسی: صبر زرد- شاخ‌بزی

‌های علمی: Aloe capenis, Aloe barbadensis, Aloe Vera

عمومی: Cape aloe

عربی: ‌الصبر (Alsaber)

آلمانی: Aloe

خواص و عوارض صبر زرد

‌های مترادف: Aloe Vulgaris, Aloe perfoliata

خانواده: Liliaceae (خانواده کلشیک)

انگلیسی: Aloe

فرانسوی: Aloes

اثرات گیاه آلوئه بر زخم پوستی



※صبر زرد عصاره برگ گیاهی است که به فارسی صبر زرد می گویند.

※در برگهای صبر عصاره فراوانی وجود دارد که شفاف،چسبنده،سبز رنگ و خیلی تلخ است.

※این عصاره به محض اینکه در مجاورت هوا قرار گیرد سفت شده و ماده صمغی قهوه ای رنگی را تشکیل می دهد.

※صبر بسیار تلخ به رنگ زعفرانی یا سرخ تیره،صاف،براق و ترد می باشد،در حین شکستن ریز ریز می شود و بوی ان شبیه مر مکی است،خورد شده ان مانند بلور و گرد ان زرد طلایی است.خواص و عوارض صبر زرد

※صبر دارای انواعی بوده و نوع شفاف که به رنگ قرمز یاقوتی است،مرغوب تر از نوع کدر و جگری است.


※ضماد صبر با سرکه برای رفع واریس مفید است.

※ترکیب سه گانه صبر،مرمکی و کافور را می توان به صورت سرمه جهت تقویت بینایی استفاده نمود.


※طبیعت صبر گرم و خشک است.


※صبر گیاهی مسهل محسوب می شود.


※صبر باز کننده رگها و مجاری بسته کبد است.


※برای رفع یرقان مفید است.


※جزءگیاهان تقویت کننده معده محسوب می شود.


※جزءتقویت کننده های چشم محسوب می شود.


※نوعی گیاه خواب اور به حساب می اید.

※ضماد ان برای التیام زخم های ناحیه مقعد و همچنین زخم های دیر التیام پذیر به خصوص الات تناسلی مرد و زن مفید است.

※اگر صبر زرد با عسل خورده شود برای دفع بلغم مفید است.

※اگر صبر زرد با غاریقون خورده شود برای درد مفاصل و تنگی نفس موثر است.

※اگر صبر با اب سرد خورده شودبرای قطع خونریزی مفید است.

※زیاده روی در خوردن صبر زرد و خوردن از حد مجاز ان موجب اسهال خونی می شود.

※زنان سال خورده که رحم انها از کار افتاده و زنان حامله و اشخاص مبتلا به سنگ کلیه و اشخاصی که دچار قطع ادرار شده اند نباید از صبر زرد استفاده نمایند.


※مصرف ان برای افراد دیابتی مفید است.

※ژل برگ صبر هم برای التیام جراحت ها مفید است و هم برای پیشگیری از عفونت زخمهای پوستی موثر است.

※اگر کسی با ژل برگ های تازه صبر پوست را ماساژ بدهد می تواند جایگزین خوبی برای کرم های لطیف کننده پوست به حساب اید.

※مصرف صبر می تواند برای رفع خارش پوستی که در تماس با گیاه بوده مفید باشد.

※کاربرد داخلی ان به عنوان مسهل و کاربرد بیرونی ان به عنوان التیام بخش زخمها در طول تاریخ معروف بوده است.

※ژل صبر سریع خشک شده و مانند یک پانسمان خوب محل را می پوشاند و به این ترتیب در عین حال که موجب التیام زخم می شود از ایجاد عفونت در زخم نیز جلو گیری می کند.

※اگر در هر اشپز خانه ای یک گلدان از گیاه صبر در محل مناسبی نگهداری شود،هر وقت که به سبب کار در اشپز خانه بریدگی و یا زخم در دست ایجاد شود،می توان فورا قطعه ای از برگ را بریده و ژل ان را با فشار بر روی موضع بریدگی و زخم ریخت.

※برای بهره مندی از خاصیت مسهلی صبر زرد می توان به مقدارکم از 5تا3سانتی گرم در روز استفاده نمود،والبته اثر مسهلی صبر کم کم مشخص می شود.

※مصرف ان میل جنسی را زیاد نموده به این ترتیب که احساس حرارت و سنگینی در انتهای روده ایجاد می نماید و الات تناسلی را به هیجان می اورد.

※مصرف ان در زنان موجب فزونی ترشحات مهبلی می گردد،وعلایم ان احساس درد و سنگینی در رحم و کلیه و قسمت انتهایی ران ظاهر می شودو موجب ایجاد قولنج های رحمی دردناک در هنگام عادت ماهیانه می شودو ترشح خون عادت ماهیانه را افزایش می دهد.

※زنان باردار و شیرده نباید استفاده خوردنی از صبر داشته باشندزیرا ممکن است موجب تحریک و انقباض رحم و در نتیجه سقط جنین گردد و در مورد مادران شیرده نیز ممکن است از طریق شیر وارد بدن طفل شده و موجب اسهال طفل گردد.

※برگهای گیاه الوئه ورا(صبر زرد)دو ماده تولید می کنند که شامل ژل و شیره یا لاتکس است.ژل را از قسمت داخلی برگ به دست می اورند که طی قرن ها برای درمان موضعی زخم ها و سوختگی ها کاربرد دارد.شیره یا لاتکس یک مایع تلخ زرد رنگ است که از بخش های ویژه ای از پوسته داخلی برگ استخراج می کنند و معمولا به صورت پودر فروخته می شود و اثرات ملین بسیار قوی دارد.


※اثر ضد کرم دارد.

※برای رفع ریزش مو،شیره ان را به سر مالیده و موها را با ان ماساژ می دهند.

※الوئه ورا (صبر زرد)بهترین کرم مرطوب کننده است.برگ ها را می شکنند و ژله ی ان را به پوست می مالند.


※در معالجه ی صرع مفید است.

※برای بر طرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیره ی ان را روی پوست می مالند.

※برای شستن چشم و زخم ها شیره ی ان را می توان با اب مخلوط کرده و استفاده نمود.

※ژل گیاه صبر زرد را می توان به عنوان خمیر دندان استفاده نمود،زیرا قادر به نابود کردن باکتری ها و میکروب های بیماری زای موجود در دهان است.خواص و عوارض صبر زرد


※برای معالجه اسم مفید است.


※سوء هاضمه را بر طرف می کند.

اطلاعات درباره قالب‌بندی‌های متن

© کلیه حقوق این سایت متعلق به ضیاءالصالحین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

الهه موسوی

4 هفته قبل
پزشکی و سلامت

ارسال دیدگاه
3 بازدید

خواص و عوارض و طریقه مصرف صبر زرد برای لاغری چیست در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

گیاه صبر زرد می‌تواند مواد زائد را از قسمت‌های مختلف بدن جذب و رفع نماید که این تاثیر خود باعث پاک‌سازی خون، طراوت، شادابی و شفافیت رنگ پوست و احساس نشاط می‌شود ، از فواید دیگر این گیاه خونرسانی به قسمت انتهائی بدن و لگن است، از این رو هم در شروع قاعدگی‌هایی که مدت‌ زمان طولانی متوقف شده اثرات بسیار مفیدی دارد.

مصرف این گیاه بسیار قدیمی است و صبر زرد یکی از گیاهانی است که قبل از میلاد مورد مصرف مردم بوده است . کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مدرگان خود بکار می بردند . در کتاب مقدس ام این گیاه بکرات آمده است . صبر زرد فاقد ساقه بوده و لی برگهای آن دراز و تا ارتفاع ۳۰ سانتیمتر می رسد . گلهای این گیاه برنگ زرد می باشد که در انتهای ساقه ای که از وسط برگها خارج می شود می روید . ترکیبات شیمیایی: صبر زرد موادی نظیر آلوئین ‌فامودین ، آنترا کیون ،‌ایزوباربالوئین و مقدری در حدود ۱۲ درصد صمغ می باشد .در این مطلب از سایت جسارت در مورد عوارض و خواص مصرف گیاه صبر زرد برای از شیر گرفتن صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.خواص و عوارض صبر زرد

صبر زرد طبی یا آلوئه‌ورا  ( علمی: Aloe vera) یا شَب‌یار،[۵] صَبر یا صبر زرد یا شاخ بزی گیاهی است از سردهٔ سِگِل‌ها (Aloe) راسته مارچوبه‌ای‌ها (Asparagales)، تیره سریشیان (Asphodelaceae) این گیاه بومی آفریقای شمالی است. آلوئه‌ورا بی‌ساقه‌است. البته برخی از آن‌ها دارای ساقه‌ای بسیار کوتاه هستند. این گیاه ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر رشد می‌کند و از طریق پاجوش تکثیر می‌شود. برگ‌های آن نیزه‌ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دندانه‌دار است و رنگ آن سبز تا خاکستری می‌باشد. گل‌های آن بر روی سنبله‌ای می‌رویند که گاه تا ۹۰ سانتیمتر درازا دارد. هر کدام از گل‌های آن آویخته‌است و دارای جام لوله‌ای ۲–۳ سانتیمتری می‌باشد. این گیاه در لوازم آرایشی بهداشتی کاربرد بسیاری دارد. ‌های دیگر آلوئه‌ورا عبارتند از: چادُروار، صبر سقوطری، آلوئه‌ورا، صبر، صبر کموار، صبر زرد، ازوال، ازوادزرد خزانه، مقر، ایلوا، صبارا، آلوئه کوراسائو، آلوئه هندی، آلوئه بارباد، الوا، صباره، برمس، سولع، مقرا، چادروا و صعدنا

به عنوان یک گیاه طبی سابقه طولانی مدت دارد و قدمت استفاده از آن به سال ۱۷۵۰ قبل از میلاد مسیح برمی گردد. امروزه این گیاه در اغلب مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری از قبیل منطقه کارائیب، جنوب ایالات متحده، آمریکای لاتین و خاورمیانه می‌روید. بسیاری از مردم نیز این گیاه را در گلدان‌های کوچک در منازل خود به منظور درمان سوختگی‌ها و بریدگی‌های جزیی پرورش می‌دهند. آلوئه ورا یک گیاه بادوام با گل‌های زرد است. صبر زرد فاقد ساقه بوده ولی برگ‌های آن دراز و تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. گل‌های این گیاه در انتهای ساقه‌ای که از وسط برگ‌ها خارج می‌شود، می‌روید. برگ‌های سخت آبدار و نیزه‌ای این گیاه به طول ۲۰ اینچ رشد می‌کند و طول کل گیاه تا۴ پا می‌رسد. تنها برگ‌های این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخش‌های مختلف برگ‌ها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ژله شفاف و سفتی از قسمت‌های داخلی برگ ترشح می‌شود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلول‌های خاصی حاوی مایع زرد رنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک می‌شود، سبب تولید شیره آلوئه ورا می‌شود.

گیاه، حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2 و B به میزان ۴۰–۲۵٪ کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین A2،B و C است. ترکیبات مهم دیگر آلوئه شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، هچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1،B2،B6،C,E و اسیدفولیک و مواد معدنی مانند: کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند. صبر زرد موادی نظیر آلوئین فامودین، آنتراکینون، ایزوباربالوئین و مقدار صمغ آن در حدود ۱۲٪ می‌باشد

صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرآبه آن به مصرف طبی می‌رسد. تقویت‌کننده بدن است. یبوست را برطرف کرده و روده‌ها را تمیز می‌کند. برای معالجه آسم مفید است. سوء هاضمه را برطرف می‌کند. در معالجه صرع مفید است. اثر ضد کرم دارد. خون را تصفیه می‌کند. برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرآبه آن را روی پوست بمالید. اگزما را درمان می‌کند. برای معالجه اسهال خونی مفید است. برای رفع ریزش مو، شیرآبه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید. گرفتگی کبدی را درمان می‌کند. برای التیام زخم‌ها شیرآبه آن را روی زخم بمالید. صبر زرد بهترین کرم مرطوب‌کننده است، برگ‌ها را بشکنید و ژله آن را به پوست بمالید. مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف این گیاه قندخون خود را کنترل کنند. برای شستن چشم و زخم‌ها شیرآبه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید. تقویت و تعدیل سیستم ایمنی در بیماری‌های ویروسی مثل تبخال، ترمیم زخم، ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی و ضد التهاب است. استفاده از آن در بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری است. این بیماری به علت عدم کفایت اسفنکتر تحتانی مری ایجاد و برگشت محتویات اسیدی معده به مری باعث آسیب وارد آمدن به مخاط مری و علایمی مانند سوزش سر دل، سرفه‌های خشک، تنفس بدبو، خون‌ریزی و زخم مری می‌شود.

نحوهٔ تأثیر ژل صبر زرد به درستی مشخص نیست. شب‌یار با نفوذ به عمق سلولها و تأثیر بر روی DNA آن‌ها از تغیر شکل آن‌ها بر اثر عوامل بیرونی جلوگیری کرده و عمر سلولها رانیز افزایش می‌دهد که همین تأثیر را هم بر روی ویروس‌هایی که به بدن وارد می‌شوند می‌گذارد که با افزایش عمر ویروس‌هایی که ابتدا به بدن راه یافته‌اند و جلوگیری از تغیر شکل و جایگزینی سریع آن‌ها به سیستم ایمنی بدن فرصت ایجاد پادتن‌های مناسب و کافی را می‌دهد و در مقابل ویروس‌هایی که رمز ماندگاریشان در دنیا تغیر شکل سریعشان است، می‌توان از این گیاه برای جلوگیری از تغیر شکل سریع آن‌ها در درمان و ساخت واکسن علیه این ویروس‌ها استفاده کرد.

شب‌یار اگر به اندازه مصرف شود، خطری ندارد ولی مقدار زیاد آن باعث اسهال خونی می‌شود. ضمناً زنان شیرده نباید از آن استفاه کنند زیرا شب‌یار از طریق شیر وارد بدن طفل می‌شود و ایجاد اسهال می‌کند. این گیاه برای زنان حامله خوب نیست زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. ژل آلوئه برای استعمال خارجی مادهٔ بی‌خطری است، اما در موارد نادری سبب واکنش آلرژیک می‌شود. اگر پوست شما تحریک می‌شود مصرف آن را ادامه ندهید. ژل آلوئه برای درمان زخم‌های عمیق مؤثر نیست. شیره آن می‌تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده‌ای شدید گردد، زنان باردار یا شیرده نباید این ماده را مصرف کنند زیرا ممکن است سبب انقباض‌های رحمی گردیده و باعث سقط جنین شود. مصرف مسهل آلوئه برای درمان بیماری‌های معده‌ای-روده‌ای، انسداد روده‌ای، آپاندیسیت یا درد معده مبهم تجویز می‌شود. این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، دیورتیکولوز، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر گردد. مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن می‌شود یا تعادل الکترولیتی را مختل می‌سازد. این ماده ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز بی‌ضرر گردد. کودکان زیر ۱۲ سال نباید گیاه آلوئه مصرف کنند. مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه می‌تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می‌تواند با پاره‌ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیره آلوئه را با مدرهای تیازید، شیرین بیان یا کورتیکواستروئید مصرف کنید، است

شبیار را از دیرباز در مناطق خشک‌تر گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان، هم به عنوان گیاه زینتی و هم گیاه درمانی کشت می‌کنند و در همه فصول کشت می شود

این گیاه واجد ویژگی‌های مهم درمانی از جمله تقویت و تعدیل دستگاه ایمنی بدن در بیماری‌های التهابی و ویروسی (مثل تبخال)، ترمیم زخم، ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی و ضدالتهاب است و نیز در تولید نوشیدنی و کمپوت آلوئه ورا به کار می‌رود

صبر زرد که با های دیگری همچون انجیر بغدادی، ازوا، مقر، صبر، صعدنا و شناخته می شود گیاهی است از تیره لاله. صبر زرد دارای سه نوع هندی، عربی و فارسی است که بهترین نوع آن، آن است از کشور های عربی می آورند.

گیاهی که صمغ را از آن می گیرند درختی است به بلندی ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر. برگ های آن شبیه به برگ عنصل ولی از آن بلند تر و عریض تر است و اطراف برگ، خار های محکم و کوتاه و دور از هم وجود دارد. داخل برگ مملو از ماده لزج بسیار تلخی است. از برگ های گوشتی این گیاه به وسیله دستگاه های مخصوص و یا قرار دادن قطعات برگ آن ها در آب جوش صمغ را استخراج می کنند و به مصرف دارویی می رسانند.

صبر هم به صورت خوراکی و هم با داروهای ضمادی مصرف می شود اما افرادی که ناراحتی شدید گوارشی (زخم فعال معده) دارند یا افراد مبتلا به بواسیر و افراد مبتلا به تصلب شرایین یا فشار خون و یا افرادی که زیاد گرم مزاج و پر خون هستند بهتر است که از خوردن آن اجتناب کنند و یا آن را با دو برابر صمغ عربی مخلوط کرده و در صورت خالی بودن معده مصرف نمایند.

طبیعت صبر زرد گرم و خشک است و دارای طعم تلخ می باشد. مسهلی است قوی برای اخراج اخلاط مختلف بدن به طوری که می تواند از بدن مواد زائد را جذب و آن ها را دفع نماید، این دارو یی مقوی جهت تقویت بینایی و تقویت کننده حواس اصلی پنج گانه (شنوایی، بینایی، چشایی، لامسه و بویایی) است.

ژل برگ صبر زرد را اگر بر روی پوست بمالید باعث لطافت پوست می شود صبر زرد را اگر با مورد و شراب مخلوط کنید و بر روی موهای سر خود بگذارید باعث سیاهی مو می شود. همچنین برای درمان کچلی نیز از صبر زرد استفاده می شود. در صورتی که دچار گرفتگی صدا شده باشید مقداری صبر زرد را بر تخم مرغی که قصد نیمرو کردن آن را دارید بریزید و باعث رفع گرفتگی صدا خواهد شد.

نقاشی‌هایی از صبر زرد، بر روی کنده‌کاری‌های دیوارهای معابد مصری دیده شده است. این معابد در هزاره چهارم قبل از میلاد بنا شده است. صبر زرد را که “گیاه جاودانگی گرفته بود، به هنگام خاک سپاری، برای فراعنه هدیه می‌آوردند. کتاب “The Egyptian Book of Remedies (۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) از کاربرد صبر زرد در درمان عفونت‌ها، معالجه پوست و تهیه داروهای ملین سخن گفته است. “دیسکورید(فیزیک‌دان یونانی)، در سال ۷۴ پس از میلاد، صبر زرد را جهت التیام زخم، جلوگیری از ریزش مو ، درمان زخم‌های دستگاه تناسلی، و معالجه همورئید، مفید دانست. بازرگانان عرب، در قرن ششم بعد از میلاد، این گیاه را به آسیا آوردند، و اسپانیایی‌ها آن را در قرن شانزدهم، از منطقه مدیترانه به برّ جدید (World New) بردند. در عصر جدید (۱۹۳۰) مصرف کلینیکی صبر زرد به منظور درمان التهاب پوست ناشی از اشعه ایکس آغاز شد.

خاصیت اصلی صبر زرد، به عنوان یک مسهل قوی بوده و دارای خواص دیگری از جمله ضد ورم، ضد میکروب، التیام زخم‌ها، ضد آفتاب و ضد سوختگی می‌باشد. ژل الوئه اثرات خوب و مفیدی بر روی سوختگی‌های معمولی، سوختگی‌های حاصل از اشعه، زخم‌ها و صدمات دیگر پوست دارد. یکی از فرآورده‌های آلوئه، کرم‌های ‌هیدرو فیلیک تهیه شده از ۵/۰ درصد ژل آلوئه می‌باشد که در درمان پسوریازیس بسیار خوب است. همچنین ژل خوراکی آن برای زخم معده ، افراد مبتلا به ایدز و مبتلایان به آسم (مدت شش ماه) مصرف می شود. تحقیقات اخیر، اثرات مثبت آن را در بیماران مبتلا به دیابت نشان داده است و آزمایش‌های انجام یافته بر روی موش‌ها اثرات مذکور را تایید کرده است. اثرات دیگر آلوئه شامل اثرات ضد سرطان و اسپرم‌کش آن است. در سال‌های اخیر، ژل آلوئه به طور وسیع در محصولات آرایشی، بهداشتی و به خصوص در کشور آمریکا مصرف می‌شود. این ژل دارای خواص ضد ورم و ضد میکروبی است و مرطوب کننده مناسبی نیز محسوب می‌شود. صنایع غذایی آمریکا در محصولات خود از ژل آلوئه به عنوان ماده‌ای موثر در تناسب اندام و سلامتی بدن استفاده می‌کنند.

برچسبخاصیت صبر زرد در طب سنتی خواص صبر زرد برای از شیر گرفتن خواص صبر زرد برای لاغری خواص صبر زرد خشک شده خواص صبر زرد در طب سنتی خواص صبر زرد طب سنتی صبر زرد صبر زرد از شیر گرفتن بچه صبر زرد از شیر گرفتن کودک صبر زرد باعث لاغری میشود صبر زرد برای از شیر گرفتن صبر زرد برای از شیر گرفتن بچه صبر زرد برای پسردار شدن صبر زرد برای شیر گرفتن صبر زرد برای لاغری صبر زرد جدولانه صبر زرد جدولی صبر زرد چيست صبر زرد چیست برای از شیر گرفتن صبر زرد خشک شده صبر زرد در جدول صبر زرد در جدول کلمات صبر زرد در جدولانه صبر زرد در حل جدول صبر زرد در حل جدولانه صبر زرد در طب سنتی صبر زرد طب سنتی صبر زرد طب سنتی در جدول صبر زرد طبی در جدول صبر زرد لاغری صبر زرد و طب سنتی صبر زرد و لاغری صمغ صبر زرد در جدول طرز تهیه صبر زرد برای از شیر گرفتن طریقه مصرف صبر زرد برای از شیر گرفتن طریقه مصرف صبر زرد خشک شده قرص صبر زرد در طب سنتی گیاه صبر زرد برای از شیر گرفتن کودک معنی صبر زرد در جدول دیگر صبر زرد در جدول

6 روز قبل

6 روز قبل

6 روز قبل

شکلات همه چیز درباره طرز تهیه و خواص و فواید شکلات تلخ و داغ در

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *