خواص مصرف کدو حلوایی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کدو حلوایی همان‌طور که از ش پیداست به خانواده‌ی کدو تعلق دارد. رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد. این کدو اشکال متفاوتی دارد اما معمولا قسمت پایینی آن از سرش بزرگ‌تر است. اندازه‌ی این میوه ممکن است خیلی بزرگ باشد. بزرگ‌ترین کدو حلوایی دنیا ۸۰۰ کیلوگرم وزن داشته است. کدو حلوایی طعم شیرینی دارد و می‌توانید خوراکی‌های متنوعی با آن درست کنید.

خواص مصرف کدو حلوایی

سوپ کدو حلوایی، پوره‌ی کدو حلوایی، خورشت کدو حلوایی، کیک و انواع شیرینی با طعم‌های جذاب و شیرین، همگی خوردنی‌های متنوع و پرخاصیتی هستند که می‌توانید با کدو حلوایی درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. همان‌طور که می‌دانید کدو حلوایی جزو سبزیجات پاییزی و زمستانی است که در حال حاضر به وفور در بازار وجود دارد. پس حیف است که از خیر خواص آن بگذریم و این مجموعه‌ی نارنجی‌رنگ سرشار از عناصر قدرتمند و مفید برای سلامتی، مخصوصا سلامت قلب را نادیده بگیریم!

با ما و این مقاله همراه باشید، می‌خواهیم برخی از خواص کدو حلوایی را با هم مرور کنیم. حتما بخوانید: خواص سیب؛ ۱۴ خاصیتی که سلامتی شما را بیمه می‌کند

یک فنجان کدو حلوایی پخته یا پوره‌ی کدو حلوایی، بیش از ۲۰۰ درصدِ نیاز روزانه بدن به ویتامین A را دو دستی تقدیم شما می‌کند. این میزان ویتامین برای داشتن دید قدرتمند، حتی در نور کم هم کافی است.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدهاست. ترکیباتی که سبب رنگ نارنجی کدو حلوایی می‌شوند؛ ترکیباتی مثل بتاکاروتن که بدن آنها را به‌صورت ویتامین A برای تقویت و محافظت حس بینایی به‌کار می‌گیرد.

نمی‌دانم می‌دانستید یا نه، اما کدو حلوایی هم یکی از پرچم‌داران فیبر است که متأسفانه چندان خوش‌‌اقبال نبوده است و نتوانسته مشهور شود. هر فنجان کدو حلوایی ۳ گرم فیبر و فقط ۴۹ کالری انرژی دارد. رفاقت با کدو حلوایی به نفع شما خواهد بود، چون برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و لازم نیست نگران کالری دریافتی خود باشید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر زود سیرتان می‌کند و نمی‌گذارد آن‌قدر غذا بخورید که بلافاصله عذاب وجدان بگیرید و چه موهبتی بهتر از این برای لاغر شدن سراغ دارید؟! مطالعه‌ای مربوط به سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد افرادی که قبل از ناهار یک سیب کامل میل می‌کنند (می‌دانید که پوست سیب هم فیبر دارد) نسبت به کسانی ‌که ترجیح می‌دهند دسر سیب یا آب آن را مصرف کنند، کالری کمتری از غذای‌شان دریافت می‌کنند.

آجیل‌ و تخمه‌ها از جمله‌ تخمه‌ی کدو حلوایی، به‌طور طبیعی سرشار از برخی ترکیبات گیاهی و شیمیایی به‌ فیتواسترول هستند که کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. وقتی چربی خون‌تان نرمال باشد، از این بابت خطری قلب شما را تهدید نمی‌کند.

کدو حلوایی هم مانند سایر رفقای نارنجی رنگ خود از جمله سیب‌زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل، آنتی‌اکسیدانی به بتاکاروتن را مدام به رخ همتایان دیگر خود می‌کشد و البته حق هم دارد چون این آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد منابع غذایی بتاکاروتن‌دار بیش از یک مکمل یاری‌رسان هستند و این بزرگ‌ترین دلیل فراوانی کدو حلوایی به‌عنوان یک سبزی‌ مفید است. از طرفی استرول‌های گیاهی تخمه‌ی کدو حلوایی اسلحه‌ی قدرتمند دیگری است که در مبارزات تن‌به‌تن با سلول‌های سرطانی خاص به یاری بدن می‌آید.

حالا معلوم شد چرا خانم‌ها علاقه‌ی بیشتری به کدو حلوایی و طعم آن دارند. همان قدرتی که رادیکال‌ها‌ی آزاد را خنثی می‌کند، یعنی همان کارتنوئیدهای دوست‌داشتنی موجود در کدو حلوایی که تن‌وبدن سلول‌های سرطانی را به لرزه درمی‌آورند، به جلوگیری از چروک پوست هم کمک می‌کنند.

غیر از خود کدو حلوایی، تخمه‌ی آن هم خوراکی مفرحی است. از آنجا که آجیل‌ و تخمه معمولا یکی از ملزومات معاشرت‌های فامیلی و دوستانه‌ی ما ایرانی‌هاست، باید یک خبر خوب به شما بدهم و آن هم این است که خوردن تخمه‌ی کدو حلوایی نیز می‌تواند حال ما را خوب کند! تخمه‌ی کدو حلوایی تریپتوفان آمینواسید دارد که خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. هرچند محققان معتقدند که پرخوریِ بعد از غذا از آرامش حاصل از تریپتوفان باعث خواب‌آلودگی بعد از خوردن غذا می‌شود اما این آمینواسید در تولید سروتونین (یکی از مهمترین نقش‌آفرینان در چگونگی خلق‌وخوی ما) نقش مهمی دارد. یک مشت تخمه‌ کدو‌ی بوداده می‌تواند شما را خوشحال نگه دارد. می‌توانید امتحان کنید.

درست است که موز به‌عنوان منبع انرژی طرفداران زیادی دارد اما خوب است بدانید که در این مورد یک فنجان کدو حلوایی با ۵۴۶ میلی‌گرم پتاسیم از موز که ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد پیشی گرفته است. پتاسیمِ به بازگرداندن تعادل کامل الکترولیت‌ها‌ی بدن بعد از ورزش یا کارهای سنگین کمک می‌کند و عملکرد عضلات را در بهترین حالت خود نگه می‌دارد.

کدو حلوایی می‌تواند شما را روئین‌تن کند. هرچند اینکه آیا واقعا ویتامین C سرماخوردگی را دور می‌کند یا نه، هنوز هم جای بحث دارد اما به هر حال کدو حلوایی سبزی است که منبع نیرومند این ویتامین و مواد مغذی ضروری به شمار می‌رود. یک فنجان کدو حلوایی پخته حاوی بیش از ۱۱ میلی‌گرم مواد مغذی است و نزدیک به ۲۰ درصد از ۶۰ میلی‌گرم مواد مغذی ضروری را که یک زن روزانه به آن نیاز دارد، تأمین می‌کند. این مقدار برای مردان حدود ۷۵ میلی‌گرم در نظر گرفته شده است.

برگرفته از: huffingtonpost

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

سلام سرکار خانم جباری ضمن عرض خسته نباشید تشکر اینجانب از شما بابت مصالب مفید وگرانقدر شما که برای اینجانب بسیار مفید بوده وهست

سلام
ممنونم از اینهمه انرژی خوب شما و خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده ما از داشتن همراهانی مثل شما به خودمون می بالیم.
سپاس

عالي بود واقعا زحمت كشيدي هدي جون من قبلا از كدو بدم ميومد اما الان همينطوري خام هم ميخورمش:)

سلام
ممنونم از انرژی خیلی خیلی خوبتون که واقعا به ما انگیزه میده و خوشحالم که همراه چطور هستید. خیلی عالیه که براتون مفید بوده.
سپاس ?

خواص مصرف کدو حلوایی

خوب بود تشکر

سلام
ممنونم از حسن توجهتون و خوشحالم که مفید بوده

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

خواص چای کوهی؛ ۱۱ خاصیت اعجاب‌انگیز، عوارض و طرز تهیه آن

جوش صورت نوزاد؛ عوامل، راه‌های تشخیص و درمان

مطالب سخنرانی‌مان را با چه ترتیبی ارائه دهیم؟

علائم کبد چرب؛‌ هر مرحله از کبد چرب چه نشانه‌هایی دارد؟

فروش آنلاین لباس با ۱۹ توصیه که موفقیت‌تان را تضمین می‌کند

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند




خانه

موبایل

اسمش کدوتنبل است! البته به آن کدو حلوایی هم می‌گویند. قد و قواره‌ای ندارد: گرد و قلمبه و بامزه است. اما زیر آن پوست کلفت و نارنجی رنگ دنیایی از خاصیت وجود دارد که سلامتی را تضمین می‌کند اما اینکه چرا اسمش را تنبل گذاشته‌اند فلسفه‌اش را نمی‌دانم. کدوتنبل منبع فوق‌العاده‌ی بتاکاروتن است که برای سلامت چشم‌ها و پروستات مفید است و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. با ما باشید تا با دنیای این کدو آشنا شوید.تخمه‌ی کدو برای پروستاتالبته نباید انتظار معجزه داشت اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تخمه‌ی کدو تأثیر مثبتی روی سلامت پروستات دارد. در طب سنتی از تخمه‌ی کدوتنبل برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌کنند. ترکیبات موجود در تخمه‌ی کدو روی ادرار کردن تأثیر می‌گذارد اما روی حجم پروستات تأثیری ندارد. البته نتیجه‌ی پژوهش دیگری که در سال 26 روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که مصرف تخمه‌ی کدو روی این ارگان تأثیر مثبت دارد.کدوتنبل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهدکدوتنبل تقریباً به اندازه‌ی هویج حاوی کاروتنوئید است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا آفتاب‌سوختگی موثرند. نتایج پژوهش‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد رابطه‌ای بین مصرف سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها و کاهش سرطان به ویژه سرطان پروستات، سینه و کولون وجود دارد.

خواص مصرف کدو حلوایی

علاوه بر این کریپتوگزانتین و آلفا کاروتن دو نوع دیگر از این کاروتنوئیدها هستند که قادرند از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که مصرف کاروتنوئیدهای غذایی خیلی بهتر از مصرف مکمل است. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی نارنجی را در بره‌ی غذایی‌تان بگنجانید.کدوتنبل برای مقابله با پیری چشم‌هاکدوتنبل حاوی لوتئین و زآگزانتین است. این دو رنگدانه‌ی کاروتنوئیدی برای سلامت چشم‌ها مفیدند. این رنگدانه‌ها مانند فیلتری در برابر نور آبی اشعه‌های خورشیدی عمل می‌کنند که برای سلامتی سلول‌های شبکیه مضر هستند. در سال 21 یک گروه از محققان فلوریدا ثابت کردند افرادی که میزان این دو رنگدانه‌ی بدنشان زیاد است 82 درصد کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد لوتئین و زآگزانتین چه از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این رنگدانه چه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان این دو رنگدانه‌ی شبکیه را بالا می‌برد.

 

کدوتنبل و قند خونسال پیش محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ی کدوتنبل می‌تواند به کاهش قند خون حیوانات و انسان کمک کند. اثرات مثبت کدو به کاروتنوئیدها و برخی از پُلی‌ساکاریدهای آن مربوط می‌شود. البته واقعیت این است که کدوتنبل می‌تواند به طور جزیی قند خون را بالا ببرد که در این مورد هم جای نگرانی نیست.کدوتنبل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و ریه‌هامحققان آمریکایی بررسی‌های گسترده‌ای روی بتاکاروتن انجام داده و به این نتیجه رسیدند علاوه بر این که این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی دارند بلکه می‌توانند به عملکرد برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن کمک کنند. برای همین هم باعث تقویت این سیستم می‌شوند.اگر سیگار می‌کشید نیز می‌توانید به خواص مفید کدوتنبل اعتماد کنید. به خاطر اینکه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن به سلامت ریه‌ها خدمت زیادی می‌کنند. توجه داشته باشید که برای سیگاری‌ها مصرف بتاکاروتن موجود در مواد غذایی مفید می‌باشد و این افراد باید از مصرف مکمل بتاکاروتن بپرهیزند. به خاطر اینکه این مکمل‌ها خطر ابتلا به سرطان را در این افراد بالا می‌برد.مقایسه‌ی ارزش غذایی هویج و کدوتنبلهویج نیز مانند کدوتنبل جزو سبزیجات نارنجی و سرشار از بتاکاروتن می‌باشد. در جدول زیر مقایسه‌ی ارزش غذایی این دو ماده‌ی غذایی ارزشمند و پرخاصیت را ملاحظه می‌کنید. 

 

35

34

کالری

,76

1,1

پروتئین

,18

,28

لیپیده

5,52

5,19

گلوسید (g)

2,7

2,9

فیبر

8332

694

بتاکاروتن (mg)

3776

4795

آلفاکاروتن (mg)

14

12

ویتامین B9 (mg)

,645

,367

ویتامین B3 (mg)

,232

,4

ویتامین B5 (mg)

خواص مصرف کدو حلوایی

,44

,54

ویتامین B2 (mg)

,66

,24

ویتامین B1 (mg)

,153,6

,56

ویتامین B6 (mg)

3,6

4,2

ویتامین C (mg)

18

16

ویتامین K (mg)

1,3

1,6

ویتامین E (mg)

3

26

کلسیم (mg)

,34

1,39

آهن (mg)

1

23

منیزیم (mg)

3

35

فسفر (mg)

235

26

پتاسیم (mg)

58

5

سدیم (mg)

,2

,17

زینک (mg)

,17

,17

مس (mg)

,155

,149

منگنز (mg)

,7

,4

سلنیوم (mg)

 

منبع : tebyan.net


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

خواص مصرف کدو حلوایی

آرایش

مدل مو

مدل لباس

کدو حلوایی را خیلی ها خورده اند، اما شاید از خواص بسیار آن خبر نداشته باشند، در این بخش از سایت آکاایران قصد داریم تا شما را با خواص کدو حلوایی آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

مردمان مایا( maya ) از کدو و تخم کدو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند؛ به خصوص در تهیه غذاهای مختلف از آن بهره می گرفتند. پس از گذشت چندین قرن برای اولین بار در سال 1492 میلادی کریستف کلمب در سفره خود از کاشت کدو به صورت جالیزی گزارش نمود. سپس 27 سال بعد کاسپرد اسپینوز در سفره به پاا از کاشت کدو در آن کشور گزارش نمود و آن را هندوانه ایندوها برد که بسیار خوشمزه بوده و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کرده اند. بذر کدو توسط او به اروپا آورده شد و کاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آغاز شد. بذر کدو را در اوایل خرداد ماه می کارند و سپس در شهریورماه برداشت می کنند. میانگین وزن هر کدو 8 کیلوگرم است که به طور متوسط هر کدو حاوی 15-2 گرم تخم کدو می باشد.

 

کدو حلوایی

خواص دارویی کدو حلوایی

یرقان (زردی) را برطرف می کند.
انواع کدو، ادرار آور و تب بر است.
تخک کدو به خصوص پوست سبز رنگ آن ضد کرم است. لذا مصرف مقدار ۷۵ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو در مورد افراد بزرگسال و ۳۷ تا ۵۰ گرم آن در مورد اطفال تجویز شده است.
کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.
اگر کدو حلوایی را پخته به صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت را براق و زیبا می نماید. خوردن کدو، موجب برطرف شدن غم و اندوه است.
خوردن کدو با عدس رقت و نرمی قلب می آورد. کدو برای درمان قولنج مفید است.
خوردن کدو مغز را تقویت می کند. روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است.
جوشانده گل کدو برای سینه بسیار مفید است.خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن می شود. خوردن کدو، خوابی راحت به دنبال دارد و کسانی که دچار کم خوابی هستند، کدو برای درمان کم خوابی آنها مؤثر است.
کدو طبیعتی سرد دارد. کدو صفرا را تسکین می دهد.
شیره تخم کدو یبوست را برطرف می کند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود.
ابن سینا پزشک شهر اسلامی، کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز می کرد.
کمپوت کدو مخلوط با سیب، غذای ملین خوبی است و برای دفع یبوست تأثیر زیادی دارد.
چون کدو به آسانی پخته می شود غذایی فوق العاده مفید برای معده های ضعیف است. کدوی پخته را به بچه ها، پیرمردان و به کسانی که دچار بیماری عفونت شده اند و دوره نقاهت را می گذرانند، بدهید.
کدوی پخته با عدس، غذایی مناسب برای گرفتگی سینه است.
کمپوت کدو برای مبتلایان به سنگینی معده و اسهال مفید است؛ برای این منظور می توان ۱۰۰ گرم گوشت کدو را تکه تکه کنید و در یک لیتر آنقدر بجوشانید تا نصف آب بخار شود و پس از صاف کردن آب آن را بگیرید و با مقداری شکر آن را شیرین کرده و هر وقت مایل بودید آن را مصرف کنید. آب کدویی که به ترتیب بالا به دست می آید برای تسکین درد بواسیر مؤثر است. لذا نوشیدن سه بار در روز از آب کدو تجویز شده است.
بر اساس نتایج پژوهشهای متعدد، کدو سلولهای مغز را فعال می کند و به شکل چشمگیری حافظه را تقویت می کند. پزشکان می گویندکه کدو کار هضم غذا را آسانتر می کند.
اگر پوست کدوی خام را به صورت مرهم بر روی زخم های سطحی پوست یا سوختگی های شدید قرار دهید، یوست را نرم می کند.
کمپوت کدو مخلوط با سیب از غذاهای مفید برای بیماران مبتلا به ورم پروستات است.آب کدوی پخته، ادرار آور خوبی است و برای رفع اختلالات کلیه و مثانه است.
ضما (مرهم) کوبیده کدو برای درد سر و درد شقیقه بسیار سودمند است.
آب کدو که شیره آن کشیده شده برای بیماران مبتلا به یرقان (زردی) مفید است.
اگر سه روز صبح ناشتا، هر دفعه ۵ مثقال تخم کدو را بکوبید و شیره آن را بگیرید برای رفع کرم کدو داروی بی نظیری است.
مربای کدو تقویت کننده بدن و اعصاب است. ترشی کدو، اشتها آور و هضم کننده غذا است.
کدو حلوایی را پخته و به صورت مرهم برای رفع ورم و التهاب در محل مورد نظر قرار می دهند.
غرغره با آب کدوی پخته برای درمان گلو درد مفید است. سوخته شده پوست کدو، برای بند آوردن خون اثر معجزه آسا و بسیار سریع دارد، به طوری که فوراً خونریزی را بند می آورد و دو لبه زخم را به هم می چسباند و سوزش و ناراحتی زخم را خیلی زود تسکین می دهد.
سوخته پوست کدو حلوایی برای درمان سوختگی ها مفید است بدین منظور باید پوست سوخته شده کدو را در روغن زیتون یا خوراکی مخلوط کرده و در محل سوختگی بمالید.
سوخته پوست کدو، پیسی و لکه های سفید پوست را درمان می کند، بدین منظور باید پوست کدو حلوایی را خشک کرده و بسوزانید سپس این پوست سوخته را در سرکه مخلوط کرده هر روز لااقل یک مرتبه در محل بمالید تا بهبودی حاصل شود.
پوست سوخته شده کدو حلوایی به ترتیبی که گفته شد برای درمان خونریزی احشاء و بواسیر مفید است.
خوردن روغن کدو برای معالجه افسردگی، غم و غصه، خمودگی اعصاب، مالیخولیا و تشنج بسیار مفید است.
خوردن مغز خام تخم کدو به مقدار ۳۵ گرم در روز برای درمان سوزش ادرار، زخم معده، خش خش سینه، اخلاط خونی، خونریزی ریه و تسکین صرفه مفید است.
روغن تخم کدو برای بی خوابی بسیار مفید است و مقدار استعمال این روغن در هر مرتبه حداکثر ۳۵ گرم است.
مغز تخم کدو برای درمان سل، تب های حاره، تشنگی و زخم روده مفید است.
انواع کدو دارای ویتامین های زیادی است و برای امراض قلبی بسیار مفید است.
مرهم کدو حلوایی برای درمان دمل مفید است. ضمادها و مرهم هایی که با برگ های تازه یا گوشت تازه درست می کنند سوختگی سوداهای متورم، کوفتگی و خراش های جزئی روی پوست را تشکیل می دهد.
کدو تنبل سرشار از ویتامین (آ) است و اگر شیره کدو را بکوبند و در شیر یا آب بپزند، خنک است و برای رفع عطش ناشی از تب مصرف می شود.
ـ بر اساس نتایج پژوهشی جدید، کدو حلوایی علاوه بر خواص متعدد از پیری پوست جلوگیری می کند. کدو حلوایی سرشار از آنتی اکسیدان است.
خوردن ۱۵۰ گرم از آن در روز نیاز بدن به الیاف را تأمین می کند. کدو حلوایی به سبب داشتن کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن بسیار مغذی است./ع

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

از دوران مدرسه آموخته‌ایم، كدوها در میان صیفی‌جات جای دارند. آنها به دو دسته كدوهای تابستانی و زمستانی تقسیم می‌شوند.

نوع تابستانی آن، همان “كدو سبز” است كه پوست صاف و نرمی ‌دارد و اغلب ایرانی‌ها از آن خورش تهیه كرده و یا در كنار مرغ آن را میل می‌كنند و البته كوكوی خوشمزه‌اش را برای شام می‌پزند. به علاوه، هنگام كاهش وزن و کاهش قند خون، به عضو ثابت بره غذایی ما تبدیل می‌شود.

اما منظور از نوع زمستانی، “كدو تنبل” یا “کدو حلوایی” است. به نظر می‌رسد به دلیل جثه بزرگش، به آن لقب تنبل داده‌اند و به دلیل تهیه دسرهای شیرین با آن در فصل زمستان، به كدو حلوایی معروف است. ما نیز می‌خواهیم درباره ارزش غذایی مورد آخر برایتان بگوییم.

انواع کدو حلوایی

كدو تنبل‌های كشور ما دو نوع‌اند: نوع اول كاملاً گرد هستند و نوع دوم، سر باریك و انتهای پهنی دارند و شكل‌شان تقارن است. شاید باور نكنید كه نوع دوم از نظر داشتن میزان بتاكاروتن (پیش ساز ویتامین A) ارجحیت دارد، به طوری كه تحقیقات نشان داده است بتاكاروتن موجود در نوع دوم چهار برابر است. علاوه بر این، كدو حلوایی نوع دوم، پتاسیم بالایی دارد و خوردن آن برای كسانی كه از فشار خون بالا رنج می‌برند، مفید است. ویتامین C کدو حلوایی نیز در مقایسه با سایر كدوها است، البته با پختن آن در حرارت‌ بالا و حتی سرخ كردن، دیگر اثری از این ویتامین باقی نخواهد ماند، مگر اینكه آن را در ظرفی در بسته بخارپز كنید كه در این صورت میزان از بین رفتن این ویتامین کم خواهد شد.

خواص مصرف کدو حلوایی

سرشار از آنتی‌اکسیدان

مصرف روزانه تمامی سبزی‌های سبز و زرد مثل هویج و كدو حلوایی ، به همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود، زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند، مصرف مرتب این سبزی ها، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در افراد بالای 6 سال به میزان قابل‌ملاحظه‌ای كاهش می‌دهد و این موضوع به خاطر وجود كاروتنویید‌های فراوانی (مثل بتاروتن) است كه در این سبزی ها وجود دارد.

به علاوه نتایج مطالعات حاكی از آن است كه سالمندانی كه میزان بتا‌كاروتن خون‌شان پایین است، احتمال دارد به مشكلات چشمی‌ مانند آب مروارید دچار شوند و دیده شده با افزودن این سبزی به بره‌غذایی‌شان، احتمال ابتلا به این بیماری در سال‌های بعدی زندگی به حداقل می‌رسد. بنابراین چه بهتر كه این سبزی را از همین حالا در سوپ و یا خورش خود اضافه كنید.

حتی این سبزی برای كسانی كه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دچارند نیز مفید است، به خصوص در فصول سرد كه این بیماری شیوع بیشتری دارد، زیرا منبع مناسب ویتامین C، E و بتاكاروتن است که همه آنها خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارند و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌كنند.

همچنین به علت داشتن این آنتی‌اكسیدان‌ها، از تخریب دیواره عروق كه در اثر تجمع LDL (کلسترول بد) شكل می‌گیرد ، جلوگیری می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را كم می نماید.

راهنمای خرید،نگهداری و پخت

هنگام خرید، باید كدوهای سالم و بدون لك را جدا كنید. از خرید كدوهایی كه با كمی‌ فشار دادن، نشانه‌های لهیدگی احساس می‌کنید، بپرهیزید.

این سبزی را قبل از بریدن می توانید در جایی خنك (بیرون از یخچال) بگذارید، اما به محض برش دادن، بدون برداشتن تخمه‌های کدو، باید آن را داخل كیسه‌ای پلاستیكی در یخچال قرار دهید.

این كدو را می‌توانید آب‌پز، بخارپز یا كباب كنید و به كمك مغزها و عسل دسرهایی خوشمزه از آن تهیه کنید. اگر كدو حلوایی كه خریده‌اید، بیش از مصرف هفتگی‌تان است، توصیه می‌شود آن را بخارپز كرده و در بسته‌بندی هایی كوچك، در فریزر ذخیره كنید. البته سعی كنید تا مدت یك ماه آن را میل كنید و بیش از این در فریزر هم نگذارید.

شما می‌توانید با مخلوط كردن این سبزی با انواع سبزیجات از جمله كرفس و جوانه گندم تازه، غذایی مفید برای كسانی كه فشار خون بالایی دارند، تهیه كنید، زیرا هر سه این سبزی ها، تنظیم‌كننده فشار خون هستند.

به علاوه، مصرف توام كدو حلوایی با سبزی‌هایی مانند كلم برگ قرمز، قارچ و گوجه‌فرنگی به دلیل خاصیت كاهندگی چربی خون و دارا بودن آنتی‌اكسیدان فراوان، برای كسانی كه سابقه بیماری قلبی دارند، توصیه می‌شود كه می‌توانید آنها را با هم، در سوپ و یا كنار ماهی و مرغ بخارپز یا كباب شده میل كنید.

خواص دارویی کدوحلوایی

به غیر از استفاده‌های خوراکی از کدوحلوایی یا تخمه آن، اجزای مختلف این سبزی، خواص دارویی گوناگونی نیز دارند؛ مثلا از گل کدو برای تهیه مرهم زخم استفاده می‌شود.

روغن تخم کدو حلوایی از قدیم گفته می‌شود اثرات مفیدی روی مشکلات پروستات دارد. مطالعات جدید هم تا حدودی این نظریه را تایید کرده‌اند و حتی یک دارو برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات، با استفاده از عصاره تخم کدو به بازار معرفی شده است. روغن تخم کدو حلوایی، اسیدهای چرب مفیدی دارد که باعث سلامت عروق و اعصاب می‌شود. این اسیدهای چرب ضروری، در بافت‌های بدن هم کاربرد دارند.

به غیر از درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات (که تقریبا اثرات آن ثابت شده است)، استفاده‌های دیگری هم برای تخمه های کدوحلوایی عنوان می‌شود؛ مثل درمان افسردگی، درمان سنگ‌ کلیه ، برطرف کردن انگل‌ها و عفونت‌های گوارشی. اگرچه این درمان‌ها هنوز کاملا از نظر علمی تایید نشده‌اند، اما خاصیت ضدانگل بودن تخم کدو یک عقیده ی قدیمی است.

کدو حلوایی اثرات مفیدی بر عملکرد مثانه دارد.

وجود اسید آمینه ی تریپتوفان، خاصیت ضدافسردگی کدو را توجیه می‌کند و مطالعاتی هم در تایلند در زمینه فواید این سبزی در جلوگیری از به وجود آمدن سنگ کلیه در حال انجام است.

ارزش غذایی کدو حلوایی و تخم کدو

اثر دانه های خوراکی در سرماخوردگی

11 تا از بهترین غذاهایی که شما کم می خورید!

 

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *