بهترین قرص کلسیم در دوران بارداری

خواص دارویی و گیاهی

مراقبت قبل از بارداری به عنوان جزء اساسی مراقبت های بارداری معرفی شده است که شامل مراقبت از زنان در سنین باروری، قبل از اولین بارداری و یا بین بارداری هاست. به طور کلی می توان گفت که هدف از انجام مراقبت های قبل از بارداری، اطمینان از سلامتی والدین آینده قبل و حین بارداری است. به همین دلیل انجام این مراقبت ها با کیفیت مطلوب از اهمیت زیادی برخوردار است.

در صورتی که زوجین، پس از یك سال رابطه جنسی منظم وبدون پیش گیری، باردار نشوند.

در ده تا پانزده درصد از زوج ها دیده می شود. علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد. حدود 4 درصد از مشكلات ناباروری مربوط به مردان، 4 درصد مربوط به زنان و حدود1 درصد مربوط به هر دو است. در حدود 1 درصد عامل ناباروری مشخص نیست.

طی دو دهه اخیر گام های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده است و خبر شادی بخش اینکه، حدود 9 درصد از زوج های نابارور با استفاده از روش های موجود صاحب فرزند شده اند.

بارداری برای هر زن تجربه زیبایی است که با تغییرات بسیاری همراه است. این تغییرات به منظور سازگاری و آماده سازی بدن مادر با حاملگی است. زنان در این دوره نیاز به مراقبت های خاصی دارند و مهم ترین ضامن حفظ تندرستی مادر در به دنیا آوردن نوزاد سالم، آگاهی وی از مراقبت های دوران بارداری و عمل نمودن به آن هاست.

بارداری و زایمان پدیده های زیبا و شگفت انگیز خلقت هستند. زایمان یک فرآیند طبیعی است و بدن زن با آن سازگار است و برای این امر بسیار دقیق طراحی شده است. همانگونه که عمل لقاح و رشد و نمو جنین در بدن مادر معجزه است، عمل زایمان و به دنیا آمدن این موجود کوچک نیز اعجاز دیگری است.

زایمان یک روند فیزیولوژیک است که قبل از آن تغییرات گسترده ای در بدن مادر ایجاد می‌شود تا وضع حمل جنین را از طریق مجرای زایمان میسر سازد. در اثر انقباضات رحمی، دهانه رحم (سرویکس) کم کم باز و نازک می گردد و شرایط برای زایمان محیا می شود.

تولد نوزاد یک تغییر ژرف و پایدار در زندگی زنان است. در دوره نفاس که به شش هفته اول پس از زایمان گفته می شود مادر تغییرات مختلفی را تجربه می کند. تغییرات فیزیکی و آناتومیکی جهت برگشت بدن به وضعیت قبل از حاملگی و تغییرات روانی برای کسب نقش مادری و ایجاد ارتباط نزدیک با فرزند از جمله این تغییرات هستند. معمولاً مادران به خوبی از عهده مراقبت از کودک بر آمده و با تأثیرات خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن سازش می یابند.

خدای بخشنده را شکرگزار و نوزاد بخشیده بر تو مبارک، امید که بزرگ شود و از نیکوکاریش بهره مند گردی. امام علی (ع)
نوزاد فرشته ای کوچک و هدیه ای آسمانی از طرف خداوند می باشد. این فرشته ی کوچک با گذر زمان و به دست شما رفته رفته بزرگ می شود و تکامل می یابد.
رشد و تکامل به خصوص در سال های اول زندگی،  شاخصه ی اصلی حیات می باشد و نیاز به توجه بسیاری دارد.

کودک، روز به روز برای والدینش جذاب تر و خاطرانگیزتر خواهد بود. انجام فعالیت هایی چون جویدن، نشستن، ایستادن و  برای پدر و مادر ها بسیار شیرین و جذاب است. به احتمال زیاد شما هم برای دیدن چنین فعالیت هایی از کودک خود، لحظه شماری می کنید.
شما در این دوره، یعنی دوره شیر خوارگی کودکتان، هر روز شاهد رشد و تکامل بیشتر، و ایجاد تغییرات در او خواهید بود. و هم چنین تکامل رفتاری او را، در هر مقطع سنی لمس خواهید کرد.

کودک نوپا به دلیل اکتشاف، تقلید و خیال پردازی های بی انتها، به سرعت در حال یادگیری می باشد. این دوره، به دلیل وجود همین رفتار های کودکانه، دوره ی ماجراجویی نیز یده می شود.کودک در نوپایی از وابستگی دوره ی شیرخوارگی وارد مرحله استقلال یا عدم وابستگی می شود.
در اواخر این دوره (اواخر 2 سالگی)، دستگاه های مختلف بدن کودک تقریبا رشد کرده و در حال تغییر است. یکی از تغییرات مهم این دوره که در دستگاه گوارش کودک رخ می دهد کنترل دفع ادرار و مدفوع می باشد.

پدرها باید باور داشته باشند که یک کودک شیرخواره به حمایت و محبت معتدل پدر نیازمند است. اما این محبت، فراتر از بازی کردن با طفل و بوسیدن و نوازش کردن اوست. پدر در مسیر تربیت به این اعتماد و عشق و ارتباط موثر نیازمند است.

اگر پدر در این زمان حمایت، محبت و عشق مستمر خود را به کودک خود ندهد و وظیفه ی خود را به آینده محول کند رشته ی تربیتی و شخصیتی کودک را پاره خواهد کرد..کودک نمی پذیرد که پدر به یکباره در دنیای خصوصی او پرت شود

در دوران بارداری، تأمین مواد مورد نیاز بدن مادر از اهمیت خاصی برخوردار است و شکل گیری اعضای بدن کودک کاملا وابسته به موادی است که مادر دریافت می کند. در این میان ، تأمین بعضی از املاح از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای آگاهی از این اثرات ، در ادامه توجه شما را به خواندن این مطالب جلب می کنیم.

أ. کلسیم

تأمین کلسیم بدن مادر در دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. در صورت کمبود کلسیم بدن مادر، جنین کلسیم مورد نیاز خود را از ذخیره کلسیم بدن مادر که عمدتاً استخوان ها و دندان ها می باشند برداشت کرده و همین امر باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای بدن مادر می شود. لذا توصیه می شود در غذاهای مصرفی خود دقت نمایید تا از میزان کافی کلسیم در غذاهای خود اطمینان حاصل کنید. پزشکان طب اسلامی معتقدند توصیه های زیر، بهترین مواد در تقویت استخوان ها به حساب می آیند و می توانند پیشنهاد خوبی برای تأمین کلسیم بدن شما باشند.

• سبزیجات بخورید.

• پودر هسته سنجد، یکی از  بهترین مواد غذایی در تامین کلسیم بدن  است. مصرف پودر هسته سنجد با شیر بیشترین تأثیر را در تقویت سیستم اسکلتی بدن دارد. پوست سنجد برای پوست و گوشت آن برای گوشت بدن مفید است. در عربی به سنجد، غبیراء می گویند. میزان مصرف روزانه سویق سنجد، روزانه یک قاشق مرباخوری می باشد. در افراد مبتلا به سنگ کلیه سویق سنجد منع مصرف دارد (اصول کافی، ج۶، ص۳۶۱).

• از سویق سنجد و یا سویق گندم و جو استفاده نمایید. به عقیده ی پزشکان طب اسلامی، یکی از علل شیوع مشکلات استخوانی و ضعف بدن، نبودن سویق در سبد غذایی روزانه می باشد. برای تهیه سویق گندم و جو، آرد گندم و جو و سبوس آن ها را به صورت جداگانه آرام آرام حرارت می دهند تا آماده شود و سپس با هم مخلوط کرده و صبح به صورت ناشتا 2 یا 3 قاشق غذا خوری مصرف می کنند.

• از انجیر استفاده نمایید. انجیر بوی بد بدن و دهان را برطرف می کند. پزشکان طب اسلامی می گویند، مصرف انجیر در تقویت استخوان ها و رشد موها نقش مؤثری دارد (المحاسن، ج۲، ص۵۵۴). چون مصرف انجیر ایجاد حساسیت می‌کند و شاید سبب ایجاد ورم در بعضی اعضای بدن گردد، نباید در شب زیاد مصرف شود (حداکثر سه تا شش عدد) ولی مصرف زیاد آن در روز مانعی ندارد.

• برای تأمین کلسیم بدنتان می توانید از شیر گاو و گوشت گوسفند (دعائم الإسلام، ج۲، ص۱۴۵) استفاده کنید.

• برگ چغندر نیز نقش مؤثری در تقویت استخوان ها دارد، به طوری که بهترین درمان پوکی استخوان معرفی شده است.

• برای تأمین کلسیم می توانید صبح ها از شیر به همراه عسل، یک لیوان شیر خرما و یا حلیم گندم گوشت استفاده کنید. بهتر است در وعده غذایی روزانه ناهار از گوشت سردست گوسفند به صورت کباب استفاده کرد و شب ها از سوپ رقیقی که حاوی یک قاشق آب غوره و یک قاشق روغن زیتون باشد و قبل از آن از پنیر و گردو همراه با پنیر و سبزی استفاده کرد.

• مصرف خوردن بادام شیرین، چهار مغز ترجیحاً خام و بیست و یک عدد مویز و پودر سنجد به صورت میان وعده بسیار مفید است.

• مصرف شیر و خانواده آن در تأمین کلسیم بدن بسیار مفید است. درصورت ابتلا به تکرر ادرار، یبوست و سردی مزاج، ماست را به همراه مصلح آن یعنی زنیان مصرف کنید.

• مصرف گندم و جو همراه با سبوس آن و هم چنین مصرف برنج نیز با شلتوک آن، در افزایش میزان جذب کلسیم تأثیر ویژه ای دارد.

ب. آهن

هم چنین بهتر است بدانید، تأمین آهن در دوران بارداری شما به خصوص در 3 ماهه ی دوم و سوم بارداری، که میزان نیاز بدن مادر به آهن  افزایش ویژه ای می یابد، از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر مبتلا به کم خونی هستید و یا به دنبال تأمین آهن مورد نیاز بدن خود می باشید، بهتر است توصیه های زیر را بخوانید.

• درمان غذایی کم خونی، گوشت کبابی است. بعضی صرفاً با خوردن گوشت مشکل کم خونی آن ها حل می شود ولی بعضی دیگر، باید آن را به‌ صورت کباب مصرف کنند. پیشنهاد می شود، ابتدا گوشت را به صورت مخلوط با مواد غذایی دیگر مصرف کنید و اگر نتیجه لازم را دریافت نکردید آن را به‌ صورت کبابی مصرف کنید (کافی، ج۶، ص۳۱۹).

• از نظر پزشکان طب اسلامی، باقلا اولین درمان دارویی کم خونی است و به عنوان یک درمان ریشه ای از آن یاد می شود. باقلا، مغز استخوان را تقویت کرده و سبب تولید خون تازه در بدن می گردد (کافی، ج۶، ص۳۴۴). بهتر است باقلا با پوست خورده شود و هم چنین از باقلای ریز استفاده گردد.

• از شکر استفاده کنید. البته منظور از شکر، شکری است که از نیشکر و نه از چغندر قند تهیه ‌شده باشد. شکرهایی که در بازار به صورت معمول وجود دارند از چغندر قند تهیه می گردند. شکر تهیه شده از نیشکر، برای تولید هموگلوبین خون مفید است. بعد از حجامت به علت کم شدن حجم خون، اگر شکر مصرف شود به تولید خون کمک می‌شود و سبب تولید خون تازه و صاف در بدن می گردد (طب الأئمة، ص۵۹).

• یکی از درمان های دارویی کم خونی از نظر اطبا، تره است. تره برای پلاکت خون مفید می باشد. طریقه مصرف تره هم این گونه است که هر روز بین صد و پنجاه تا دویست و پنجاه گرم از آن را می توان مصرف کرد. تره را می توان به صورت خشک شده نیز استفاده کرد. در این صورت آن را آسیاب کرده و هر روز حداقل یک تا دو مرتبه از آن، یک قاشق مصرف می شود.

• پزشکان طب اسلامی برای این منظور، دارویی را که مرکب از باقلا، شکر نیشکر و تره، مقل ازرق، هلیله سیاه، بلیله، آمله است را به‌عنوان داروی خون ساز، تجویز می کنند. در طب اسلامی ، قرص آهن مورد پذیرش نیست و جایگزینی که برای آن معرفی می شود. ایشان استفاده از دارویی به قرص خون را که از موادی مانند: مقل ازرق، هلیله سیاه، بلیله، آمله ترکیب یافته است، تجویز می کنند. دارویی به قرص ششم نیز، بهترین جایگزین قرص آهن معرفی شده است.

• مصرف آلوبخارای خشک 7 عدد به صورت مکیدنی قبل از شام در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است. از دیگر خواص آن می توان به مواردی مانند: رافع صفرا، درمان یبوست، ضد کبد چرب، اشتها آور و بر طرف کننده ی التهاب اشاره کرد.

• مصرف عناب در درمان کم خونی بسیار مفید است. بهتر است آن را همراه با مصلح آن یعنی عسل مصرف نمود. برای درمان کم خونی، 14 عدد عناب را به همراه عسل مصرف نمایید. از مصرف هسته عناب پرهیز نمایید.خوردن شربت عسل به همراه پوره سیب درختی رنده شده به مدت 4روز نیز در درمان کم خونی مفید است.

• مصرف کرفس نیز در درمان کم خونی مفید است. بهتر است کرفس را خام و یا به صورت بخار پز مصرف نمود و از تفت دادن آن پرهیز کرد.

• خوردن آب دو عدد سیب همراه با عسل آویشن در درمان کم خونی و ضعف بدنی بسیار مفید است.

• برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن استفاده از مخلوط سه شیره (خرما، انگور و توت) بسیار مفید است. در درمان کم خونی ناشی از فقر اسید فولیک لبو، کاهو، سبزی خرفه و برگ های سبز استفاده کرد.

• خرما نیز یکی از منابع خوب آهن به شمار می رود. توصیه شده است بعد از غذا هفت عدد خرما مصرف گردد. اگر تحت نظر پزشک هستید و دیابت کنترل شده ای دارید، بهتر است روزانه حداکثر از 2 یا 3 عدد خرما بخورید و از مصرف بیش از اندازه آن پرهیز نمایید.

• مصرف یک قاشق غذاخوری عسل شب ها قبل از خواب  در درمان کم خونی مفید است.

• مصرف میوه ها مثل سیب ،انجیر ،انگور و خرما، روزی 21دانه مویز.

• مصرف سمنو و روزی 14عددبادام درختی که مثل آدامس جویده شود در درمان کم خونی مفید است..

• می توانید هفته ای 5وعده شیره انگور با ارده میل کنید.

• پرهیز جدی از مصرف سردی ها بخصوص لبنیات، چای، عدس،گوشت گاو، ماهی، سوسیس وکالباس، قند و شکر و سرخ کردنی ها در درمان کم خونی مفید است.

ج. اسید فولیک در بارداری

مصرف اسید فولیک در بارداری ، در پیش گیری از مشکلات مغزی در جنین و یا به عبارت دیگر، مشکلات لوله عصبی در جنین بسیار کمک کننده است. برای تأمین اسید فولیک به مواردیزر توجه فرمایید.

• اسید فولیک قارچ بسیار زیاد است. در کم خونی ناشی از فقر اسید فولیک، بانوان باردار می تواند روزانه دویست گرم قارچ بخورند.

• انار و عدس منابع خوبی از اسید فولیک می باشند و می توانند در درمان کم خونی ناشی از فقر اسید فولیک مؤثر واقع شوند.

• در سبزیجاتی مانند: برگ سبز کاهو، جعفری، لبو، سبزی خرفه، تره و کاسنی که دارای برگ سبز پر رنگ هستند، سرشار از اسید فولیک می باشند.

 

مادری، همراهی است دلسوز برای حس زیبای مادری تمام تلاش مادری، تشکیل جمعی متخصص و ماهر در حوزه های زنان و مامایی، تغذیه، تناسب اندام، روانشناسی و کودکان در کنار شماست، برای احساس اطمینان و شادابی دوران زیبای قبل از بارداری، دوران شیرین بارداری و دوران پر از عشق بعد از بارداری
ما و شما برای آموختن بیشتر، مشاوره ها و همدلی های و پاسخ به دغدغه ها و مسایل احتمالی دوران پر هیجان مادری دست در دست هم گذاشته ایم. سلامت، زیبایی، روحیه شاد و خندان و عشق شما به فرشته ناز و کوچولویتان آرزوی قلبی ماست. در هر لحظه همراهی ما را حس کنید.


چه نوع کلسیمی مناسب است؟

همه ی افراد هر روز به مواد معدنی اساسی نیاز دارند. علاوه بر کمک به ساخت دندان ها و استخوان ها، کلسیم می تواند در خون ( روند انعقاد خون) و عضلات ( انقباض عضلانی) هم نقش داشته باشد و به انتقال پیام عصبی هم کمک کند.


کلسیم مورد نیاز در طی بارداری

بدن شما نمی تواند کلسیم بسازد، پس شما باید به صورت مکمل آن را دریافت کنید. در زمانی که باردار هستید، تلاش کنید تا حداقل 1 میلی گرم کلسیم هر روز استفاده کنید. اگر شما 18 سال و یا کمتر سن دارید، شما به حداقل 13 میلی گرم کلسیم روزانه نیاز دارید.


غذاهای غنی از کلسیم

لبنیات از جمله شیر، پنیر، ماست، از بهترین منابع برای کلسیم هستند. سبزیجات سبز تیره و پر برگ هم کلسیم دارند ولی مقدار کلسیم آن ها کم است. به برخی از غذاها هم کلسیم اضافه می شود، مثلا غلاتی که با کلسیم غنی شده باشند، نان، آب پرتقال، نوشیدنی ها. موارد زیادی از غذاهای غنی شده با کلسیم وجود دارد که شما بتوانید از آن ها استفاده کنید:

415 میلی گرم: ماست ساده و یا کم چرب
375 میلی گرم: آب پرتقال غنی شده با کلسیم
325 میلی گرم: ساردین
299 میلی گرم: شیر بدون چربی
181 میلی گرم: سالمون
1 تا 1 میلی گرم: غلات از نوعی غنی شدن با کلسیم


مطالب مهم در مورد مکمل های کلسیم

اگر شما به شیر حساسیت دارید و یا عدم تحمل لاکتوز دارید و یا گیاهخوار هستید، دریافت کلسیم کافی از غذا دشوار است. اگر شما به اندازه ی کافی غذا نمی خورید، پزشک شما ممکن است به شما مکمل های کلسیمی را توصیه کند. مشخص کنید که کدام یک برای شما سودمند است:

مکمل های کلسیمی در دو شکل تهیه می شوند: کربناتی و سیتراتی

کربنات کلسیم : ارزان تر است و اگر با غذا استفاده شود، بهترین اثر را دارد.سیترات کلسیم : هم بعد از غذا و هم با شکم خالی اثر دارد.
بسیاری از مکمل های کلسیمی حاوی ویتامین D هم هستند، که به بدن در جذب کلسیم کمک می کنند.

محدود کردن کلسیم به 5 میلی گرم: برای آن که مطمئن باشیم کلسیم جذب می شود، دریافت تنها 5 میلی گرم کلسیم کافی است.

برای مثال، این می تواند بدین معنی باشد که 5 میلی گرم مکمل با صبحانه و وعده ی بعدی مصرف شود. برای شیر دادن هم کلسیم بیشتری لازم است: وقتی که شما در حال شیر دادن هستید، به مکمل های کلسیمی بیشتری نیاز دارید. تحقیقات نشان می دهد که شما ممکن است وقتی که شیر می دهید، 3 تا 5 درصد توده ی استخوانی خود را از دست بدهید. اگر شما هشیار باشید و غذاهای کلسیمی کافی مصرف کنید و مکمل های توصیه شده را هم استفاده کنید، می بایست در مدت 6 ماه پس از توقف شیردهی ، توده ی استخوانی شما طبیعی شود.


عوارض جانبی مکمل کلسیم

مکمل های کلسیمی ممکن است باعث شوند تا شما احساس نفخ، پف کردن و یا یبوست داشته باشید. اگر این موارد وجود دارد، سعی کنید تا همراه با غذا از مکمل های کلسیمی هم استفاده کنید و یا با پزشک خود در مورد مصرف انواع مختلف و یا برند های دیگر مکمل های کلسیمی مشورت کنید.

مصرف بیش از حد کلسیم هم باعث ایجاد سنگ های کلیوی می شود و از جذب روی و آهن در بدن شما جلوگیری می کند، که این یون های معدنی وقتی که شما باردار هستید، برای سالم زیستن شما لازم هستند، بیش از 25 میلی گرم کلسیم در هر روز استفاده نکنید ( 3 میلی گرم، اگر شما 18 سال و یا کم تر سن دارید).

“لطفاً نظرات خود را درباره این مطلب با “نی نی نما” در میان بگذارید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *